Начална страница / Още / Относно проекта за Витоша ски

Относно проекта за Витоша ски

Независимо от решението на Върховния административен съд, че намерението на собственика на лифтовете и влековете в зоната – „Витоша ски” да инвестира 70 милиона евро е законно, те не могат да бъдат вложени.

Дружеството е недоволно от ограничителните текстове в плана за управление на Витоша и казва, че той е в противоречие с два закона.

В плана на ПП „Витоша”, т. 144 не допуска промяна на предназначението на горите и земите от горския фонд и строителство в тях. Изключение се прави за прокарване на проводи и съоръжения, свързани с техническата инфраструктура. Сиреч е забранен стоежът на нови лифтове. И поради това, в проекта за ски зона „Алеко” собственикът предвижда цялостно обновяване на сега съществуващите като на Драгалевския и Симеоновския лифт кабинките да станат 8-местни. Така обемът на седалковите съоръжения ще се увеличи. В проекта се предвижда Княжевският кабинков лифт да се удължи и да достигне до Златните мостове и „Офелиите” и може вече да се мисли за 10-местни кабини.

Инвеститорът счита, че т. 144 от плана е в противоречие със Закона за горите (ЗГ) и Закона за устройство на територията (ЗУТ), тъй като според промените в ЗГ от 2012 г. за да се подменят въжените линии, трябва да се промени статутът на всичко, което е под тях. В момента то е горски фонд и трябва тази територия да бъде изключена от него. Но планът на ПП „Витоша” не разрешава да бъде направено това с земя от територията на природния парк. И тук е противоречието, казват от дружеството.

А противоречието със ЗУТ според собственика е, че когато става подмяна на стар с нов лифт на същото място, трябва да се подменят фундаментите и стълбовете. Според ЗУТ това е строителство. Планът за управление обаче забранява новото строителство.

Регионалната инспекция по околна среда (РИОСВ) в София приема доклада за екологична оценка на изработения устройствен план за модернизация на ски зона „Алеко” през 2009 г. и последват възражения от коалицията „За да остане природа в България”; Тома Белев, който тогава е директор на ПП „Витоша”; WWF. Нона Караджова – министър на екологията тогава, се съгласява с исканията им.

Този въпрос е отнесен до Върховния административен съд от „Витоша ски” и той постановява, че министерството на околната среда и водите няма причина да вземе такова решение. Ековедомството обаче отново отхвърля положителната екооценка. Проектът е замразен досега.

От противоречието между плана и двата закона се възползва групата на Белев, която разпространява твърдението, че с модернизацията на ски зоната , цяла Витоша ще бъде застроена, смятат от „Витоша ски“ АД.

Инвеститорът счита, че новият план за управление на ПП „Витоша” не може да влезе в сила заради действията на „еколозите” и заради големия брой изпратени от тях становища срещу плана, които били абсолютно еднакви.

Според инвеститора по този начин развитието на зимния туризъм у нас се спира.

И така, ски зоната „Алеко” неможе да бъде модернизирана, а въжените линии по склоновете на Витоша са остарели, но не могат да се подменят.

А „Витоша ски“ предвижда подмяна на всички съществуващи лифтове с обща дължина 21 104 метра с нови. Въженият участък над Голи връх с дължина 2.6 км. също се предвижда да бъде заменен с нов.

Нови съоръжения по съществуващите трасета

  • Лифт „Симеоново-Лале“, 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
  • Лифт „Драгалевци-Фънпарк, спира зад „Щастливеца“ – 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.
  • Лифт „Простор-плац „Стената“ – 4-седалков за 2000 души на час.
  • Лифт „Лале-Учебен плац“ – 4-седалков с шлем за 2000 души на час.
  • Лифт „Лале 1“ – 6-седалков за 3000 души на час.
  • Лифт „Лале 2“ – 6-седалков за 3000 души на час.
  • Лифт „Боби -учебен плац „Алеко“ – „Зелена писта“ – 4-седалков за 1200 души на час.
  • Лифт „Алеко-Малък Резен“ – 6-седалков за 3000 души на час.
  • Лифт „Лале 4“ – 4-седалков за 2000 души на час.
  • Съществуващият „Романски лифт“ е разделен на две части – ниска и висока, както е описано по-горе. Причината е в силните ветрове на връх Малък резен.
  • Ще се обособят 19.5 км нови и стари писти. Ски трасетата преминават през вече обезлесени терени, тежко пострадали през последните години от природни бедствия и болести по горите (корояд).
  • Очаква се да бъдат отстранени 1200 дървета (около 1500 кубика), като ще има компенсаторни мерки – за всяко едно ще бъдат засадени нови пет. 1500 кубика е повече от три пъти по-малко от годишната санитарна сеч в ПП „Витоша“.

 

Харесайте нашата страница и следете всички новини от столицата

Коментари

коментара

Относно Камен Петров

Виж също

Жителите на столичния квартал „Левски“ недоволни от направен ремонт

Столичани, живеещи в кв.“Левски“ се възмущават от реконструкцията на комуникационна шахта, която е била направена …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *