В София в петък се състоя конференцията E-mobility and The Future of Urban Transportation. Някои от лекторите в нея изказаха едно и също мнение, че след около 20-30 години да притежаваш личен автомобил ще изглежда екзотично. Има различни причини, но като че ли най-важната е недостигащите места за паркиране в централните райони на градовете. Дан Главан, който е оперативен директор на Uber Romania каза, че според направено изследване по поръчка на компанията в центъра на Букурещ за три места се конкурират десетки коли.
София вече е в бъдещето
Може да се каже, че София вече е в бъдещето. Споделените автомобили вече ги има и в нея. Това е услугата "Спарк". Тази услуга към момента разполага с 28 електромобила, но те ще станат двойно повече след месец. Много скоро "Спарк" ще предлага и товарни автомобили, които ще са електрически и споделени. Изпълнителният директор на една от компаниите, стояща зад проекта - "еМобилити Интернешънъл" Стефан Спасов казва, че интересът проявен към "Спарк" е по-голям от очакваното. Това според него не е изненадващо, тъй като с използването на споделения автомобил имаш кола, но нямаш грижи по нея.
Участвалите в събитието предвиждат в бъдеще споделените пътувания в градовете да бъдат почти нацяло с електрически автомобили, а перспективата е в по-далечното бъдеще те да са и автономни.
Прогнозите сочат, че през 2030 година 60% от населението на Земята ще е концентрирано в градовете. Поради това този проблем ще се задълбочава и колата ще бъде тежест, защото през 95 % от времето тя не се използва, а само стои.
Според лекторите, най-безспорното решение е да се заменят личните автомобили със споделените. А анализа на Световния икономически форум сочи, че една споделена кола заменя 12 частни.
Дан Главан отбелязва, че тази насоченост вече се долавя. И според поръчаното от Uber Romania изследване, от четирима клиенти, които използват платформата на споделеното пътуване, един използва личната си кола по-малко. За 7 от 10 използвали услугата на Uber, тя е алтернатива на личния автомобил.
Преди обаче личните коли да бъдат заменени от споделените автомобили, трябва да се намери решение на доста съществуващи проблеми. Преди всичко това е удобството за ползващи услугата на Uber. Свободен автомобил, който да е достатъчно близо до ползвателя и недостатъчно коли в определени зони, там, където търсенето й е доста значително.
Затова, където са хората, там трябва да бъдат и автомобилите.
Екатерина Дмитракиева - ресорен директор на бизнес развитие в компанията за споделени автомобили "Кар2Гоу" (Car2Go) разясни, че вече се работи по въпроса за разрешаване на проблемите. Подготвен е вече и алгоритъм, който да предвижда във всеки един момент къде има най-голяма потребност от споделени коли и точно там те да се намират.
Още един евентуален проблем, според Екатерина Дмитракиева е всеки потребител на услугата да получи автомобил, отговарящ на неговите потребности. Колите да се почистват, зареждат и да се поддържат сервизно в най-удобния момент, тя определя като важен момент в работата.
Стремежът е все повече да бъдат удовлетворени клиентите. Препятствията изглежда, че могат да се преодолеят, понеже "Кар2Гоу" вече има записани 3 млн. потребители на пазара за 10 години. Що се отнася до Uber, данните са още по-впечатляващи. Компанията присъства в повече от 70 държави, в над 600 града и има повече от 10 млн. пътувания на година.
Като доказателство на това, че споделените автомобили са бъдещето, е и това, че всички големи производители като БМВ (DriveNow), "Даймлер" (Car2Go), "Опел" (CarUnity), "Пежо Ситроен" (Free2Move), и други, правят инвестиции в аналогични проекти. На проведената в София конференция стана ясно, че съвсем скоро и КИА чрез Wible ще се присъедини към тях.
Как ще изглежда транспортът на бъдещето, разясни Мария Сорокина - ресорен директор на бизнес развитие в разработчика на софтуер за услуги със споделени автомобили "Вулог" (Vulоg). Според нея между градовете ще се пътува с шатъли - споделени превозни средства, които са сравнително големи.
Транспортът в градовете ще бъде с три групи споделени автомобили - автономни, фирмени и такива, които ще трябва да се шофират. Мария Сорокина счита, че не е далеч това време, защото проучването, което е възложено от "Вулог" показва, че 30% от тези, които са използвали споделения транспорт могат да се разделят със своята кола.
Коментари
Последни
Столичният Триадица празнува с маратон „Тичай с кмета“
Столичният район „Триадица“ ще отпразнува своя празник – 6 май, Гергьовден, с мара... Прочети още...
Дзукеро за пети път ще зарадва феновете си в София
Певецът Джукеро ще зарадва своите почитали е София за пети пореден. Концертът на италианската звезда... Прочети още...
Изградиха пешеходни пътеки до новата детска градина в кв. Малинова долина
Нови пешеходни пътеки ще улесняват пресичането по ул. „проф. Живко Сталев“, съобщават от... Прочети още...
"Ледовете на Антарктика" на Моста на влюбените в София
В Деня на Земята, 22 април, на Моста на влюбените до НДК в София ще бъде официално открита изложбата... Прочети още...
Виж също
closeФакултетът по славянски филологии в Софийския университет с Ден н......
Факултетът по славянски филологии в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ ще проведе ден на отворените...
Прочети още keyboard_arrow_right