Депутатите приеха днес последните промени в Закона за концесиите, с което се дава зелена светлина за изборът на международен или национален оператор, който да управлява Летище София за няколко години. Измененията бяха внесени от министъра на транспорта Росен Желязков, който след встъпването си в длъжност поиска да бъде спряна процедурата за концесията, след което въпросният срок за подаване на оферти бе удължен до 3 април тази година. Причината за експресните промени е, че действащият закон представлява законодателно ограничение при участието на големите компании в сектора по света.
Според промените, които не бяха пипани на второ четене, стана ясно, че измененията са в общо три направления, които ще бъдат одобрени от международните кандидати. Промените допускат големи по размер инвестиции в инфраструктура, както и значителни плащания от концесионера към държавния бюджет. Така се премахва пречката за голяма сума на концесията - 3.898 млрд. евро или 7.6 млрд. лева за срок от 35 години, с опция за удължаване. Спечелилият концесията ще дължи на държавата всяка година 15 млн. лв. без ДДС или 10% oт oбщия paзмep нa пpиxoдите oт вcичĸи дeйнocти.
Едно и изискванията е да има солидарната отговорност на всички участници в групата оператори, които ще спечелят конкурса. Вече е решен и начинът за разрешаване на възникнали спорове между страните. Липсата на такава спираше от участие големите играчи. Законът предвижда, независимо дали концесията е със или без трансграничен интерес, да се попълва електронен формуляр,
Бъдещия концесионер ще трябва да изгради трети терминал на летището, да разшири втория и да построи нова писта за срока от 35 години колкото е по концесия. Според изискванията инвестициите трябва да са на стойност най-малко 1.17 млрд. лв. , като концесионното плащане след спечелване на конкурса трябва да е в размер на 550 млн. лв. без ддс.
Друго много важно изискване е кандидатите дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и да с опит при финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo. Според последните публикации, интерес към родното летище са заявили множество водещи играчи.
Сред кандидатите са Manchester Airports Group, заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона - AENA aeropuertos заедно с First State. Участие ще вероятно ще вземе и индийската група GMR Group, която е оператор на летището в Делхи, международния аеропорт Хайдарабад, както и летището в Мопа, Северна Гоа. Останалите кандидати за софийското летище също не са никак непознати, това операторите на летищата в Париж (Aéroports de Paris Group), във Франкфурт (Fraport) и Цюрих Flughafen Zürich - FZAG.
Коментари
Последни
Дзукеро за пети път ще зарадва феновете си в София
Певецът Джукеро ще зарадва своите почитали е София за пети пореден. Концертът на италианската звезда... Прочети още...
Научни проекти на ученици от София представят страната ни в Европа
Възпитаничка на Национална природоматематическа гимназия „Акад. Л. Чакалов“ в София е ср... Прочети още...
Борис Бонев: Билетчето в София няма да се вдига
Билетчето за градския транспорт в София няма да поскъпне, а парите за заплатите на служителите са ос... Прочети още...
Доброволци се погрижиха за паметника на Гунди в столичния "Слатина" (СНИМКИ)
Добоволци от "Levski Family" отделиха време и средства и организираха почистване и озеленяване на пр... Прочети още...
Виж също
closeВелики оферти за 5G смартфони от Vivacom...
През април Vivacom предлага 6 страхотни 5G смартфона на атрактивни цени, започващи от 1,98 лева на месец на лизинг за 24...
Прочети още keyboard_arrow_right