Дадоха зелена светлина за концесията на Летище София

Летище София

Снимка: Летище София

Депутатите приеха днес последните промени в Закона за концесиите, с което се дава зелена светлина за изборът на международен или национален оператор, който да управлява Летище София за няколко години. Измененията бяха внесени от министъра на транспорта Росен Желязков, който след встъпването си в длъжност поиска да бъде спряна процедурата за концесията, след което въпросният срок за подаване на оферти бе удължен до 3 април тази година. Причината за експресните промени е, че действащият закон представлява законодателно ограничение при участието на големите компании в сектора по света.

Според промените, които не бяха пипани на второ четене, стана ясно, че измененията са в общо три направления, които ще бъдат одобрени от международните кандидати. Промените допускат големи по размер инвестиции в инфраструктура, както и значителни плащания от концесионера към държавния бюджет. Така се премахва пречката за голяма сума на концесията - 3.898 млрд. евро или 7.6 млрд. лева за срок от 35 години, с опция за удължаване. Спечелилият концесията ще дължи на държавата всяка година 15 млн. лв. без ДДС или 10% oт oбщия paзмep нa пpиxoдите oт вcичĸи дeйнocти.

Едно и изискванията е да има солидарната отговорност на всички участници в групата оператори, които ще спечелят конкурса. Вече е решен и начинът за разрешаване на възникнали спорове между страните. Липсата на такава спираше от участие големите играчи. Законът предвижда, независимо дали концесията е със или без трансграничен интерес, да се попълва електронен формуляр,

Бъдещия концесионер ще трябва да изгради трети терминал на летището, да разшири втория и да построи нова писта за срока от 35 години колкото е по концесия. Според изискванията инвестициите трябва да са на стойност най-малко 1.17 млрд. лв. , като концесионното плащане след спечелване на конкурса трябва да е в размер на 550 млн. лв. без ддс.

Друго много важно изискване е кандидатите дa oпepиpaт пoнe eднo мeждyнapoднo лeтищe c пoвeчe oт 10 млн. пътници гoдишнo, дa имaт aĸтиви c нeтнa cтoйнocт зa пocлeднитe тpи гoдини oт минимyм 200 млн. eвpo, ĸaĸтo и да с опит при финaнcиpaнe нa пoнe eдин инфpacтpyĸтypeн пpoeĸт зa нaд 400 млн. eвpo. Според последните публикации, интерес към родното летище са заявили множество водещи играчи.

Сред кандидатите са Manchester Airports Group, заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона - AENA aeropuertos заедно с First State. Участие ще вероятно ще вземе и индийската група GMR Group, която е оператор на летището в Делхи, международния аеропорт Хайдарабад, както и летището в Мопа, Северна Гоа. Останалите кандидати за софийското летище също не са никак непознати, това операторите на летищата в Париж (Aéroports de Paris Group), във Франкфурт (Fraport) и Цюрих Flughafen Zürich - FZAG.

 

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Велики оферти за 5G смартфони от Vivacom...

През април Vivacom предлага 6 страхотни 5G смартфона на атрактивни цени, започващи от 1,98 лева на месец на лизинг за 24...

Прочети още keyboard_arrow_right