370 нарушения от 350 проверки са установили от Комисията за защита на потребителите на търговски обекти в цялата страна. От тях има установени около 150 обекта с нелоялните търговски практики.
С това се изчерпва цялата работа на Комисията за защита на потребителите. Председателят на КЗП Стоил Алипиев съобщи данните тази сутрин по bTV и в същото време негов колега Ангел Джалев повтаряше същото по Нова телевизия. Конкретика никаква, в кои търговски вериги има нелоялни практики. Очевидно така се защитава интересът на потребителите?
Алипиев уточни, че най-фрапиращото нарушение е да се обябява само в един ден най-ниска цена - промоция. Проверките обаче показали, че нито цената е най-ниска, нито пък е само в един ден.
Столица.bg поиска информация от КЗП за проверките на територията на София и София област. В отговорът имаше само за Югозападна България. "Не сме правили такава селекция",оправдаха се от КЗП. Наистина ли КЗП няма информация за София и защо?
Публикуваме целия отговор на КЗП без редакторска намеса, който е толкова безумен, вероятно колкото проверките от институцията, която трябва да защитава интересите на потребителите.
И пак питаме:
В кои търговски обекти в София са направени проверки на КЗП?
В кои търговски обекти в София са открити нелоялни търговски практики?
Колко са на брои проверените търговски обекти в София?
Какви нарушения са открити в търговските обекти в София?
КЗП: Във връзка с повишаване цените на хранителните продукти от първа необходимост от страна на търговци, по инициатива на КЗП от 13.02.2023 г. са предприети действия за създаване на организация относно извършване на съвместни проверки на търговски обекти за хранителни стоки със служители на БАБХ и НАП на територията на цялата страна. Кампанията за контролна дейност стартира на 15.02.2023 г. и е насочена към защита на икономическите интереси на потребителите, а именно – извършване на проверки за установяване начина на предлагане на стоките (обозначаване на цени, намаления, верността на информацията относно произхода им и др.) по спазване изискванията на Закона за защита на потребителите в търговски обекти /вериги магазини за хранителни стоки и супермаркети/, като при възникнали основателни съмнения се събират доказателства за прилагането на нелоялни търговски практики.
В изпълнение на план-програмата за контролната дейност по кампанията, в периода от
15.02.2023 г. до 24.02.2023 г. са извършени общо 351 броя проверки, в хода на които са установени
192 броя нарушения на разпоредбите на Закона за защита на потребителите /ЗЗП/. Налице са
съмнения за прилагане на нелоялни търговски практики в 167 броя от случаите.
На територията на Югозападна България от началото на кампанията са извършени 87
проверки, при които са установени 55 нарушения на ЗЗП и са налице 61 броя случаи на прилагане на нелоялни търговски практики.
Най-често срещаните случаи на прилагане на нелоялни търговски практики са, когато
търговецът предоставя невярна информация относно продажните цени на предлаганите за продажба стоки на етикета до стоката, като при маркиране на касата се заплаща по-висока цена от обозначената пред стоката. Други случаи на на съмнение за прилагане на нелоялни търговски
практики, по които се събират доказателства когато търговецът предоставя невярна и подвеждаща информация за теглото на предлагани за продажба стоки /търговецът е обявил на изготвения от него етикет по-голям грамаж от обявения от производителя на етикета, придружаващ стоките/, както и чрез разпространени рекламни брошури, тъгровецът отправя послания за наличие на стоки с обявени изгодни цени или намаления, без да е осигурил налични количества съобразени с обема на рекламата.
Засилените проверки са част от мерките за овладяване на цените на стоките, чрез въвеждане
на ежедневен мониторинг и контрол.
Най-често срещаните нарушения на ЗЗП, установени от инспекторите са на:
- чл.19, ал.2 от ЗЗП - Цената се обявява за съответната мерна единица и разфасовката,
ако е различна от нея, или за брой
- чл.21 от ЗЗП - Всяка реклама на стоки, която посочва продажната им цена, трябва
да посочи и цената за единица мярка
- чл.22, ал.1 от ЗЗП - За стоките, които се предлагат в опаковка, цената за
количеството и цената за единица мярка се поставят върху опаковката, а ако това
не е възможно, в непосредствена близост до стоката.
- чл.23 от ЗЗП - За стоките, които се продават в насипно състояние, се обозначава
само цената за единица мярка,
- чл.63 от ЗЗП-1 бр.
- чл.9,ал.2 от ЗЗП - Етикетът задължително съдържа информация за производителя
и вносителя, ако стоката е от внос, за вида на стоката, нейните съществени
характеристики, срока на годност и условията на съхраняването й и, ако е
необходимо, указания за употреба.
- Чл. 63 от ЗЗП Всяко съобщение за намаление на цените трябва да посочва:
1. стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението
на цените;
2. условията, при които се извършва намалението на цените;
3. срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени
Ако това са мерките на държавата за изкуствено завишени цени в магазините в цялата страна, означава, че мерки просто няма!
Коментари
Последни
Новините в София: Най-важното за деня 28 март 2023 г.
Столица.bg ви представя вечерния информационен бюлетин с акцентите от София на 28 март 2023 г. Влиз... Прочети още...
Вандали подпалиха контейнер в столичния „Люлин“ 9
Контейнер за разделно събиране на отпадъци в ж.к. „Люлин“ 9 е бил запален и напълно опож... Прочети още...
Прибраха голямо количество стари гуми от общински терен в „Младост“ 4
Общински терен в ж.к. „Младост“ 4 беше почистен от голямо количество излезли от употреба... Прочети още...
Съдят софиянец от жк „Левски“ за домашно насилие
Софийска районна прокуратура привлече към наказателна отговорност 32-годишен мъж, нанесъл телесна по... Прочети още...
Виж също
closeБТПП: българският бизнес няма обяснение за формираните от „Булга......
Няма обяснение за цената на газа, формирана от Булгаргаз и одобрена от КЕВР. Това се казва в позицията на Българската тъ...
Прочети още keyboard_arrow_right