За какво служи термостатът на колата?

термостати за коли

термостати за коли

Множество собственици на коли и водачите са чували за термостата, но голяма част от тях не са го виждали, което е съвсем нормално – той се намира в дълбините на охладителната система. Какви са неговите особености и предназначение? Как работи и какви са причините за повредата му?

Какво представлява термостатът за коли?

Устройство, отговарящо за постоянното поддържане на първоначално зададената температура. Използва се в различни уреди, като бойлери, хладилници и в автомобилните двигатели с вътрешно горене (ДВГ), които са с течно охлаждане. В последния случай отговаря за регулирането на температурата на охлаждащата течност (антифриза). Това означава, че когато е необходимо, ускорява загряването на студения агрегат и спомага за отстраняване на излишната топлина.

Какво е устройството на термостатите за коли?

Представлява подвижен клапан, който се задейства при изменение на външната среда – антифризът се охлажда или затопля. За да реагира на промените е предвиден термоелемент пълен с церезин, наподобяващ по структура восък. За още по-прецизна ефективност, в допълнение има и меден прах, графит и алуминий, които подобряват топлопроводимостта. Така, при достигане на определена температурна стойност на антифриза, церезинът се разширява и отваря термостатния клапан. При изстиване, веществото се свива и го затваря.

За различните двигатели, диапазонът за пълно отваряне е различен, но обичайно варира от 70 – 90 °C до 90 – 100 °C.

Какви са достъпните видове?

Широко използваните термостати за коли са едноклапанни и двуклапанни. Последните не само отварят големия кръг на охладителната система, но затварят едновременно малкия за правилната циркулация на антифриза. Двукалапанният модел е все по-често използван в съвременните автомобили. Той има и допълнителен въздушен клапан, отстраняващ наличието на въздух в системата.

Как работят?

Термостатите за коли са като трипътници на охладителната система за разпределяне на потоците. По една от тръбите тече вече охладената течност от радиатора, а другата служи за преминаване към двигателя. Третият извод насочва потока към водната помпа:

  • при студен агрегат, температурата на антифриза е равна на околната. За по-бързо постигане на оптимален работен режим (80 – 90°C), термостатът за коли блокира пътя към радиатора и осигурява циркулация през така наречения малък кръг – само в областта на водната риза на агрегата; 
  • при повишаване на температурата, постепенно единият от клапаните отваря достъпа и до големия кръг. Така част от охлаждащата течност преминава през радиатора и се връща охладена, смесвайки се в горещия антифриз и по този начин се поддържа оптимална температура на двигателя;
  • когато режимът на смесване не е достатъчен за постигане на оптимални работни условия, термичният превключвател изключва малкия кръг и осигурява пълна циркулация на охлаждащата течност през радиатора.

Какви са причините и симптомите за неизправност?

Както всичко друго, така и този компонент има експлоатационен ресурс. Най-често повредите настъпват, чрез блокиране на клапаните в отворено, междинно или напълно затворено състояние. В последния случай, циркулацията е само през малкия кръг и това ще доведе до прегряване на агрегата при почти всеки работен режим. Радиаторът в този случай остава студен.

Когато е напълно отворен, няма да е възможно достигане на оптимален температурен режим през зимата и бавно загряване лятото. Ако е заседнал в междинна позиция, по-трудно се разбира, че не работи. Ето защо, при проблеми с охлаждането, термостатът за коли се сменя превантивно. За щастие, този компонент в съвременните онлайн магазини е доста евтин.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Одобрявате ли именуването на улици и пространство в София в подкрепа на Украйна?
  • - Да, цяла Европа изразява своята солидарност (15%, 237 Гласове)
  • - Не, преименуването на алея пред Руското посолство е провокация (82%, 1288 Гласове)
  • - Не мога да преценя (2%, 38 Гласове)
Общо гласували: 1563 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Pulse отваря нов обект в Mall of Sofia на 15.12...

Лайфстайл веригата Pulse не спира своето разрастване. Клубните членове и хилядите столичани, работещи и живеещи в близос...

Прочети още keyboard_arrow_right