Борис Бонев пред Столица.bg: Новата посока на управление на София да бъде честност и последователност

photo_library
  • Кандидатът за кмет на София Борис Бонев

    Снимка: Личен архив

  • Кандидатъ за кмет на София от Спаси София Борис Бонев

    Снимка: Личен архив

Нямам намерение да отричам и хубавото в София, проекти като метрото и Визия за София трябва да продължат, защото са на всички софиянци, категоричен е кандидатът за кмет

Борис Бонев е най-младият кандидат за кмет на София - на 31 години. Кандидатурата му бе издигната от Спаси София. Той е дългогодишен граждански активист и е сред инициаторите на Спаси метрото и Спаси София. Завършил е бакалавърска степен по мениджмънт в СУ "Св. Климент Охридски" и магистратура по Иновации и технологии в Сорбоната, Париж. Привърженик е на релсовия транспорт и много от предложенията на Спаси София са за разширението на релсовите трасета в София. Борис е израснал в семейство на лекар и инженер. От малък се протипоставя на чиновническото бездействие. От дете звънях на Софийска вода, защото разбрах, че когато много пъти се обаждаш, накрая ще ти пуснат водата, спомня си със смях Борис. Амбицията му е да стане кмет на София, а прогнозата му е, че ще сбъдването на мечтата му ще мине през балотаж. Признава, че не е безгрешен и за някои от публичните си изяви съжалява, че е изпуснал нервите си. Мечтае да види София като модерен, зелен и иновативен град. Бонев не поиска предварително въпросите за интервюто. Пред Столица.bg той говори за развитието на София и за трудностите и неразбирането, с които Спаси София се сблъсква при даване на предложения и решения на проблеми в града.


- Господин Бонев, излязоха много социологически проучвания и според тях вие ще получите повече гласове дори от кандидата на "Демократична България". При хипотеза, че сте с Йорданка Фандъкова на балотаж, губите и получавате предложение да станете зам.-кмет по транспорта, бихте ли приели?

- Първо да уточня, че една от причините да се кандидатирам за кмет на София е да поема лична отговорност и да получа доверието на хората, базирайки се на идеите си, които повече от 10 години трупам като граждански актив. От дълги години се занимавам с проблемите на София. За тази кампания от Спаси София сме си поставили важни и ясни цели. Първата и най-важна е достигане до балотаж, след което победа. Така че аз не мисля и не обсъждаме варианти, в които се случва нещо различно от това. Ако се случи тази хипотеза, тогава ще го коментраме. Идеята ни е балотаж и победа.

- Значи е възможно да седнете на масата за разговори?

- Нека първо видим резултатите от изборите и едва тогава ще стане ясно кой, какъв е и какво ще прави. Като гражданска организация нямаме право на листа за общински съветници, но ще имаме кандидати. Ще бъдат издигнати от иницативни комитети, скоро ще ги обявим и ще се разберат имената.

- Казате, че искате да поемете лична отговорност, до момента поемали ли сте такава?

- Разибра се, че съм поемал и в професионалния си живот и като граждански активист, и в личния си живот също. Само ще дам един пример, че за много от решенията за София сме се борили дълги години и те са били все непопулярни, например с буслентите. Тогава повечето хора не можеха да разберат позитивите за създаването на буслентите. Ние обаче застанахме и казахме, че настояване и успяхме да промениме наредбите за разрешаване на повече бусленти. В началото на този процес отнесохме доста негативни коментари. Но днес вече хората виждат ползата от буслентите, защото градския транспорт се придвижва доста по-бързо.

- Много от предложенията на Спаси София бяха изпълнени, от какво всъщност сте недоволни?

- Основният проблем е, че част от нещата, които предложихме бяха изпълнени, но в момента, в които се стигаше реално до решение от общината ни елеминираха като експертиза. Визирам експерти като нас и като други организации, които се занимаваха с нещата от години. Конкретен пример давам. Имаше работна група за велосипедния транспорт, чията цел беше да се направи оценка на съществуващата инфрструктура, за да се зададат критерии. Свършихме цялата тази подготвителна работа и стигнахме до момента, в които общината трябваше да приложи направеното. Тази работна група престана да съществува и повече от година вече не се е събирала. И това, което там се говореше не беше изпълнено. Нощният транспорт това нещо се случи благодарение на нас, благодарение на подписката, която събрахме. Само че общината в нито един момента, когато се разбра, че ще има нощен транспорт, не потърси нашата консултация. Накрая направиха проект, който върши работа, но можеше да е много по-добър, ако бяхме работили заедно по него.

- Да разбирам ли, че се чувствате обидени, защото Столична община не ви е потърсила като експерти?

- Многократно в срещи със Столична община сме казвали: Готови сме да работим с вас, ето това са нашите предложени, искаме да помогнем, защото нас не ни интересува ГЕРБ ли сте, БСП ли сте. Нас ни интересува нещо положително да се случва. Затова толкова дълго време работихме и "Спаси София" сме гражданска организация само, че когато човек види как всичките му усилия, изключително добронамерени и безвъзмездни, удрят или на камък или при реализацията им се получава нещо извратено, вече трябва да се подходи по друг начин. И кандидатурата за кмет е освен всичко друго е да поемем отговорност и с инструментите, които ти предлага позицията "Кмет" на София да направим много повече.

- Къде смятате, че е проблема за това, функционирането на структурата като Столична община?

- За съжаление за мен лично Столична община е структура, която е смъртоносна комбинация между корупция и некомпетентност. Мисля, че няма как Фандъкова лично и персонално да е отговорна за всяко едно нещо, което се случва. Но тя носи отговорност, че хората, които са под нея не функционират по най-добрия начин, да не кажа повечето от тях.

- В София се реализираха проекти и е очевидна промяната във визията на града. Все благодарение на някого се е случило това?

- Обикновенно нещата, които ние правим за тях сме се борили най-дълго време и те са минавали през няколко етапа. Първият е отговор от всички в общината: Не, това не може да стане. След това започваме статии, натиск, медийни участия, получаваме експертна помощ от чужбина. Търсили сме становища и сме давали примери как стават нещата, за да можем накрая да достигнем до някакв резултат. Уточнявам, че нашата организация нямаме претенциите всичко, което предлагаме да е уникално и ние сме го измислили, и е правилно. Напротив, едно от мотото ни е, че няма нужда да откриваме топлата вода, а просто да приложим добрите практити, които работят навсякъде по света.

- Вие от Спаси София имате ли чувство за безгрешност?

- Естествено, че сме грешали. Нямаме никакви претенции, че сме безгрешни, но имаме претенциите, че сме най-активната гражданска организация, която се бори с проблемите за София на градско ниво. Благодарение на нас, като организация "ремонт на ремонта" влязоха в общественото говорене. Защото никой не е говорил за "ремонт на ремонта" преди ние да подхвамен тази тема.

- През всичките тези години има ли грешки допуснати от вас?

- Да, не успяхме да комуникираме много ясно. Но е факт, че непрекъснато даваме предложение и идеи. Разбира се хората знаят големите ни предложения и идеи за бусленти, за некачествени ремонти, за нощен транспорт, за велоалеи и т. н., но ние искаме да дадем повече предложения. Някак си в съзнанието на повечето хора "Спаси София" е организация, която критикува. А всъщност ние през цялото време освен, че сме критикували винаги сме предлагали и решения. Това за нас беше от самото начало един от принципите ни на работа, защото много е лесно само да се критикува. Много е по-трудно е да критикуваш, да кажеш нещо аргументирано и да дадеш предложение, и решение. Не е необходимо да е единственото, да твърдиш, че е най-правилното, но е важно винаги да дадеш решение. Аз съм горд, че винаги сме давали решение, проблемът е, че не сме го комуникирали достатъчно ясно.

- По ваш сигнал зам.-кметът на транспорта Евгени Крусев се разследва за корупция?Чувствате ли се удовлетворени?

- Направихме разследване и установихме нарушение в ЗОП. Уточнявам, че за ресорен зам.-кмет най-важен е законът. Той трябва да познава наизуст ЗОП и ЗУТ, а той самият признава в ефир, че не ги познава в дейтайли, което е сериозен проблем. Ние като организация не сме го направили, за да търсим мъст или нещо подобно. А когато си на подобна позиция трябва да носиш отговорност.В никакъв случай не става въпрос за удовлетвореност, че някой в момента е разследван или е в съда. Идеалният вариант щеше да бъде никой, никога да не бъде разследван и подлаган под отговорност, защото просто си върши работата съвестно. В момента, в който обаче се случи обратното, всеки трябва да си понесе отговорността.

- Ветровит се оказа този пост за зам.-кмет по транспорта. Първо Любо Христов, сега Евгени Крусев и в момента се изпълнява от Дончо Барбалов?

- Това са тежки ресори. Барбалов е технократ, но няма как физически да си зам.-кмет на три толкова сериозни и тежки ресори - финанси, здравеопазване и транспорт. Това е фундамента - финансите и после транспорт и здравеопазване, и малко на многоръкия Шива се е превърнал

- Досега не сте се изказвали за общинското здравеопазване, какво ви е мнението?

- Има сериозен проблем на национално ниво със здравеопазването, но общинско ниво това е задължение на общината и хората не са осъзнали още, че Столична община е най-големия доставчик на здравни услиги. Защото има 21 ДКЦ-та , многопрофилни болници, специализирани болници, огромен брои медицински заведения. Обаче Столична община не се държи като собственик на най-голямата база на медицински заведение. Имам предвид, че всяка болница самостоятелно си купува консумативи. Затова ние предлагаме в София да се създаде агенция за закупуване за консумативи за болниците, която всъщност да управлява закупуването на консумативи и оборудване за всички общински здравни заведения.

- В такъв случай обаче болниците, които са търговски дружества няма да имат възможността със собствени средства да си купуват апаратура, както го правят в момента?

- По-голямата част от оборудването в ДКЦ-тата е под всякакава критика. Рентгени и скенери са стари и са на по 20 - 30 години.

- Обновени са навсякъде?

- Не, не са. Проблем е, че няма стратегия какво да се случва с тези здравни заведения, защото по принцип модерното здравеопазване е фокусиране не върху лечението на вече разболели се хора, а на превенцията. Затова всъщност смятам че ДКЦ-атата трябва да се превърнат в общностни здравни центрове, които да са фокусиране върху това да правят превенция.

-Ако ви изберат за кмет, как бихте управлявали СОС без конфигурация с мнозинство?

- Това е много важно да уточним, че който и да бъде следващия кмет на София, той няма да управлява с мнозинство. Това всички социологически проучвания го показват. В такъв случай СОС трябва да се управлява на база приоритети. Мисля, че всички, незасивисимо от партийната им принадлежност ще се съгласят, че София има нужда от промяна, по отношене на качеството на ремонтите за визия за градската среща, по отношение на спиране на кражбите. Ако някой застане срещу тях, би говорило много зле за съответния политически кандидат. Разбира се, че СОС може да играе мръсно и контра на кмета, но в крайна сметка трябва да сме наясно, че кметът има програма, кметът се избира с тази програма за управление, а не СОС.

- Правилно ли ви разбраха столичани? В едно от първите интервюта за метрото казахте, че то не е необходимо за София?

- Не съм казал нещо подобно, това беше извадено от контекста. Съгласете се, че няма как човек, които е създател на иницатива "Спаси метрото" да е против метрото. Това беше напълно абсурдно, защото ясно е, че метрото трябва да продължи да се строи, това беше един от най-важните транспортни поректи. Революцията, която то донесе в мобилността, в града е безспорна и е показателно, че за всички хора и във всички квартали искат метро, защото това е единственият бърз и редовен чист европейски вид транспорт. Това, което не разбараха, че след като се построи всичко планирано до момента в метрото, говорим за още доста станции и то в период следващите 10 години. След като това се построи, тогава казах аз, да направим равносметка и дали има смисъл да се продължава да се инвестира в метрото или да се фокусираме на други места. Обаче това в никакъв случай не означава, че слагаме край в развитието на метрото. В никакъв случай. Това означава просто, че метрото трябва да се стори там, където има нужда от него.

- От другите кандидати - арх. Борислав Игнатов, Йорданка Фандъкова и Мая Мнолова в чие лице виждате най-сериозна и голяма конкуренция?

- Аз смятам, че и тримата са сериозна конкуренция. Всеки има своите положителни и негативни страни. За мен лично срещу когото и да се изправя на балотаж смятам, че мога да го победя, така че аз гледам доста сериозно и на тримата като конкуренти.

- Имате ли прогноза за балотаж?

- Това е въпрос, които хората трябва да решат. Като прогноза не се ангажирам да давам, има социолози. Моята работа е да водя кампанията по активен и честен начин, да се срещам с хората, за да постигнем най-добрите резултати.

- На каква кампания ще заложите на позитивна, агресивна, компромати?

- Компромати никога не сме използвали, срещу нас се използват компромати от конкретни медии. Откакто съществуваме са ни почнали в някои официози на властта и то с абсолютни глупости, обиди, цинизми и така т .нат. Но това не прави впечатление на никой от екипа. Факта е, че ние имаме план за София, което най-голямата програма в историята на столицата, над 500 конкретни мерки. Със сигурност залагаме на една кампания, която е много конструктивна, има много конкретика, а не с общи приказки тук ще направим града зелен, Как ще го направим или ще реформираме градския транспорт? Как?

- Хората оставят с впечатлението, че от всичко знаете и от всичко разбирате, къде е слабото ви място?

- Аз не смятам, че някога сме имали претенцията от всиччко да разбираме всичко да знаем. Ние със сигурност имаме експертни знания в сфери като градски транспорт, градска среда, градско планиране. Хубавото е, че за разработване на план за София сме работили с над 20 експерта и във всяка сфера включително и в сферите, на които до момента не сме обръщали никакво внимание досега като здраевопазване. Ако бъда избран за кмет имам пълно доверие на хората от моя екип, че ще се справят със задачите. Нямаме претенции, че разбираме от всичко. Ние имаме претенциите обаче че сме принципни, последователни, че работим само в полза на града, а не не в личен, партиен или олигархичен интерес.

- Спаси София получавала ли е обществени поръчки от Столична община?

- Спаси София и никой от нея не е участвал в общестевни поръчки.

- А финансирани ли са ви проекти?

- Да проекти имаме, участвали сме, получавали сме, спечелили сме два проекта по програма "Европа". Тези проекти са публични, става въпрос за монумента "Камбаните". Това често се появава като теза в злонамерени коментари, че едва ли ние там сме взели някакви огромни пари.

- За колко пари?

- Не знам точно, но говоря за под 20 000 лв. общо за двата проекта. Получихме доста висока оценка от програма "Европа" за начина, по който сме работили. Имаме и един проект с ЦГМ на стойност под 8000 лв. В този проект разработихме нов визуален стандарт за информация, вътре в превозните средства, което беше монументален труд. Обиколихме всички депа, всички превозни средства, накрая мисля, че бяха 14 каталога, дори не го реализираха този порект, а го платиха. Питахме се защо, ето платихте ни, ние ви свършихме работа, за която, ако бяхте обявили обществена поръчка щеше да ви струва поне 200 000 - 300 000 лв., а ние свършихме за под 8000 лв. Всички пари, които някога сме получавали от Спаси Софиия за тези проекти са внесени във фондацията. Никой от нас не е взимал хонорари, за това което е вършил. Всички са в сметката на Спаси София и сме реализирали други проекти.

- Ако станете кмет, от къде ще започнете?
- Аз като стана кмет, нямам намерение да отричам всичко хубаво, което се е направило. Новата посока трябва да е от гледна точка на управление на честност и последователност. В момента има проекти и посоки, които са зададени и които не са правени. Примерно метрото е добър проект, които трябва да продължи. Визия за София също е добър проект и трябва да бъде подкрепен от всички защото не е проект на ГЕРБ, а на всички софиянци, администрацията и общината. Това нещо трябва да продължи, защото смятам, че всички искаме София след 30 години да бъде град, в които всички да живеем с децата си. Дотогава да сме достигнали тази визия и да живеем добре.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Обърнете повече внимание на вътрешната красота днес – кожен салон, затоплящи се седалки, климатроник …

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

С гражданни в листите ВМРО ще участва самостоятелно в изборите за......

ПП „ВМРО – Българско национално движение" ще участва в изборите за ЕП и НС самосотятелно с партийната си рег...

Прочети още keyboard_arrow_right