Музеят на изкуството от периода на социализма представя на 14 януари изложбата „Състояния на идеологията”. Вернисажът е от 17 ч., а изложбата може да бъде видяна до 15 май 2022, съобщиха от музея.
29 произведения от чуждестранния раздел на колекцията на Националната галерия ще представят художници от различни държави, които в една или друга степен, по един или друг начин имат отношение към идеологията на социализма през втората половина на ХХ век.
С малки изключения събирането на тези творби започва в началото на 1970-те, като в най-голямата си част те са придобити чрез откупки от Международната изложба на реалистичната живопис в София. Първото издание на този художествен форум е през 1973 и се провежда през три години до края на 1980-те. В него участват предимно художници от бившия социалистически лагер, както и автори от Великобритания, Франция, Италия, Белгия, Западен Берлин, Швеция, Дания, Аржентина, Бразилия, Япония и др. Сред акцентите в експозицията е картината „Писмо от фронта“ на съветския живописец Александър Лактионов (1910–1972) – работа, смятана за един от еталоните на социалистическия реализъм и едно от най-репродуцираните произведения на изкуството в бившия Съветски съюз.
В изложбата могат да се видят няколко картини на кубинския художник Кармело Гонзалес (1920–1990), радващ се на широка популярност в България именно чрез участията си на Триеналето на реалистичната живопис. Кубинското изкуство след революцията от 1959 придобива своеобразни черти, като съчетава древни местни традиции, някои от принципите на художествените течения на ХХ век и идеологическите парадигми на марксистките идеи.
Много интересен корпус представлява малката колекция от виетнамска лакова живопис – технология с хилядолетни традиции, която след победата на социализма във Виетнам се превръща в пропаганден инструмент. В тези едновременно живописно-изящни и носещи чертите на неподправен примитивизъм творби можем да видим жанрови сцени на труд и ритуали, както и батални сцени от войната във Виетнам.
Изложбата с куратор Николай Ущавалийски има за цел да покаже официалното лице на изкуството, битуващо под общия знаменател на идеологическата доктрина, но също така да предложи съвременна перспектива към периода. Опорните точки на такава концепция са в националните особености на отделните художествени школи, както и в присъствието на тематично-сюжетни интерпретации, разкриващи по-малко известните, дори ежедневно-битийни лица на това изкуство.
Коментари
Последни
Над 400 плувци от България и чужбина стартират на шампионата в София
Близo 400 състезатели са заявили участие в държавното отборно първенство по плуване в 50-метров басе... Прочети още...
На "Дондуков" : ИТН върнаха мандата, следва служебен кабинет
Очаквано, от партия "Има такъв народ" върнаха проучвателния мандат, който получиха днес от президент... Прочети още...
Разбиха мрежа за продажба на хормонални медикаменти в София, двама са арестувани
Полицаите от Първо РУ в София разбиха мрежа за нелегална продажба на хормонални медикаменти, съобщав... Прочети още...
С тържествен концерт в София отбелязваме 20 години България в НАТО
С тържествен концерт на пл. Княз Александър I в столицата ще отбележим 75 години от създаването на О... Прочети още...
Виж също
closeНАТФИЗ даде сцена на ученици, които изпълниха стихове от утвърден......
Каквото и да си говорим за поезията, едно е сигурно: тя определено е на мода, и то в най-добрия смисъл. Вдъхновяващо е д...
Прочети още keyboard_arrow_right