COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид (СНИМКИ)

photo_library
  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

  • COVID-19 безсилен пред операта и в София, и в Мадрид

    Снимка: Марина Ребека

Финалният акорд на тазгодишния майсторски клас на оперната прима Райна Кабаиванска прозвуча в Софийската опера под палката на маестро Найден Тодоров. Напълно бяха спазени изискванията, наложени от пандемията ог COVID-19 и публиката послушно зае предварително определените места.

Всички си носеха маски. Въпреки големия интерес, половината от редовете в театъра останаха незаети. „Принудени сме да работим така. За щастие концертът бе проследен от многобройните меломани на фейсбукстраницата на школата на Райна Кабаиванска", поясниха от пресслужбата на Нов български университет, който по традиция е патрон на майсторския клас.

Оперният сезон в София стартира след броени дни. Изискванията за задължително разстояние между посетителите в театъра ще бъдат спазвани много стриктно. В това отношение Театро Реал в Мадрид още през лятото даде добър пример на Софийската опера, за който си струва да се разкаже.

Испанците са народ непокорен и солидарен – и в най-тежките моменти от своята история, винаги са оцелявали. Така се случи и в разгара на пандемията, когато заради COVID-19 в страната бяха въведени драконовски санитарни мерки.

През юли, навръх пика на пандемията, Театро Реал в Мадрид отвори врати, за да посрещне меломаните за 21 спектакъла на Вердиевата „Травиата“. Билетите за премиерата бяха разпродадени много по рано – предвиждаше се още на 9 май на авторитетната сцена да бъде показана безсмъртната Вердиева творба в знаменитата продукция на Фестивала в Залцбург.

Под палката на Вили Декер жителите на испанската столица трябваше да гледат „Травиата“ в два цикъла – от 9 до 24 май и от 7 до 19 юли. Заради COVID-19 предвидените 19 спектакъла пропаднаха. Ръководството на Театро Реал реши да се реваншира на своите зрители, като им покаже една по-различна „Травиата“.

Хорът, оркестърът и административният персонал не се уплашиха и продължиха да идват на работа. Цялата сграда на театъра бе хигиенизирана със силни химически препарати. В зрителската зала бяха определени само 869 места, на които можеха да сядат гостите. Инсталация за дистантно мерене на температурата бе монтирана на входа на театъра.

Театърът закупи маски за всички зрители, които бяха складирани в хигиенизирано помещение до входа на театъра. Ръководството на Театро Реал взе решение да бъдат изиграни 27 представления с четири различни състава. За ролята на Виолета бяха ангажирани пет великолепни певици – латвийката Марина Ребека, американката от испански произход Лисет Оропеса, рускинята Екатерина Баканова, хърватката Лана Кос и испанката Рут Иниеста.

Тенорите, застъпили ролята на Алфредо Жермон, не са случайни имена – Микаел Фабиано, Иван Магри, Матю Поленцани и Исмаел Жорди. А възловия персонаж на Жорж Жермон, бе поверен на Артур Русински, Никола Алаимо, Луис Кансино и Хавиер Франко. Певците с радост се съгласиха да участват в тази необичайна „Травиата“ по време на пандемия.

Мнозина от тях пристигнаха от чужбина – САЩ, Австрия, Хърватска, Италия, Латвия, Полша. Репетициите започнаха още на 19 юни. На пулта застана маестро Никола Луисоти. За да бъдат спазени драконовските санитарни изисквания, режисьорът Лео Касталди подготви полуконцертна версия на операта. С осветлението се зае Карлос Торихос, а техническият екип на театъра направи чудеса.

На разположение на артистите бе богатият гардероб на Театро Реал, певиците получиха възможност да се изявят и в собствени тоалети. Сцената бе разделена на квадрати, прожектирани върху страничните стени. Всеки солист се движи в своя квадрат – така нареди режисьорът. Певците стриктно съблюваваха 2 метра разстояние помежду си.

За хора бяха определени 260 квадратни метра. 16 музиканти свириха на самата сцена, разположени шахматно върху 60 квадратни метра. Основният оркестър си остана в оркестрината – там се настаниха 56 музиканти на разстояние метър и половина един от друг. Част от тях бяха с маски, за ударните и за духачите имаше плексигласови щитове.

За да бъде спазен Кодексът на труда, оркестърът на Театро Реал бе разделен на две части – всяка една от тях свиреше три дни поред, после идваше ред на другата. Хористите – общо 51 на брой, разположени в дъното на сцената, също спазваха нужното разстояние един от друг.

Целият творчески екип прие с радост предизвикателството да музицира в условията на пандемия. За да бъде съпричастен с музикантите, екипът на Музея на Романтизма подготви великолепна изложба под мотото „Една творба, една опера“ – посветена на романа „Дамата с камелиите“ на Дюма-син и на операта „Травиата“ от Верди.

Кои са певиците, които се представиха в ролята на Виолета Валери – героиня, любима на меломаните?.

Испанката Рут Иниеста има блестящи изяви като Лучия ди Ламермур в едноименната опера на Доницети, Мюзета в „Бохеми“ на Пучини, Елвира в „Пуритани“ на Белини. Тя е една от звездита на Арена ди Верона, където дебютира с Лю в „Турандот“ на Пучини. Завършила е висшето училище за музика в Мадрид. Лауреатка е на певческия конкурс в Билбао.

Рускинята Екатерина Баканова е възпитаничка на музикалното училище и на Руската академия за музика „Гнесини“ в Москва. Ученичка е на голямата Галина Олейниченко. В творческата и биография са победите на няколко авторитетни международни конкурса – „Белла воче“ в Москва, всесъюзния конкурс на Ирина Богачова в Санкт Петербург, „Джузепе ди Стефано“ в Сицилия, конкурса в Билбао. Пее в Ковънт Гардън в Лондон, на Арена ди Верона, на много други сцени в Италия. Работи с Франко Дзефирели, Уго де Ана, Пласидо Доминго.

Латвийката Марина Ребека е прочута по целия свят с ролята на Виолета от „Травиата“. Родена е в Рига, където завършва музикалното си образование. Учи при легендарната Грейс Бъмбри. През 2010 –та замества заболялата Анджела Георгиу в „Травиата“ в Кралската опера в Лондон. Година по-късно дебютира в Метрополитен опера в Ню Йорк като Донна Ана от „Дон Жуан“ на Моцарт. Съпруга е на известния украински тенор Дмитро Попов, с който имат дъщеря, Катрин, родена през 2011-та.

Лисет Оропеса е позната в света на операта като испано-американска певица. Потомка е на кубински емигранти, които се установяват в Америка. Родена е в Ню Орлинс. Артистичният и път е труден, защото като малка е много дебела и всички и се подиграват. Сама признава, че през 2005 е тежала 95 килограма, а сега – 56. Постига го с огромни лишения. Изключително артистична и очарователна на сцената. .Репертоарът и е много богат – Моцарт, Росини, Вагнер, Бизе, Масне, Пучини, Верди Доницети. През настоящата година играе Виолета и в Метрополитън опера в Ню Йорк.

35-годишната хърватка Лана Кос е завършила Музикалната академия в Загреб. Дебютира в местната опера като Памина във „Вълшебната флейта“ на Моцарт. Притежава изключително красив глас. През 2011-та играе Виолета в „Травиата“ на Арена ди Верона. Свързва живота си с режисьора Джанкарло дел Монако – син на великия италиански тенор Марио дел Монако.

„За мен бе изключително голямо щастие да участвам в „Травиата“ в Мадрид. Седях си у дома в Загреб, гледах по телевизията какво се случва и страдах за испанците. Мислех си, че никога няма да ми се случи да пътувам до Мадрид. И изведнъж ме поканиха за „Травиата“! Веднага приех! В страх не бива да се живее, защото той ще ни погуби. А всяка една от нас, изпълнителките на главната роля, теоретично може да бъде споходена от съдбата на Виолета Валери – нали героинята умира от туберкулоза! И COVID-19 удря в белите дробове. Това ме амбицира още повече да участвам, да покажа на света, че ние, хората, ще победим пандемията. Аз разучавах сценично Виолета с маестро Уго де Ана, който ме накара да изчета и куп страници с медицински обяснения за туберкулозата. Повече от 100 пъти съм пяла Виолета в различни продукции“, казва Лана Кос пред в. „Ла Расон“. В репертоара на тази прекрасна певица са и Леонора от „Трубадур“ , и Елизабета в „Дон Карлос“ на Верди.

Необичайната „Травиата“ в условията на пандемия в Театро Реал в Мадрид остана в историята. Трупата се готви да посрещне достойно новия сезон. Напук на COVID-19 никой няма намерение да се затваря между четири стени. Типично за испанците – винаги да намират изход от тежката ситуация.

Елиана Митова

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Обърнете повече внимание на вътрешната красота днес – кожен салон, затоплящи се седалки, климатроник …

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Общинският Дом на културата „Средец“ отпразнува с концерт 50-а го......

С празничен концерт тази вечер Общинският културен институт – Дом на културата „Средец“ отбеляза 50-го...

Прочети още keyboard_arrow_right