comment
visibility 321
РИМ София

Експонати от Лувъра са изложени в РИМ София

Над 500 експоната от няколко музея, включително и от Лувъра са изложени в Голямата зала на Регионалния исторически музей – София. експозицията бе открита вчера от кмета на столицата Йорданка Фандъкова. Предметите идват от Лувъра в Париж, Музейния център – Созопол, от Археологическия инститет с музей при БАН, от НИМ и регионалния музей в Бургас, съобщиха от Столична общиня. Изложбата ще бъде в София до 10 март 2019 г. На откриването присъстваха министъра на културата Боил Банов, Алберто Виал – дипломатически съветник на директора на музея "Лувър", Париж, Фабиен Флори – директор на Френския институт в София, доц. Д-р Тодор Чобанов, зам.-кмет на София. Изключително сме горди, че освен историята на София Регионалният музей на столицата показва и изложби с различна тематика. Това е чест, че за юбилея - 90 години от РИМ на София имаме изложба с участието на Лувъра, заяви столичният кмет. 3 години след постоянната експозиция музеят на София вече е културно средище за столичани и гостите. Досега в музея са гостували експозиции от Италия, Япония, Германия, припомни Фандъкова. За "Аполония Понтийска – по стъпките на археолозите" част от експонатите са от Лувъра. "Това е резултатът от сътрудничеството  и успешния културен обмен мъжду България и Франция", каза кметът. Със 75 страни си сътрудничел световно известният музей в Париж, като едно от най-активните е с България, заяви Алберто Виал. Историята на Аполония Понтийска (днешния Созопол) е фокусът на изложбата, показвайки процеса на археологическите проучвания на града, започнати от френския дипломат барон Жюл Александър Дегран през 1904 г. Разкопките продължават през ХХ в., а от 2002 г. в проучванията на Аполония пак има френски екип.

Прочети още keyboard_arrow_right

Времето в София

Въздухът в София

comment 0
visibility 387
Столична библиотека

Представят Боян Биолчев в Столична библиотека

Българският белетрист, сценарист и фиолог ще бъде представен от журналиста Митко Новков в Столичната библиотека. Разгледано ще бъде творчеството на професора, както и новата му книга „Преселението", която излезе миналата година. Вечерта ще продължи с авторско четене, въпроси към автора, а също и раздаване на автографи. Боян Биолчев е професор по литература в Софийския университет „Св. Климент Охридски". Той е писател, киносценарист, публицист и белетрист. Професор Биолчев е автор на над 200 научни публикации. Написал е 20 белетристични книги. Някой от неговите романи и разкази имат превод на няколко езика. Сценарист е на 6 игрални и 2 документални филма. Едни от най-известните му книги са сборникът „Сатурнов кръг“ и романът „Амазонката на Варое“. Събитието ще се състои на 14 март от 18:30 часа на Литературния клуб на Столична библиотека. Прочети още...

comment 0
visibility 330
Финансиране на проекти в "Култура"

Програма "Култура" финансира проекти за 1,3 млн. лв., стартира кандидатстването

С над 1,3 млн. лв. ще бъдат финансирани проекти в няколко направления на Столичната програма "Култура", съобщават от Столична община. От днес стартира кандидатстването по Втората сесия на направление "Мобилност". То е в подкрепа на мобилността на културни оператори - организации и физически лица, които ще могат да участват във фестивали, събития и инициативи в страната и чужбина. Целта е кандидатите да получат финансова подкрепа, за да представят дейността си, както и да се създадат национални и международни партньорства, развитие и обогатяване на културните продукти и разширяване на публиките. Крайният срок за подаване на проектите е 11 април т. г. Одобрените кандидати трябва да ги реализират  от 1 юли 2019 г. до 15 декември 2019 г. Подкрепа ще получат проекти, в които има дейности за вътрешна мобилност - за пътувания от и до населени места в България и външна мобилност за трансгранични пътувания. Приоритет имат пътувания от и до държави в Европа. Допустими са пътувания от и до държави от цял свят, когато имат съответната целева обосновка. Финансиране е допустимо само за разходи за транспорт и настаняване на участници на територията на България. За пътувания в чужбина са допустими само транспортни разходи.   Направленията, в които може да се кандидатства с проекти са 11. Сред тях са - Театър (драматичен, куклен и танцов, мюзикъл, перформативни сценични форми, цирк), а предвидените средства са 170 000 лева. За „Музика и танц“ (съвременни и класически музикални жанрове, опера, оперета, джаз; класически, съвременен и фолклорен танц) също ще се финансират проекти общо за 170 000 лева. Подробности за кандидатстването могат да се намерят на страницата на програма "Култура" на Столична община.   Прочети още...

comment 0
visibility 392
„Любовни мечти"

Музикалния театър с концерт в памет на Видин Даскалов

Националният музикален театър ще посвети пролетния си концерт „ЛЮБОВНИ МЕЧТИ“ на Видин Даскалов. Най-голямата звезда на българската оперета на 8 март щеше да навърши 90 години. „Публиката ме зареждаше, защото ме обичаше“ – споделя големият оперетен артист. „Много я обичах и аз й отдавах цялата си любов. Тя ми отвръщаше със същото!“ Видин Даскалов е роден през 1929 година в село Горна Козница, община  Бобов дол. Завършва клас по цигулка в Държавната музикална академия. Учи пеене при Мара Цибулка. Яркият му комедиен талант е забелязан веднага и той се нарежда сред създателите и е една от най-ярките звезди на съвременната българска оперета На сцената на Музикалния театър Видин Даскалов е пресъздал над 120 роли. Най емблематичните му въплъщения са Менелай от “Хубавата Елена”, Иван в “Българи от старо време”, Хитър Петър от “Имало едно време”, Бони в “Царицата на чардаша” , Жупан в "Графиня Марица",  Никош във „Веселата вдовица“, Хоров в "Службогонци", Сирано в "Сирано дьо Бержерак“,  Санчо в “Човекът от Ла Манча” и други. Той работи и като режисьор. Направил е постановките  „Прилепът“, „Веселата вдовица“, „Време за любов“ и други. Видин Даскалов е първият, който постава в България Националния мюзикъла „Ах, този джаз“. За кратко е бил  и директор на Музикалния театър. Според допитването "Любимите ви български оперетни артисти на ХХ век" на предаването на БНР и сред  публиката на Националния музикален театър Видин Даскалов е избран от публиката за най-любимата оперетна звезда.   Коцертът „Любовни мечти" ще се проведе тази вечер от 19 часа в  Националният музикален театър.

Прочети още keyboard_arrow_right
Реклама
comment 0
visibility 501
Анджела Георгиу в България

Анджела Георгиу: Отворих си устата и мечтите ми се сбъднаха

Чудото се случи – още една световна оперна звезда направи своя български дебют. Румънката Анджела Георгиу взриви зала 1 на НДК с великолепния гала коцерт под палката на маестро Найден Тодоров в съпровод на Софийската филхармония. Достоен партьор на голямата певица бе проспериращият американски тенор Стивън Костело. Филхармоничният хор с диригент Славил Димитров допълни празничната атмосфера. Анджела Георгиу и Стивън Костело изпълниха любими оперни фрагменти от Пучини, Бизе, Каталани, Доницети, Лехар. Филхармоничният оркестър се представи блестящо в самостоятелните си изпълнения. Анджела Георгиу завършва Консерваторията в Букурещ. През 1990 г. напуска родината си. Добила световна популярност с ролята на Виолета от „Травиата“ през 1994, оттогава до днес тя е сред най-големите звезди на операта. Сопраното пее в Метрополитън и Ковънт Гардън, Ла Скала, Виенската държавна опера. Изнася рецитали по целия свят, а календарът ѝ е запълнен с години напред. Румънската звезда е делила една сцена с Йонас Кауфман, Андреа Бочели, Масимо Раниери. Албумът ѝ с тенора Роберто Аланя, известно време нейн съпруг, се задържа 42 седмици на първо място в британските класации. Тя редовно попада и в класациите за най-красивите жени на планетата. Вписана е в залата на славата на престижното музикално издание „Грамофон“. За всеки един концерт Георгиу се подготвя дълго и прецизно. Подготовката й е продължителна, а за да излезе на сцената тя трябва да знае всяка нота, всяка дума, всеки малък елемент от произведението, да улови всичките му емоции и внушения и да ги интерпретира по своя уникален начин. С Антъни Хопкинс, Джеръми Айрънс и Джуди Денч поддържа приятелски отношения, след като се запознават на нейни представления. Тя е звездата от последния оперен пълнометражен филм “Тоска” на режисьора Беноа Жано. Има дует със Стинг, който изпълняват в Петра, Йордания на възпоменателен концерт, посветен на Лучано Павароти. Неотдавна Анджела Георгиу беше удостоена с престижната награда на фондация „Пучини“ на едноименния фестивал в Торе дел Лаго, Италия. През годините певицата е интерпретирала някои от най-значителните образи за сопрано, създадени от Пучини. Когато през 1994 г. Георгиу получава ролята на Мими в „Бохеми“ в „Ковънт Гардън“, тя казва: „Ако Пучини беше жив, щях да съм влюбена в него. Сигурна съм“. - Г-жо Георгиу, защо чак сега идвате в България?- И аз самата съм изумена, че е след 30 годишна кариера все още има страна, където не съм била на гастрол. При това съседна на моята родина. Е, вече направих моя бъгарски дебют! Но вашата страна ми е позната от ранна младост. По времето, когато бях студентка в Букурещ, гледахме много програми на БНТ. Имах в консерваторията колежка, Моника, омъжена за български баритон. Тя за жалост си отиде млада. Имам прекрасни впечатления от голямата българска певица Гена Димитрова, с нея съм пяла в Метрополитън опера. Познавам изкуството на Николай Гяуров Съжалявам, че не съм си партнирала с Борис Христов, С него се разминахме във времето. - Как се поддържа певческата младост през годините? Позволявате ли си да запалите цигара?- Понякога запалвам цигара, но само в горещините. Моят глас е част от тялото ми и затова трябва да се отнасям внимателно към него. Подбирам си репертоара, който изпълнявам, не се впускам в тежки и високи като регистър роли. Неотдавна настроих срещу себе си едни хора, като отказах участия, които ми тежаха. Гласът е естествен инструмент, който съзрява. Трябва винаги да съм се наспала добре. Желателно е да не говоря много преди концерт или спектакъл и да не се впускам в интервюта и пресконференции, но аз го правя! В един момент се налага да имаш и медийни срещи, особено когато излиза на пазара нов компактдиск и се налага да бъде представен. По принцип се грижа за гласа си – моя ценен инструмент. - Изнасяте много концерти. Помните ли първото си концертно участие?- Учих 6 години в консерваторията. На 17-годишна възраст вече имах самостоятелни концерти в Атенеума на Букурещ. Първото ми концертно изпълнение бе песента на Солвейг от сюитата „Пер Гинт“ на Григ. Занимавам се с концерти от студентка. Не избягвам телевизионните програми. Мисля, че концертите са далеч повече от оперните ми спектакли. Не знам как стоят нещата с музикалното и вокалното образование у вас, но аз като студентка бях задължена всеки месец да подготвям по две арии и една песен за изпълнение пред специална комисия, която ме наблюдаваше под лупа. И така - всеки месец в продължение на 6 години. В определен момент не пеех вече за моите учители, а за хората от публиката. - До каква степен се сливате с персонажа, който претворявате?- Едно от основните неща характерни за мен, е искреността. Вярвам във всяка ария, която изпълнявам. На сцената лесно превключвам от един стил в друг, минавам от един автор на друг. Естествено, старая се да контролирам прекалената емоция. - Когато пробивахте в оперния свят, подценяваха ли ви като млада певица, идваща от бившия соцлагер? - Никога не ми се е случвало да бъда подценявана. Моето студентство съвпадна с безредиците и вълненията от началото на декември 1989-та. Тогава получих първото телефонно обаждане за ангажимент. Началото на 90-те бях на прослушване в амстердамската телевизия. Три години по- късно - прослушване с диригента Джеймс Ливайн в Метрополитън опера. На нито едно от тези места не ме питаха каква е моята националност, нито при каква система съм учила. Само талантът имаше значение за хората, които ме ангажираха. В момента, когато си отворих устата, всичките ми мечти се сбъднаха. Останалото нямаше значение. От самото начало се прицелих в най високото място, на най- високата позиция. Отворих централната врата, не влязох през страничния вход. Никога не съм искала малка роля в малък театър. Такава съм. Още в Букурещ, като започнах кариерата си, изпълнявах само централни роли – Виолета „Травиата“, „Ана Болейн“, „Лястовичката“. Не бих се примирила с малка роля. - Как съвместявате Вашата искреност и непосредственост с желанията на режисьора и сценографа?- Моята искреност и самобитност не ми пречат да изпитвам пиетет към заложения в партитурата образ, към намеренията на компоитора. В Германия се случи да играя в странна „Травиата“ - действието се развиваше по време на Втората световна война, с есесовци на сцената. Качих се на сцената и казах право в очите на режисьора: „Това не е моята „Травиата“, ариведерчи“. Отидох си! Обаче аз съм невероятно щастлива, защото в 90 на сто от случаите попадам на правилните хора. На онези режисьори и сценографи, за които Тоска е Тоска, Ана Болейн е Ана Болейн. Изводът от всичко това е, че певецът трябва да внимава с режисурата и сценографията. И да чете внимателно, преди да си е подписал договора. Всичко е въпрос на вкус. Не можем да се опълчим на 100 процента на новото време, в което живеем. Но в театъра е необходима принципност. Ако повечето хора бяха като мен - да казват не на всички странни приумици, които се внасят в мизансцена, нещата щяха да бъдат по- резултатни. Повечето оперни артисти се опасяват, че ако се опълчат срещу някои оперни тенденции, няма да бъдат ангажирани. И нека си го кажем още веднъж – ние, певците, е добре да проявяваме разбиране към времето, в което живеем. Но и да срещаме разбиране от страна на режисьорите и сценографите. - Снимките на филма "Тоска" на Бенуа Жако са важен момент от биографията Ви?- Несъмнено. Работата във филма е коренно различна от работата в театъра. Тя е лишена от тази аура, която те пази да се сбъркаш. Благодарение на киното операта става достъпна за милиони хора, които не могат да си позволят лукса да отидат на спектакъл. Много обичам филмираните опери. Не става дума само за „Дон Жуан“ на Джозеф Лоузи и „Вълшебната флейта“ на Ингмар Бергман. На млади години гледах с наслаждение оперните екранизации с участието на София Лорен и Джина Лолобриджида – двете големи актиси играеха ролите на примадоните. Естественно, едрите планове в киното дават възможност да проличат чувствата, изразени на лицето – понякога това в театъра не може да се види, особено ако зрителят седи някъде далече в залата. Важното във филмираните опери е да има пълен синхрон между вокала и изображението. - Как преживяхте разстрела на Чаушеску, предаван по телевизията?- Мисля, че това беше абсолютен ужас, аз съм против смъртта във всяка нейна форма. Желанието ми е да няма смъртно наказание, дори и за най големите престъпници – лишени от свобода, те трябва да дадат обяснение за делата си. Много се срамувам, че светът стана свидетел на убийството на Чаушеску и жена му. Румънският народ нямаше участие в това решение, това бе взето от десетина души, които спасяваха себе си. - Какво ще кажете за диригента Найден Тодоров, с когото се срещнахте за първи път?- Чудесен диригент, надявам се занапред да работим отново заедно.. Интервю на Елиана Митова  

Прочети още keyboard_arrow_right
comment 0
visibility 282
Сцената на фантомът на операта

За 12 часа демонтират сцената на „Фантомът на операта”

Близо 12 часа са необходими на сценичните работници и театър-майсторите на Националния музикален театър, за да разглобят сцената на „Фантомът на операта”.  До 23 март, когато зрелищният спектакъл ще се завърне отново – на голямата сцена. Най сложното част в монтирането и съответно в демонтирането на сцената на „Фантомът на операта” е металната конструкция, която онагледява фасадата на парижката опера „Попюлер”. На нейната сцена и в подземията й се развива действието в култовия мюзикъл.  Конструкцията тежи над два тона и половина и е с вградени осветителни тела, което допълнително забавя монтажа и демонтажа й. Дълга е 13 метра и съединява краищата на сцената с мост. Мостът се издига на височина осем метра над сцената и по него се движат част от актьорите в спектакъла. Цялата сценография е дело на Миодраг Табачки (Сърбия), Иван Савов и Пеньо Пирозов, който е  асистент-сценограф и координатгор на проекта. Повреме на спектакъла са ангажирани всички сценични работници и театър-майстори на Музикалния театър . Част от тях дори имат роли в миманса, но основната им задача е смяната на отделните сцени. За да се постигне динамиката на спектакъла, преходът между отделните сцени трябва да е изключително бърз, за което спомага синхронната работа на всички сценични работници. Именно за това те също участват в поклоните заедно с артистите в края на спектакъла. Единствено уникалният падащ полилей остава в залата с публиката и няма да бъде демонтиран. Той ще се превърне отново в действащ „герой”в спектакъла на  23 март, когато „Фантомът на операта” се завръща в поредица от представления. Тази година вместо до края на март, зрелищният спектакъл ще се играе до 14 април. Авторските права за нови десет спектакъла бяха отстъпени след продължителни преговори на ръководството на театъра с фирмата – носител на правата. Допълнителните спектакли може да видите на: – 31 март (неделя) – от 17.00 часа ;  – 4, 5, 6 април от 19.00 часа; – 7 април (неделя) от 17.00 часа; – 10, 11, 12, 13 април от 19.00 часа;  – и 14 април (неделя)  от 17.00 часа. Прочети още...

comment 0
visibility 366
Картина на Райнов

"Омагьосано царство" на Николай Райнов в СГХГ

Открива се изложбата "Омагьосано царство" на Николай Райнов в Софийска градска художествена галерия. Тя става факт след задълбочено проучване на творчеството на Райнов. Изложбата представя 120 творби на Райнов, разделени в две части. Присъстват ранни творби от студентството му в  Държавното рисувално училище (1909-1911г.). Могат да се видят и произведения от по-зрелия му период през 20-те години на ХХ век. Интересни са гравюрите от пребиваването му в Париж (1925-1927), също и декоративни пейзажи, датирано от 30-те години на ХХ век. Сред тях са и пейзажите, изработени в лакова живопис върху станиолена основа. Те нямат аналог в българското изкуство. За неизследвана страна от художественото наследство на Райнов свидетелстват и показаните рисунки по натура с туш, темпера, цветни моливи и акварел. Изложбата се открива днес, 28 февруари, от 18.00 ч. и ще е съпроводена от каталог на български и на английски език. Прочети още...

Този месец Ви питаме

Трябва ли да бъдат повишени заплатите на служителите в столичния градски транспорт?
  • Да. Заслужават по-високи заплати. (58%, 69 Гласове)
  • Не. И сега получават по-високи заплати от здравните работници и учителите. (27%, 32 Гласове)
  • Не. Преди избори винаги искат увеличение (3%, 3 Гласове)
  • Да. Имат много извънреден труд (13%, 15 Гласове)
Общо гласували: 119 Обратно към гласуване
comment 0
visibility 318
Георги Марков

Билетите за 23-рия София Филм Фест вече са в продажба

Билетите за 23-тото издание на София Филм Фест, днес бяха пуснати в продажба , като може да  бъдат закупени на касите на фестивалните кина, онлайн или в търговската мрежа. Предварителните продажби стартираха в Билетен център НДК, Дом на киното, Cinema City Mall of Sofia, Cine Grand Park Center Sofia, Кино Арена Делукс Bulgaria Mall.Зрителите ще могат да купят билет и преди началото на първите прожекции в Кино „Люмиер”, кино „Одеон”, Френския институт – кино „Славейков” и Културен център на СУ „Св. Климент Охридски”. В кино „Влайкова“ и ОКИ Дом на културата „Искър” билети ще се продават само на място и преди началото на първите прожекции.Основната цена на билета за кино е 9 лева, като има намаление за студенти, ученици, пенсионери и хора в неравностойно положение.  Цената на билетите в Зала 1 на НДК е 10 лева. Допълнителни намаления има за закупуване на количества билети в определени кина. А със специалните карти СФФП (София Филм Фест за пенсионери)  и СФФУ (София Филм Фест за учащи) се откриват още шансове за гледане на повече кино за съответните категории зрители. Днес стартират фестивалните прожекции в Дома на киното. Начолото ще даде премиерата на филма за писателя Георги Марков „Чувство за непоносимост“ на режисьорката Боя Харизанова.  Прожекцията, с начален час 18:30, и се посвещава на 90-годишнината от рождението на автора. Прочети още...

comment 0
visibility 359
Ян Бибиян

Книгата „Ян Бибиян” отново на пазара, но с нов облик

Книгата на Елин Пелин „Ян Бибиян” се появява на пазара с нов облик, 85 години след първото й издание.  Идеята за това е на внука на българския автор - Елин Иванов. Творбата е известна като първия фантастичен роман за деца у нас. Внукът на писателя обясни пред Нова тв, че тя разказва за демоните във всеки човек, които той преодолява, затова не е само детска.  За кратко Елин Иванов е бил учител като прочутия си дядо - само, че на деца със специални образователни потребности. Това, с което се занимава днес, обаче е да популяризира творчеството на Елин Пелин. Иска да предава посланията на своя дядо на навото поколение. Затова се стреми да направи облика на книгите модерен и така да привлече вниманието на децата към тях. За новата визия на книгата помага и Ивайло, който е приятел на Елин.   Рисунките в новото издание на книгата са правени на ръка от художничката Дияна Нанева. Тя завършва живопис в Художествената академия. Половин година отнело рисуването на книгата.

comment 0
visibility 256
Театър НАТФИЗ

Билети по 6 и 4 лева пуска Театър НАТФИЗ през декември

Театър НАТФИЗ пуска билети за спектаклите си през месец декември за 6 и 4 лева. Тази година е юбилейна за НАТФИЗ, навършват се 70 години активен принос към българската култура и образование. Това е и причината в последния месец от празничната година да се предлагат билети на промоционални цени. Освен, че е юбилейна, тази календарна година е и особено успешна за студентите и преподавателите, споделят от НАТФИЗ. Спечелени са множество международни филмови и театрални награди. Госрти на Академията за пръв път бяха Мартин Браун, Роналд Рудол, Сандра Сисел и др, а Хайнрих Гьобелс и Горан Стефановски бяха удостоени с почетната степен Доктор хонорис кауза на НАТФИЗ. На сцените  на Театър НАТФИЗ и Куклен театър НАТФИЗ гласност получиха 21 спектакъла. Някои от тях бяха с безплатен вход.

comment 0
visibility 340
Щастливият Лазаро

Филмът с най-добър сценарий от Кан идва на София Филм Фест

Филмът, носител на наградата за най-добър сценарий от фестивала в Кан 2018 ще бъде представен на София Филм Фест. Зрителите ще могат да се докоснат до магическия реализъм превърнал се в запазена марка на филмите на италианката Аличе Рорвахер. Не за първи път киноманите ще гледат нейн филм на фестивала. На изданието през 2015 г. тя представи друга своя лента - Чудесата”, която е обиколила едни от най-престижните световни фестивали.  Рорвахер е родена през 1981 година във Фиезоле. Учи в Торино и Лисабон. Работила е в документалното кино като монтажист и режисьор. През 2011 година в Кан и получава номинация за „Златна камера” за първия си игрален филм „Corpo celeste”.  Най-новият й филм „Щастливият Лазаро”  проследява срещата между наивното и добросърдечно момче Лазаро и Танкреди – млад благородник с богато въображение, които живеят в изолираното и много бедно селце Инвиолата. Между двамата се заражда истинско приятелство, което ще накара Лазаро да търси Танкреди в големия град.  Италианската драма носи на зрителите духовни послания като състрадание, доверие и безкористност. 

Реклама
comment 0
visibility 354
акад. Стефан Воденичаров

Ще има ли паметник на хан Аспарух в центъра на София?

Акад. Стефан Воденичаров от сдружение „Единение“ настоява да обсъди със Столична община построяването на паметник на хан Аспарух в центъра на столицата. Паметник на Аспарух в момента има в гр. Шумен, споделя Воденичаров пред БНР. Преди две години общинския съветник Калоян Паргов за първи път повдигна въпроса за паметника на Аспарух. Тази година отново общински съветници предложиха такъв да има на мястото на мавзолея, когато бяха споровете около Бронзовата къща. Академик Стефан Воденичаров инициира събор за единение в столицата преди три седмици. На събора бе обсъдено създаването на Съвет на старейшините. Неговата роля трябва да е на коректив на властта, в който да влизат 20-тина човека. Присъстващите на въпросния събор пожелаха следващата година да се организира национално допитване за приемане на Национална стратегия за единение. Заедно с това, в стратегията да се включи лустрация на политици от всяко ниво, забогатели от участието си във властта. Акад. Воденичаров споделя, че ще се работи за оформяне на обществено настроение подобни личности да не бъдат избирани.   

comment 0
visibility 392
Скулптора на входа на Столичната библиотека

4000 лв. ще струва възстановяването на скулптурите на Столична библиотека

Около 4000 лв. ще струва възстановяването на увредените скулптури над входа на столичната библиотека на пл. Славейков. Това обясни инж. Борис чилев пред bTV. Двете статуи са разцепени и може да паднат. Затова тази сутрин осъмнаха с наилонови чували върху главите. Вероятно от продължаващия ремонт в района, работата с тежки машини и влиянитео на слънцето и студа статуите не издържаха. Проблемът с целостта им е още от 2018 г. Тогава пожарникари ги опаковаха, тъй като имаше опасност от тях да падне отломка и да пострада минувач. Именно затова днес отново скулптурите бяха преопаковани. Столична община има проект за възстановяване на целостта на композицията, както и на фасадата на столичната библиотека. Автори на скулптурната композия са М. Иванов, К. Шиваров и Ст. Пейчев. Преди да започне реализирането на проекта са спасяване на произведението трябва да се съгласува с Министерство на културата. 

comment 0
visibility 280
Jonathan Bree

Пуснаха билети за събитието на Jonathan Bree в София

Jonathan Bree е новозеландски певец, който пише песни, продуцира. В Европа той се прочу като солов изпълнител. В София той ще дойде по покана на Reel Feel и Sofia Live Club, пише Вести. Мнозина бяха пленени от уникалния му инструментален инди поп с характерни плътни вокали и перфектен аранжимент. Организаторите на турнето му твърдят, че голяма част от датите на турнето през лятото са разпродадени. Концертът в София ще бъде на 8 май.   Jonathan Bree привлича вниманието на меломаните със самостоятелния си албум Sleepwalking, в който е включен хита You’re So Cool. Видеото към песента имаше милиони гледания, спечели и призовото място в класацията на Time Out Magazine New York през 2017 г.  Jonathan Bree създава първата си песен на 9-годишна възраст, а на 12 години записва с The Plaster Saints и дори свири на барабани. През 1998 г. създава The Brunettes и издава 4 албума с тях. В София на 8 май Jonathan Bree ще плени почитателите си с концерт в Sofia Live Club от 21 ч.. От вчера, 29 януари, билетите на промоционална цена са пуснати в продажба. Цената им е 25 лв.

comment 0
visibility 239
Къща - Пейо Яворов

Последен срок за подаване на оферти за къщата на Яворов

Последният срок за подаване на оферти за къщата на Яворов е днес. За малко под милион и половина лева е обявена сградата, която се намира на ул. "Раковски". Тя е по-ниска от тази обявена на първия търг. През ноември, когат беше предишния търг нямаше кандидати. Тогава кметът на София Йорданка Фандъкова обяви, че общината ще направи всичко възможно, за да придобие къщата на поета. В момента тя е в съдия изпълнител, защото собственикът й има неуредени сметки. Сградата е защитен културен паметник. Пейо Яворов е живял в нея със своята съпруга Лора.

comment 0
visibility 275
изложба

РИМ София представя "Аполония Понтийска – по стъпките на археолозите"

Международната изложба "Аполония Понтийска – по стъпките на археолозите" ще бъде открита на 13 декември от 18.00 ч. в Регионалния исторически музей София. Изложбата проследява историята на града посредством археологическите проучвания, които се правят в продължение на около век. Разказва за града, институциите в него, архитектурата, ежедневието на жителите и некрополите. Археологиеските проучвания са започнати от Жюл Александър Дегран, френски дипломат, през 1904 г. Провеждат се през целия 20 век от български изследователи. През 2002 г. се включва фремски екип. В изложбата са включени повече от 500 артефакта, подредени, следвайки дамските и детските занимания. Изложбата може да се разгледа в периода 13 декември 2018 – 10 март 2019 г. в зала "Временни експозиции“ на РИМ –София.

comment 0
visibility 306
"Смартфонът беглец"

Български тийнейджърски филм с премиера в София

Българското детско кино отбелязва нов възход с тийнейджърския филми – „Смартфонът беглец“. Премиерата на лентата беше на фестивала „Артизан Интернешънъл” в Кан през 2018 година, а след това филмът бе представен и на кинофестивалите в Щутгард и Сочи. От 8 февруари започва разпространението му в кината в България, Австрия и Швейцария. „Смартфонът беглец“ разказва за приключенията на на тийнейджърите Анджи (Василена Стоянова), Фил (Симеон Филипов) и Марко (Матей Генчев). Те се впускат в неизвестното, за да намерят пари за лечението на болното братче на Анджи. Това обаче се оказва трудна задача. Те са саботирани и решават да търсят заровеното съкровище на Вълчан войвода. Попадат на смартфон, който се оказва машина на времето. Той ги пренася в миналото, по времето, когато хайдутите са бродели из нашите земи.  Преди три години се ражда идеята за създаването на детски приключенски филм, защото в България не се правят такива, подчерта продуцентката на лентата Златина Филипова. Режисьор на „Смартфонът беглец“ е Максим Генчев.  Филмът е заснет в София, с подкрепата на Столичната община чрез филмовата й комисия, създадена през 2015 г. във връзка с титлата „София - творчески град на киното”. Пещерата "Проходна" също е част от снимачния процес.

comment 0
visibility 261
Изложба

Изложба дигитална графика представя галерия "Райко Алексиев"

Проф. Буян Филчев ни представя своята изложба в галрия "Райко Алексев" на 7 декември в 18 часа. Тя носи името "Рицарят и..." и включва произведения на дигитална графика. Експозицията разгръща пред зрителя внушително платно представящо последния етап от творчеството на проф. Филчев. Формите са балансирани и наситени. Композициите имат много фрагменти и автоцитати и са като отломки от грандиозен взрив. Те сякаш искат да се съберат отново в пространството на изложбената зала.  Зрителите ще могат да видят необичайната експозиция до 9 януари 2019 г. 

comment 0
visibility 284
галерия Сердика

Фотографска изложба на Иво Йованович в галерия Сердика

#Хаштагсофия – фотографската изложба на Иво Йованович в галерия Сердика се открива на 22 януари, вторник, от 18.00 ч. Изложбата ще може да бъде разглеждана от гостите на галерията до 19 февруари. Иво Йованович винаги се е впечатлявал от детайлите в архитектурата в градската среда и особено от автентичните следи от минали времена. Това е основната причина фотографиите му да  са директна препратка към уникални места в столицата, които остават незабелязани в забързаното ежедневие. Той смята фотографиите си за моментни снимки на онази София, която е останала неопетнена от модернизацията и урбанизацията. В тях  столицата прилича на град със спокойно излъчване и европейско самочувствие, град чиято красота не трябва да бъде подминавана. До момента фотографии на Иво Йованович са били показвани за деня на София във фоайето на театър "Иван Вазов" през 2018 г. Иво Йованович живее в София. Голяма част от живота си прекарва в Белград, където учи операторско майсторство. Оператор е бил в RTS, BBC, WTN, ITV, YUTEL, а любовта към фотографията приема  от баща си – фотографа Душан Йованович.

comment 0
visibility 272
Нов театър НДК

В София ще се играе моноспектакъл по романа „Елада Пиньо и времето“

Нов театър НДК ще представи моноспектакъл по романа „Елада Пиньо и времето“ на българската авторка Керана Ангелова на 23 януари от 19:30 часа. Габриела Хаджикостова е режисьор и изпълнява главната роля. Музиката е на Николай Иванов ОМ.   Ще има и изненади за посетителите - аудиодиск със запис на спектакъла, който ще им бъде връчен след представлението.  Литературната постановка „Цъфнали очи“ също е режисирана от Габриела Хаджикостова. От трийсет и шест години тя живее в Унгария където режисира и превежда пиеси от съвременни унгарски драматурзи на български. За романа „Елада Пиньо и времето“ тя споделя, че е белязал съдбата й. Моноспектакъла, който е направила по него обикаля европейските страни от близо 10 години.  Билетите са в продажба. Всеки, който желае може да си закупи от Билетен център НДК, а преди представлението – и на касите на самия театър след предварителна резервация на тел. 089 448 0744. Входът е свободен за студенти от НАТФИЗ.

comment 0
visibility 215
Алфонсо Куарон

Филм с няколко номинации за Оскар с премиера на София Филм Фест

Филмът "Рома" на режисьора Алфонсо Куарон ще бъде представен на София Филм Фест. Само преди няколко дни лентата получи десет номинации за наградите на Американската киноакадемия, като сред тях са за най-добър чуждоезичен филм, за най-добри актриси - в главна и във второстепенна роля, както и за режисура и за най-добър филм.  Заглавието е отличено и със "Златен лъв" от Венеция. С "Рома" броят на филмите в програмата на двадесет и третото издание на София Филм Фест стават пет.  Лентата вече спечели наградите на Холивудската чуждестранна преса "Златен Глобус" за най-добър чуждоезичен филм и за най-добър режисьор. Има и 7 номинации за наградите БАФТА.

comment 0
visibility 262
Елена Башкирова

Елена Башкирова и Софийската филхармония представят Концерт за пиано и оркестър от Моцарт

Елена Башкирова и Софийската филхармония ще представят Концерт за пиано и оркестър № 21 от Волфганг Амадеус Моцарт на 31 януари. Маестро Лео Хюсеин ще бъде диригент.   "Магическият остров" на Уилям Алуин, "Вълшебното езеро" на Анатолий Лядов и Симфония № 2 на Александър Бородин също са включени в програмата.  Елена Башкирова е дъщеря на големия руски пианист и педагог Дмитрий Башкиров. Тя завършва Московската държавна консерватория "П.И.Чайковски". По същото време през 70-те години започва кариерата си с няколко концерта с известния цигулар Гидон Кремер, за когото по-късно се омъжва. Тя гостува редовно на едни от водещите в световен мащаб оркестри - Мюнхенската филхармония, Оркестрите в Париж, Филхармонията на Токио, Чикаго, Санкт Петербург и др. Раборила е с диригента Серджу Челибидаке в Мюнхен и големия френски композитор и диригент Пиер Булез в Чикаго, които оказват силно влияние на нейния стил.  Тя интерпретира музикални произведения от класическата и от модерната епоха по еднакво добър начин.   Башкирова основава първия Международен фестивал за камерна музика в Йерусалим през 1998 г. Продължава да е негов артистичен директор и до сега. Провежда се всяка година и гостува на сцени в Париж, Берлин, Виена, Лондон и други. Заедно с членове от Берлинската филхармония тя е основател на ансамбъл „Метрополис“ в Берлин.  

comment 0
visibility 239
Софийска опера и балет

Софийската опера и балет отново представя „Евгений Онегин“

„Евгений Онегин“ от Чайковски ще бъде на сцената на Софийската опера и балет на 10 февруари тази година, съобщават от пресцентъра.  Постановката е на Вера Петрова и откри сезон 2016/2017. Спектакълът разказва историята като един сън на Онегин. Ритъмът в първо действие е по-бавен, а в следващите действия се разразява буря от чувства. Моментите пропити с трескаво безпокойство в прочутата сцена с писмото, историите на „дендито“ Онегин, на страстната Татяна, на лекомислената Олга, на мечтателя Ленски са пресъздадени от млади актьори-певци, в духа на Чайковски.  В постановката играят главно млади артисти. Като Ларина зрителите ще видят Александрина Стоянова Андреева. Татяна е Стефани Кръстева. В ролята на Олга е Виолета Радомирска. Атанас Младенов е Евгений Онегин. Жорж Димитров е диригент на спектакъла.