Карлос Контрера: Бюджетът трябва да е антикризисен, а не общовойскови на принципа „за всекиго по нещо“

Карлос Контрера: Бюджетът трябва да е антикризисен, а не общовойскови на пр

Снимка: Столица.bg

Ние сме в период на вече три кризи, сливащи се в една. Нужен е по-прагматичен подход с бюджета, коментира председателят на "Патриоти за София"

Проектът за Бюджет 2022 г. на Столична община е 2.078 млрд. лв. беше представен от кмета на София Йорданка Фандъкова, на 9 март премина и през обществено обсъждане, както и с бизнес, синдикати и неправителствени организации. Бюджетът влиза в комисии на СОС от днес, а в четвъртък на сесия за приемане.

Столица.bg ще ви представи позицията на всяка политическа група в СОС - ГЕРБ-СДС, БСП-София, Демократична България, Патриоти за София и независимия общински съветник Борис Бонев.

 Карлос Контрера, председател на групата на "Патриоти за София в СОС":

- Какви са приоритетите на Бюджет 2022 г. на Столична община?
- Едва ли ще учудим някого – приоритетите, за които работим от „Патриоти за София“ са транспорт, обществен ред и сигурност, довършване на големите инфраструктурни проекти. Ние сме период на вече три кризи, сливащи се в една. Нужен е по-прагматичен подход с бюджета, т.е. приоритизиране на невралгичните системи и тяхното обезпечаване.

- За какво няма да стигнат парите?
- Основният недостиг е в обществения транспорт, говоря за видимия недостиг, за този, който е ясен от миналата година още. Липсата на държавна помощ за обществения транспорт в София, на адекватни компенсации доведе до значителни дефицити. Ние чуваме непрекъснато да се говори за някакви реформи, само че намалението на пътниците и увеличението на разходите за електроенергия и природен газ в пъти как ги компенсираме? Пътниците намаляха заради противоепидемичните мерки, някои от тях напълно безумни и ненужни в последната една година. Обаче спадът спрямо 2019г. на пътниците е около 30%, това е загуба и на приходи. Скъпите енергоносители също увеличиха разходите – електроенергията и природния газ утроиха цените си. В същото време компенсациите за тока са около 30% от стойността на потреблението, а за природния газ няма и до сега компенсации. Това доведе до натрупване на задължения в транспорта. В случая държавата е мащеха за обществения транспорт не само в София, в цяла България е така. Недостигът е около 178 млн. лв. Работим по оптимизиране на разходите, но този дефицит, породен от действия или бездействия на държавата няма как да бъде компенсиран само с усилията на Столична община.

Бойко Димитров за Бюджет 2022: В бюджета на София няма заложени процеси, затова не виждаме резултати

- Парите за отчуждаване на имоти за инфрастурктура и тези за зелени площи достатъчно ли са?
- Категорично не. Заложените 12.2 млн. лв. не са достатъчни. Имайте предвид, че около 4 млн. лв. от тях ще са за разплащане на заповеди за отчуждаване от края на 2021г., т.е. реално новите обекти ще са за около 8 млн. лв. Затова от „Патриоти за София“ сме предложили увеличение с 5 млн. лв. на парите за отчуждаване. Така гарантираме придобиването на частни терени, попадащи в бул. Тодор Каблешков, ул. Филип Кутев, бул. Копенхаген (там са общо 40 декара за отчуждаване), терени за три детски градини в Дружба и други обекти.

Борис Бонев за Бюджет 2022 на София: Фокусирали сме се в зелен и активен град, устойчива мобилност и инвестиции в кварталите

- Колко са заложените инфраструктурни проекти, на каква стойност, за колко от тях има проектна готовност, колко ще започнат през 2022 г. и кои ще бъдат завършени през тази година?
- Генерално са заложени големите инфраструктурни обекти, което е добре. Виждате средствата за разширението на метрото, за изграждане на бул. Източна тангента, разширението на бул. Ломско шосе и др. Част от средствата са от инвестиционния заем приет от СОС през 2021г., срещу който БСП и Демократична България гласуваха. Иначе, ако ги слуша човекк, много са загрижени за тези обекти от градския ринг. Важен обект е и ремонта и реконструкцията на бул. Рожен – от ВМРО от години настояваме да се извърши, включително и проекта за Източната тангента. Така че сме удоволетворени, че се работи по тези проекти, които заедно с разширението на бул. Ломско шосе много ще помогнат на северните квартали на града.

Диян Стаматов за Бюджет 2022 на София: Най-тежък проблем ще е финансовото състояние на градския транспорт

- Градски транспорт?
- Нашето предложение, на „Патриоти за София“ е увеличение на средствата за обществения транспорт с 20 000 000 лв. – това са средства, предназначени за издръжката на общинските транспортни оператори Метрополитен, Столичен автотранспорт и Столичен електротранспорт. Така средствата стават 170 млн. лв., които пак са недостатъчни. Предлагаме и с 4 млн. лв. увеличение от 2 на 6 млн. лв. да се увеличат парите за ремонт на релсов път и кабелно-контактна мрежа, т.е. за основни и неотложни ремонти по трамвайни линии и по тролейбусни линии.

- Обществен ред и сигурност?
- Предлагаме увеличение на средствата за видеонаблюдение – с 300 000 лева за нови обекти – детски градини, училища, градинките Майчин дом и Алжир, както и за Мемориала на жертвите на комунизма. Смятаме, че така, с развиването на видеонаблюдението, подобряваме като цяло средата и обезпечаваме повече сигурност за гражданите. По отношение на пътната безопасност, много важна тема за нашата група, предлагаме да се увеличат с 2.5 млн. лв. средствата за видеокамери на Бус-лентите, за изграждане на пешеходни светофари, с което да подобрим движението в града и да намалим рисковете от ПТП. Предложили сме и закупуване на пет нови високо проходими автомобила за нуждите на Общинска полиция.

Иван Таков за Бюджет 2022 на София: Управляващите са много слаби в планирането на бюджета

- Кои са слабите места на Бюджет 2022 г.
- Една основна слабост е, че в иначе подробния и широкоспектърен макроикономически анализ няма нито ред за енергийната криза и ефектите, нито за войната в Украйна. Това са два фактора, които пряко ще се отразят както на приходната част, така и на разходите. Високите цени на електроенергията, природния газ, а вече и на дизеловото гориво ще повишат общите разходи за издръжка, не само в обществения транспорт, но и в други сектори. Скъпата електроенергия увеличава разходите за улично осветление, за детски градини и ясли, училища, здравни заведения. Ако държавата не ги върне бързо на регулирания пазар парите за издръжка няма да са достатъчни. Също така смятам, че има риск и за инфраструктурните обекти, тъй като цените на металите пораснаха три пъти спрямо началото на 2021г., забелязва се увеличение и на цените на строителните материали. Това означава, че някои обекти може да не бъдат завършени или въобще да не започнат, защото изпълнителите им ще се откажат. Това е риск не само за Столична община, но и за държавата като цяло. Друг важен елемент, който е подценен, е приоритизацията. Без да искам да обидя никого, но има разходи, които могат да се намалят и отложат, защото не са спешни – например в озеленяването, някои дейности в общинските предприятия, дигитализацията и други. Ще видим дали ще има корекции в тази посока, това зависи от общинските съветници от ГЕРБ. Генерално смятам, че бюджетът трябва да е антикризисен, т.е. повече средства за справяне с кризата, а не общовойскови бюджет на принципа „за всекиго по нещо“.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (22%, 30 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 36 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 17 Гласове)
  • Ще има нови избори (29%, 40 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 15 Гласове)
Общо гласували: 138 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Хората, които са непрекъснато кисели, в следващия сиживот се прераждат в туршия

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Пламен Данаилов, ИТН: Това е сборен бюджет, без ясна политика за ......

„Гласувахме против бюджета за София за 2024 г. поради ясна липса на визия от страна на столичната администрация в ...

Прочети още keyboard_arrow_right