Комисията по архитектура и градоустройство на СОС отложи докладът за превръщането на пешеходна зона пространството около храм-паметник "Св. Александър Невски". Ще се изчака подробен транспортен анализ на свързаност на пространството с другите улици и той трябва да е одобрен от Комисията по транспорта.
Това решиха членовете на комисията по архитектура на днешното си заседание и не бе одобрен докладът - Обособяване на пешеходна зона на пл. “Св. Александър Невски” и части от улиците “Оборище”, “Дунав”, “11-ти Август” “Шипка” и “15-ти Ноември” в карето, заключено между бул. “Цар Освободител”, бул. “Васил Левски”, ул. “Московска” и ул. “Г. С. Раковски”, на Борис Бонев за обявяване на зоната за пешеходна.
Онлайн обсъждат проекта за транформация на площад "Св. Александър Невски"
Имаше и членове, който бяха против отлагането, но бяха недостатъчни, за да продължи докладът към СОС. Една част от тях искаха да се забрани автомобилния трафик, а другите да е частичен. Както е известно пространството около "Ал. невски" е Зона 2 и вече над 4 години за там има проект за трансформация.
На Косимията бе изслушан главният архитект на София Здравко Здравков, който обясни, че промени могат да се направят и според Наредба 2. "Транспортно комуникационни норми допуснаха да не се прави изменение на ПУП, а само организация на движението. Подобна намеса може само с транспортно-комуникационно проучване и без изменение на ПУП. Това се допуска от Наредба 2 на база изработен Транспортно-комуникационен план, съгласуван с ведомствата", обясни арх. Здравков.
"Проектът за Зона 2 се вижда, че е с по-щадяща организация на движение. По мое виждане има логични връзки, например "Раковски" е прекъсната, и остават въпреки че уважавам решението центърът да е без автомобили. Но е хубаво да имаме транспортен анализ и обезпечаването на сградите с транспортна достъпност. НХА ще бъде ощетена, както и Квадрат 500, защото имат нужда от комуникация за събитията им. Днес да гласуваме отлагане до изработването на транспортен анализ, да минем без ПУП и да обособим зоната без автомобили", каза председателят на Комисията по архитектура арх. Иво Петков.
Препроектирането на пл. "Александър Невски" приключи, ще има онлайн обсъждане
Позицията му бе атакувана от вносителя на доклада Борис Бонев. "НХА и "Квадрат 500" и НХА имат транспортен достъп от друга страна и затварянето на ул. "Оборище" и площада "Ал. Невски" не се отразява. Има Визия за София, и План за устойчива градска мобилност, има препоръки на Ян ГЕл и всички те са приети от СОС, и във всички се предвиждат пешеходни зони и една от тях е около "Ал. Невски". Правен е транспортно-комуникационен анализ за зоната, да се намери и да се представи. Данните показват, че "Оборище" няма транзитна функция, а има други алтернативи. Затварянето на "Ал. Невски" за автомобили няма да се отрази на трафика в София", защити доклада си Бонев.
Арх. Петков препоръча да не се смесват желанието с компетенциите.
Арх. Бойко Кадинов: Гранитните павета на пл. "Св. Александър Невски" трябва да останат
Другият архитект в Комисията арх. Борислав Игнатов подкрепи Борис Бонев и се обяви против отлагането на доклада. "Така се развиват европейските градове дори и в Южна Америка, и пешеходните зони дават добри резултати. Обединихме се, че това е добро решения, а сега се търси предтекст да се отложи. Архитектурата се занимава с концепциите на градовете и това е добре да вземем решение и като архитектурна комисия да потвърдим, а след това е ред на техническите решения на транспортна и инженерна комисия, както е йерархията в архитектурата да задава коцепцията. Смятам, че нашата комисия не трябва да го отлага, а да го приеме и да настояваме по-бързо приемане на техническите анализи. За всички е ясно, че транспортният анализ ще покаже, че при пешеходна зона транспортният достъп за автомобили ще бъде намален. Това не е лошо и непреодлима пречка. Важно е ние като архитектурна комисия да уредим града, така че да става по отворен за пешеходно движение и алтернативни средства като тротитенки и велосипеди, и да се диша по-чист въздух в централната част на София, и тази политика да се разраства от центъра към периферията", каза арх. Игнатов, бивш шеф на КАБ.
Коментари
Последни
Задръстване на столичната ул. Слатинска заради катастрофа
Пътнотранспортно произшествие между два леки автомобила затруднява движението на столичната ул. &bdq... Прочети още...
Училищните библиотеки в столичния Изгрев получиха книги на Дебелянов и Далчев
Училищните библиотеки в столичния район „Изгрев“ получиха произведения на Димчо Де... Прочети още...
Кой е най-важният аспект при избора на смартфон
Хубаво е, когато си избираме нов смартфон, да сме наясно какво искаме от него. Ако сте от хората, ко... Прочети още...
АПИ с проект за основен ремонт на 58 км от пътя София – Пловдив
Агенция „Пътна инфраструктура" планира основен ремонт на 58 км от път I-8 София - Пловдив, в о... Прочети още...
Виж също
closeЕксперти за ремонта на „Патриарха“: Подобренията са планирани и н......
Проектът за реорганизация на движението на столичните булеварди „Патриарх Евтимий", „Витоша" и „Проф. ...
Прочети още keyboard_arrow_right