Най-големите замърсители на въздуха в София са автомобилите и отоплението с твърдо гориво. В столицата ни се падат 528 леки коли на 1000 души. Тези данни бяха изнесени снощи на поредната дискусия за мръсния въздух, която бе част от поредицата Диалози за София.
България се нарежда сред страните с най-замърсен въздух в Европа, бе потвърдено снощи на дискусията на тема "Въздух, печки и коли".
Участие взеха представители на Столична Община, неправителствени организации, изследователи, представители на бизнеса и граждани. Всички те споделиха гледните си точки и направиха предложения за мерки за справяне с проблема.
В България над 13 хиляди души умират годишно заради усложнения, свързани със замърсяването на въздуха, сочи статистика. След последното преброяване на НСИ данните сочат, че
хората, които живеят в райони с предимно ниско застрояване в периферията на града, каквито има стотици в София, се отопляват на твърди и течни горива, най-сериозните замърсители на въздуха. Не само там обаче ги изоползват - отопление на дърва има и в центъра и то варира между 2.5 и 5%.
Личните превозни средства също замърсяват въздуха в голяма степен.
Според проучванията в София има 528 коли на 1000 жители, за сравнение, във Виена тази бройка е значително по-малка 386 на 1000 и е с продължаващо намаляване. Анализи на изследване, проведено от инициативата Зелена София показаха, че дизелът е сред най-големите замърсители. Освен него негативно на въздуха влияят и старите автомобили в града. Според експерти това може да се преодолее със строг контрол. В момента има недостатъчен контрол на техническите характеристики на автопарка и лоша поддръжка на старите бензинови автомобили.
През зимния сезон в София преобладават мъглите и географското разположение в котловина, комбинирано с липсата на вятър, повлияват сериозно върху отклоненията от нормите в замърсяването на въздуха. Това показват данните за качеството на въздуха, представени от Рашид Рашид, координатор Околна среда към Визия за София.
Според статистическия анализ на отклоненията от нормите в момента замърсяването започва да спада. За последните години около 15% от замерванията надвишават допустимите показатели.
[caption id="attachment_37452" align="alignnone" width="618"]
Снимка: "Визия за София"[/caption]
Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt Bulgaria говори за това каква, че цената на чистият въздух е много висока. Но има много неща, които можем да направим в София, за да подобрим качеството на въздуха като забрана на отоплението на твърдо гориво в центъра, спиране от движение на колите, които пушат, контрол и спазване на забраните за изгаряне на дрехи и отпадъци и други мерки.
Методи Аврамов от Центъра за градска мобилност предложи във Визия за София да бъдат заложени цели, които да
ограничават автомобилния трафик не само чрез подобряването на качеството на обществения транспорт, но и чрез контрол върху използването на автомобилите чрез зониране и други мерки.
Той подчерта, че трябва да познаваме по-добре проблема и да правим по-задълбочени изследвания, за да можем да предлагаме по-добри решения и отчитаме повече напредък.
Коментари
Последни
Катастрофа с пострадал моторист на столичния бул. „Г.М. Димитров“
Пътнотранспортно произшествие между лек автомобил и два мотора е станало на бул. „ д-р Г. М. Д... Прочети още...
Синдикат "Защита" и Спешна помощ на протестно шествие в София
Националният синдикат "Защита" и служители на Спешна помощ протестираха с автошествие в София този с... Прочети още...
Веселин Дамянов-Ves подрежда най-новите си творби в столичната галерия „Графикарт“
Столичната галерия „Графикарт“ ще представи новата самостоятелна изложба „Графика ... Прочети още...
Павел Манченко е новият шеф на Митници София
Агенция „Митници София” има нов шеф. Постът заема Павел Манченко, съобщиха от ведомствот... Прочети още...
Виж също
closeПламен Данаилов, ИТН: Това е сборен бюджет, без ясна политика за ......
„Гласувахме против бюджета за София за 2024 г. поради ясна липса на визия от страна на столичната администрация в ...
Прочети още keyboard_arrow_right