Слаб контрол и стари автомобили причиняват замърсяване на въздуха в София

Снимка: "Визия за София"

Най-големите замърсители на въздуха в София са автомобилите и отоплението с твърдо гориво. В столицата ни се падат 528 леки коли на 1000 души. Тези данни бяха изнесени снощи на поредната дискусия за мръсния въздух, която бе част от поредицата Диалози за София. България се нарежда сред страните с най-замърсен въздух в Европа, бе потвърдено снощи на дискусията на тема "Въздух, печки и коли". Участие взеха представители на Столична Община, неправителствени организации, изследователи, представители на бизнеса и граждани. Всички те споделиха гледните си точки и направиха предложения за мерки за справяне с проблема. В България над 13 хиляди души умират годишно заради усложнения, свързани със замърсяването на въздуха, сочи статистика. След последното преброяване на НСИ данните сочат, че хората, които живеят в райони с предимно ниско застрояване в периферията на града, каквито има стотици в София, се отопляват на твърди и течни горива, най-сериозните замърсители на въздуха. Не само там обаче ги изоползват - отопление на дърва има и в центъра и то варира между 2.5 и 5%. Личните превозни средства също замърсяват въздуха в голяма степен. Според проучванията в София има 528 коли на 1000 жители, за сравнение, във Виена тази бройка е значително по-малка 386 на 1000 и е с продължаващо намаляване. Анализи на изследване, проведено от инициативата Зелена София показаха, че дизелът е сред най-големите замърсители. Освен него негативно на въздуха влияят и старите автомобили в града. Според експерти това може да се преодолее със строг контрол. В момента има недостатъчен контрол на техническите характеристики на автопарка и лоша поддръжка на старите бензинови автомобили. През зимния сезон в София преобладават мъглите и географското разположение в котловина, комбинирано с липсата на вятър, повлияват сериозно върху отклоненията от нормите в замърсяването на въздуха. Това показват данните за качеството на въздуха, представени от Рашид Рашид, координатор Околна среда към Визия за София. Според статистическия анализ на отклоненията от нормите в момента замърсяването започва да спада. За последните години около 15% от замерванията надвишават допустимите показатели. [caption id="attachment_37452" align="alignnone" width="618"] Снимка: "Визия за София"[/caption] Боян Рашев, управляващ партньор на denkstatt Bulgaria говори за това каква, че цената на чистият въздух е много висока. Но има много неща, които можем да направим в София, за да подобрим качеството на въздуха като забрана на отоплението на твърдо гориво в центъра, спиране от движение на колите, които пушат, контрол и спазване на забраните за изгаряне на дрехи и отпадъци и други мерки. Методи Аврамов от Центъра за градска мобилност предложи във Визия за София да бъдат заложени цели, които да ограничават автомобилния трафик не само чрез подобряването на качеството на обществения транспорт, но и чрез контрол върху използването на автомобилите чрез зониране и други мерки. Той подчерта, че трябва да познаваме по-добре проблема и да правим по-задълбочени изследвания, за да можем да предлагаме по-добри решения и отчитаме повече напредък.                  

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (22%, 30 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 36 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 17 Гласове)
  • Ще има нови избори (29%, 40 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 15 Гласове)
Общо гласували: 138 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Пламен Данаилов, ИТН: Това е сборен бюджет, без ясна политика за ......

„Гласувахме против бюджета за София за 2024 г. поради ясна липса на визия от страна на столичната администрация в ...

Прочети още keyboard_arrow_right