Замфир Зарков, съветник от СОС: В съвременен град като София неминуемо общественият транспорт осигурява градската мобилност на голяма част от хората

Замфир Зарков, съветник от СОС: В съвременен град като София неминуемо обще

Кадър: БНТ

Апелираме към Кирил Петков за спешен диалог, за да не се стига до негитивни процеси в градския транспорт, каза зам.-председателят на Комисията по транспорт на СОС

Градският транспорт е в перфектната финансова буря. Така определи пред БНТ критичното състояние на градския транспорт в София общинският съветник Замфир зарков, който е и зам.-председател на Комисията по транспорт в СОС. Вчера столичният кмет йорданка Фандъкова потвърди, че заплатите на транспортните работници в София са гарантирани до актуализацията на бюджета. Ето какво каза Замфир Зарков пред БНТ:

- Ще има ли съкращения в градския транспорт и ще се увеличи ли времето на чакане по спирките на градския транспорт?

- За съжаления градският трансопрт е в перфектната финансова буря по две причини. Като общестевна услуга в последните 2 години работи в ковид пандемия, което доведе до намаляване на пътниците и от там до намаляване на приходите от продажба на превозни документи както в София така и в почти цяла Европа света. И към това, за голямо съжаление, миналата година се добави драстичният ръст на цената на енергоносителите.Всичко това ни постави в изключително затруднено положение, с оглед на това, че през първата година на пандемията, че ако в първата година градският транспорт устоя на пандемията, миналата и тази Столична община ангажира доста по-сериозен финансов ресурс от бюджета на София, вече към 36% от нашите приходи, на Столична община, всъщност отиват изцяла за субсидиране и компенсиране на градския транспорт. В тази ситуация и пароди тази причина търсив неотложен и важен диалог с правителството, с оглед добрите практики в Европа има общественитя транспорт, тази обществена услуга да бъде подпомогната, не само заради ковид, но и с ценовия шок, който системата изпитва.

- Има ли риск да не бъдат изплатени заплатите?

- На практика риск има, тъй като предстои да разглеждаме икономическата рамка, тази седмица или следващата, за транспорта на София. И тази икономическа рамка всъщност за първи път ще бъде с неосигурен бюджет, недофинансиране в размер на 144 млн. лв. Тези средства от цялата транспортна задач на града, окято е в рамките на около половин милиард, всъщност са именно средства, които няма да осигурят нормалното финансиране  на градският транспорт до края на годината, нещо, което се случва, отново повтарям, поради тези две причини, тъй като преди това до 2019 г. транспортът беше със, в сравнително финансово състояние и търпеше своето развитие. 

- Съкращаване на линии?

- Безспорно, ако няма адекватно отношение от страна на парвителството и няма тези разговори, които постоянно търсим и този диалог, който се надяваме все пак в един момент на получим и с ангажиментите, които всъщност бяха поети при приемането на бюджет от парламентарно представенити сили, които са управляващи в момента,безспорно това ще доведе, както със затруднение във възнагражденията, така и до намаляване на интервала на движение, което неминуемо води до влошаване на транспортната услуга. Със сигурност, ако не бъдат осигурени до края на годината, транспортът няма да е това, което ние познаваме като транспортна услуга към настоящия момент, което за съжаление никак не е добра новина.

- Какви ще са последиците, ако най-лошият сценарии стане реалност?

- В съвременен град като София неминуемо общественият транспорт осигурява градската мобилност на голяма част от хората, без тази услуга един такъв град би бил блокиран, не мога и да си представя трафика, който би се получил в един такъв град, защото не бива да забравяме, че всъщност транспортът е най-екологичиня начин за придвижване, защото неговия капацитет на превоз на пътници е в пъти по-голям от личния овтомобил. Не случайно и основните политики на Столична община през последното десетилетие са насочени към развитието на транспортната услуга и включая и строителство на метро и транспортния парк, защото на първо място е окология, на второ това е нашата мобилност в града, както казах и без него нямак как да си представим, че може да продължим нормално живота в нашия град. Затова още веднъж трябва да апелираме към правителството, лично към премиера Кирил Петков за този диалог, който става вече, така да се каже, изключително спешен и небоходим, за да не се стига до тези негативни процеси, които се очертават за съжаление.

- Как трябва да се едйства от тук нататък в тази ситуация?

- Това безспорно е решение и логично решение, тъй като , отново ще повторя, че редица европейски градове и столици в Европа бяха подпомогнати само и единствено заради ковид пандемията. В случая имаме и последствия финансово сътресение на тази обществена услуга , окето безспорно няма как да остане без участието на държавата. Отново казвам, през последните години бюджета на столичани субсидира все повече обществения транспорт и това нарастване става за десетнки милони левове. Ако през 2019 беше 100, близо 100 млн. лв. от бюджета на София, през следващите години, поради тези кризи, започнаха да се заделят 120, 130 млн. лв., 150 в момента, надсотящият бюджет на столицата дава 170 млн. лв., за да гарантира до голма степен транспортната услуга. от друга страна в последните години , така да се каже, държавата има едно по-строго участие в осигуряването, финансовото осигуряване на транспортната услуга, а то е регламентирано и в европейски документи, не случайно говорим за Регламент 1370, където  общините и държавния бюджет трябва да компенсират транспорта за неговото, така да се каже, качествена услуга , която трябва да се предостави в държавите. 

-Кога влиза лятното разписание на градския транспорт в София?

Лятното разписание на градския транспорт в София се обсъжда. това са част от мерките, които спешно трябва да вземем, да се опита, все пак, системата да бъде съхранена и да има осигурено някакво транспортно обслужване, именно в този ред на мисли, обсъждаме така идеята, лятното разписание да бъде въведено вместо от средата на месец юни, още в началото на месеца. Това е важно, за да могат и все пак всички зрители да се подготвят, защото знаем, че летните разписания са със сравнително по-малка честота на транспортното обслужване.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Одобрявате ли именуването на улици и пространство в София в подкрепа на Украйна?
  • - Да, цяла Европа изразява своята солидарност (12%, 113 Гласове)
  • - Не, преименуването на алея пред Руското посолство е провокация (86%, 819 Гласове)
  • - Не мога да преценя (2%, 15 Гласове)
Общо гласували: 947 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2.19386
  • USD
    1.72594
  • CAD
    1.30991
  • CHF
    1.72731
  • JPY
    1.51968
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Виж също

close

Проверки на ЦГМ установиха: Гратисчиите в градския транспорт в Со......

Между  3 и 7% са гратисчиите в градския транспорт в София. Това съобщи директорът на ЦГМ Димитър Дилчев на днешното...

Прочети още keyboard_arrow_right