comment
visibility 617
кметът Йорданка Фандъкова

Зелен билет ще се пуска при прогноза за мъгла и инверсия

Столична община ще пуска зелен билет когато има прогнози за метеорологични условия за повишаването на замърсяването на въздуха в столицата. Това обяви кметът на София Йорданка Фандъкова на сесията на СОС днес. Досега зеленият билет се въвеждаше ден след повишаване на концентрацията на фини прахови частици, тъй като условието бе да има среднонощни температури. Така мярката се прилагаше след дъжд качулка. С новата промяна билетът ще се пуска в деня, за който има прогноза, обясни столичният кмет. Тя спешно внесе доклад за промяната на условията, при които ще се прилага мярката "Зелен билет". След одобрените от СОС промени зелен билет ще се въвежда при прогноза за жълт код за мъгла, температурна инверсия, ниско атмосферно налягане и др. метеорологични предпоставки за задържане на фините прахови частици над София. "Темата за въздуха е изкушаваща за политически атаки. Докладът е много конкретен и засяга една малка промяна, в една от над 100-те мерки, които заложихем в началото на годината. Подкрепям Лорита Радева, че си струва работната група да продължи работа, защото всички мерки, които се въвеждат, имат нужда от анализ и отчитане. Нищо не е прието веднъж завинаги. Няма как само една мярка да доведе до промени във въздуха. Въвеждането на зелен билет не е панацея. Това е една от много мерки да стимулираме на хората и да ги насърчим да ползват обществения транспорт. Тази мярка е въвеждана два пъти за тази години. Идеята се приема добре и макар с бавни стъпки хората се възползват не колкото заради цената, а заради кампанията и призива", коментира кметът Фандъкова Тя е категорична, че от въвеждането на зва пъти зелен билет, няма как да се направят анализи, но е добре работната група да продължи да работи, да събира данни  и да прави анализи, за да се види ефектът. "Промяната е много малка и конкретна. Мярката предполага определени условия. Преди 2 - 3 дни условието не ми позволи да въведа зелен билет още в понеделник. И аз бях гневна, пуснахме зеления билет едва във вторник. В ресора на зам.-кмета Йоанна Христова работи сериозен екип и денонощно стоят и изчисляват среднодневната концентрация от 0 часа до 0 часа", обясни Фандъкова. Чухме за инверсиите, но нямах законов механизъм да обява за понеделник и го направих за вторник. Затова помолих от екипа на Христова да ми предложат по адекватен и бърз механизъм. Мерките които обсъждаме да получават консенсусна подкрепа, когато не са популистки, допълни столичният кмет.

Прочети още keyboard_arrow_right
comment 0
visibility 259
Къщата на Фингов - паметник на културата

Къщата на Фингов първа ще бъде възстановена по "Културно наследство"

Къщата на Георги Фингов, която е паметник на културата е сред първите, които ще бъдат възстановени по новосъздадената програма "Културно наседство" на Столична община.  Документацията вече е входирата и е започнало изработването на проект за реставрация. Това обяви главният архитект на столицата Здравко Здравков. Столична община е определила бюджет от 300 000 лв. за "Културно наследство", която е пилоттна и ефективността ѝ до края на годината ще покаже с колко ще се увеличи бюджета през следващата година. Целта е да се подпомогнат соствениците на сгради да ремонтират и възстановят наследствените сгради, които са в аварийно състояние и се рушат. По "Културно наследство" не се дават пари, а общината поема изготвянето на пълна проектна документация. Къщата на Фингов се нуждае от ремонт и особено фасадата. Сградата се намира на ул. Шипка 38 в район Средец. Има създадена работна група, която работи усилено да се въведат правила за поддържането на здания, обявени за паметници на културата. По първоначална информация се вдигат и глобите за безотговорни собственици. За физически лица те ще стигат до 50 000 лв., а за юридически до 200 000 лв., предупреди арх. Здравков. Засега най-много запитвания за "Културно наследство" има от район Възраждане и Сердика, уточни главният архитект. В руини се е превърнала и друга знакова сграда - къщата на Гешов на ул. "Патриарх Евтимий" 7. На собствениците е наложена глоба от 50 000 лв., но след обжалване е намалена на 20 000 лв. През януари т. г. отломки от паметник на културата застрашиха живота на столичани. Руши се сградата на ъгъла на ул. Пиротска и бул. христо Ботев. Собствениците на имота са около 20. Сградата е дадена е под наем, има офиси с подменена докрама, но състоянието е аварийно. След инцидента се наложи Столична община да обезопасява сградата. От Московска 33 възнамеряват, след нормативни промени, да се учредяват ипотеки в полза на държавата за сгради - паметници на културата, чиито собственици и наследници неглижират проблема с поддържането. Прочети още...

Времето в София

Въздухът в София

comment 0
visibility 538
Венци Мицов- рожденик

Венци Мицов почерпи за рожден ден на сесията на СОС (СНИМКИ)

Със специален поздрав на председателя на СОС Елен Герджиков към общинския съветник, докторант и музикант Венцислав Мицов започна днешната сесия. Известният музикант днес навършва 49 години. Винаги усмихнатият кандидат за кмет на район “Младост” от 2015 г. дойде, съвсем като изпълнителен и дисциплиниран ученик, във видимо добро настроение и навреме за заседанието на общинарите. Честитките към Мицов не спряха да валят на живо, по телефона и през социалните мрежи. А той, от своя страна, върна жеста към колегите си в залата, докато гласува точка по точка докладите от дневния ред. Венци почерпи с кутия сладки емоции и газирани напитки - “Да им е густо!”, шеговито уточни. Пред екип на Столица.bg рожденикът скромно пожела за него и семейството му живот и здраве. Друго не искам!, добави той. Нашата медия подари на клавириста от чисто новия музикален проект ЕКС червено лале и късметче от кафе. Венци покани всички на първия им концерт на 10 май в столичния клуб “City Stage”и обеща да е разбиващо. В съвсем прясно създадената музикална дружина ЕКС са “забъркани” фронтменът на ска-реге бандата Уикеда Ерол Ибрахимов, лицето на пънк-рок групата Контрол Николай Колев - Кольо Гилъна и водачът на листата на “Глас Народен” и вокал на Хиподил Светльо Витков.ЧРД, Венци! Прочети още...

comment 0
visibility 17095
Милка Христова и Калоян Паргов, СОС

Ще вдигнат ли цената на парното в София поправки в закона

Цената на парното и топлата вода в София и други големи градове може да се увели неочаквано. За новото, непредвидено повишение на цените на общинското дружество Топлофикация предупредиха общинските съветници в столицата Милка Христова и Калоян Паргов. Услугата на Топлофикация ще се повиши заради внесените и минали на първо четене промени в Закона за енергетиката в Народно събрание. Те са дело на Делян Добрев и бившия шеф на АЕЦ Козлодуй Валенти Николов. Те искат за отпадне регулираната цена на кафява енергия. Това е произвежданата от топлоцентралите електроенергия, която се изкупува на преференциални цени от държавата.  В момента с тези средства от кафявата енергия столичната Топлофикация се подпомага. Премахвайки я дружеството ще търпи загуби и това може да доведе до вдигане на цените на парното и топлата вода, предупредиха общинските съветници. Те настояват столичният кмет Йорданка Фандъкова да използва авторитета си като зам.-председател на ГЕРБ и да разговаря промените в закона да не се приемат. В края на миналата година бе създадена работна група към СОС, в която участват общински съветници, експерти и представители на Топлофикация София. Целта е да се направи технически одит на оборудването на общинското дружество и да се види каква е необходимостта от обновяване на съоръженията. В момента анализът показва, че има нужда от изграждането на допълнителна когенерационна мощност за производство на кафява енергия. До момента именно от нея общинското дружество покрива голяма част от разходите си, обясни пред Столица.bg Милка Христова. Защо трябва да се премахне кафята, а не зелената енергия?, задава риторичния въпрос общинският съветник. На всички е известно, че столичната Топлофикация има големи задължения, около 900 млн. лв. С производството на кафява енергия приходите се увеличават и така се изплащат лихвите по дълга, който е разсрочен. "Когато обаче дойде времето да се покрива главницата и не се произвежда кафява енергия дружеството няма да е в състояние да покрие дълга си", коментира Христова. Прочети още...

comment 0
visibility 1166
Зафир Зарков

Зафир Зарков: Чешките трамваи по 20 и 22 ще подобрят комфорта на пътуване

СОС одобри купуването на 10 трамвая, втора употреба от Прага, които ще бъдат пуснати по линия 20 и 22. Те са 18 - 19 годишни и ще сменят движещите се в момента над 30-годишни по двете столични линии, каза общинският съветник Зафир Зарков, зам.-председател на комисията по транспорт. Закупуването става благодарение на сътрудничеството между община Прага и София. В момента процедурата по договарянето е към края и се очаква да се подпише контракт. С новите мотриси ще се подобри комфорта на пътуване, категоричен бе Зарков. Той уточни, че цената на единия трамвай е 40 000 лв., която е доста добра, а за транспортирането на извънгабаритния товар от Чехия ще са необходими по 10 000 лв. на трамвай. За сравнение общинският съветник посочи, че 1,6 млн. лв. струва нов ПЕСА. Той уточни, че в Прага са спрели обновяването на трамвайния парк, така че те не си "изхвърлят" мотрисите в София. Червените трамваи, които ще пристигнат от Чехия имат много добри показатели, спирането им е плавно и са доста по-безшумни. В повечето градове в Европа се запазват старите трамваи, тъй като те са атрактивни за туристите и гостите.  Зафир Зарков съобщи, че в момента продължава работата по тикет системата. Договорът бе подписан през декември 2019 г. и срокът за изпълнение е 24 месеца. Така след 2 години най-после София ще има модерна система за таксуване.

Прочети още keyboard_arrow_right
Реклама
comment 0
visibility 1229
Чугуен болард ще е новият вид ограничители по Граф Игнатиев

Чугунен болард ще е новият ограничител на Граф Игнатиев (СНИМКИ)

Чугунени боларди ще са новият вид ограничители на ул. "Граф Игнатиев" в столицата. До това решение стигнаха членовете на Експертния съвет към НАГ преди минути, научи Столица.bg. Експерти, общински съветници, директорът на столичния Електротранспорт, зам.-кметът Дончо Барбалов и главният архитект на София Здравко Здравко огледаха поставените като мостри нови ограничители на ремонтиращата се улица. Всички се надяват това е да последният и окончателен вариант за ограничители. Специалистите огледаха и двата варианта. Единият е тип габър, на около 5 см височина, а вторият чугунени боларди. В зоните с по-широки тротоари да се помисли за кашпи с цветя.  Това ще е третата смяна на предпазните елементи, които трябва да се поставят задължително по указания на Пътна полиция. Първите ограничители бяха каменни блокчета. След тях се поставиха т. нар перки на акули. След доказани наранявания при падане на улицата, кметът Йорданка Фандъкова поиска да се сменят ограничителите с безопасни за гражданите. Първоначално бяха предложени 4 варианта, а днес вече изборът падна само между два. Лично архитектът на София Здравко Здравков не пожела категорично да обяви кой от двата варианта му харесва, но Столица.bg забеляза, че предпочитанията му са към чугунените боларди, с височина около 60 см. Експертният съвет днес трябваше да  избере предпазните елементи, след което да се разговаря с проектанта - арх. Иво Панталеев, който трябва също да ги одобри, защото е негов авторският надзор за реконструкцията. Водещия критерии остава безопасността на пешеходците. Трамваят е безшумен и динамичният му габарит ясно трябва да се обозначи. Трябва да има ограничители съгласно Правилника за движение по пътищата. Експертите ще решат днес. Има противоречиви предложениея. Първоначално всички харесваха габърите, но в градска среда не се виждат и при сняг ще бъдат затрупани. В градска среща водещият критерии за пешеходците е да знаят къде е трамваят. да не се окаже че ако наблегнем на фактора естетиката и пренебрегнем сигурността, после да не даваме обяснения при инцидент, коментира арх. Здравко Здравков. Още не е ясно дали подмяната на ограничителите ще мине като съществена и несъществена промяна на проекта, а от това зависи дали ще се прави нов проект и ново съгласуване или само ще се впише в строителните книжа - заповедна книжа, обясни арх. Здравков. Старите огрпаничите ще им се намери приложение в градската среда, те са от качествен материал. Арх. Панталеев като автор на проекта ще бъде поканен да даде предложение, коментира главният архитект на София.  

Прочети още keyboard_arrow_right
comment 0
visibility 2322
ремонти и пари от Столична община

Ремонтират 19 километра улици в София

Столична община е предвидила 47,5 млн. лева за ремонт на 15 от важните пътни трасета в града. Реконструкцията ще обхване общо 19 километра улици и 8 километра велоалеи, пише "Монитор". Важните обекти, които ще бъдат ремонтирани, са разширението на „България” от НДК до “Гешов”, бул. „Филип Кутев“, крайният участък от бул. „Монтевидео“ при новата линия на метрото, южното платно на „Тодор Каблешков“ (от бул. „България“ до ул. „Костенски водопад“), Източната тангента от „Ботевградско шосе“ до Северната скоростна тангента. С нов вид ще се сдобият булевардите „Първа българска армия“, „Президент Линкълн“, улиците „Народно хоро“, „Житница“, „Кукуш“, „Йосиф Щросмайер“, „Коперник“, „Атанас Узунов“. Ще стартира и ремонтът на „Скобелев“ и тунела на НДК. Освен пари за ремонт на големите обекти, от Общината са заделили и 38 милиона за кърпене на дупки и текущи поправки. Над 950 хиляди квадратни метра асфалт ще бъдат изсипани по софийските улици, а над 35 хиляди квадратни метра паваж ще бъде нареден. Прочети още...

comment 0
visibility 1714
новата гора на София

Граждани засадиха близо 30 000 дръвчета в новия зелен филтър на София

София вече има своя зелен филтър и той се намира в Новата гора край Суходол. Там има засадени 28 800 дръвчета като част от инициативата на Столична община за трансформация на пустеещ общински терен. От Общината осигуряват дръвчетата, ръкавиците и уредите за засаждане. За самата работа се разчита на доброволци. Който иска да се включи в новия залесителен сезон, който стартира на 6 април,може да ползва и откритата за случая автобусна линия 56А. Първата спирка на линията е метростанция "Вардар", а последната е Новата гора на София. Рейсът ще се движи от 9 до 16 часа с интервал от час и половина, съобщиха от Столична община  Засажданията ще бъдат всяка събота и неделя от 10 до 16 часа. И ще се правят докато времето позволява.   Прочети още...

Този месец Ви питаме

Трябва ли да бъдат повишени заплатите на служителите в столичния градски транспорт?
  • Да. Заслужават по-високи заплати. (50%, 233 Гласове)
  • Не. И сега получават по-високи заплати от здравните работници и учителите. (29%, 134 Гласове)
  • Не. Преди избори винаги искат увеличение (9%, 43 Гласове)
  • Да. Имат много извънреден труд (11%, 52 Гласове)
Общо гласували: 462 Обратно към гласуване
comment 0
visibility 741
Софийска работилница за иновации

Обмислят въвеждането на ученически автобуси в София

Пилотно могат да бъдат въведени ученически автобуси в няколко столични училища. Идеята е да се спести време на родителите водещи децата си с автомобили. Така ще се намалят и вредните емисии във въздуха, съобщи за „Труд“ Севдалина Войнова от Асоциация за развитие на София. През вчерашния ден бе проведена Софийска работилница за иновации, именно там се породи и идеята за ученическите автобуси. На събитието участваха както граждани така и експерти. Бяха предложени над 100 идеи от ученици и възрастни. Подобно мащабно събитие се провежда за първи път в София. Идеята на работилницата бе справяне с проблемите на града и по-чист въздух. От общината вече имат шест седмици да решат кои идеи ще се тестват и реализират. В раздел „Транспорт и мобилност“, участваха общинският съветник Малина Едрева и шефът на Центъра за градска мобилност Християн Петров. Породи се и нова идея за популяризиране на годишните карти за градски транспорт. Освен това учени от БАН предложиха ново транспортно микромоделиране за отделни участъци в града. Това решение би помогнало на общината да види как даден ремонт би се отразил на трафика например. Освен предизвикателства в транспорта, бе отправено и такова за справяне с енергийната бедност, идеята бе поставена от Лорита Радева. За да се справи с проблема, бе предложена идеята семействата получаващи уреди или помощи под формата на пари, да бъдат посещавани от социален работник, който да ги обучава да опазват околната среда. Интересна тема зададе и зам.-кмета на София Дончо Барбалов, относно социалните измерение и иновациите.Като дори бе родена идеята за център за помощ на младите да се ориентират в професиите на бъдещето.Така младежите ще имат възможност да изберат образованието си така, че в бъдеще да могат лесно да се реализират на развиващия се пазар на труда. Интересна бе и идеята за създаването на „Соларен град“ за соларни паркове. Предложено бе и създаването на облак, който да събира цялата информация от общински и държавни база данни с цел обслужването на образованието и кариерното развитие да бъде по-лесно и достъпно. Това би помогнало много ако някой създава нов бизнес например. Прочети още...

comment 0
visibility 433
Електромобил, зарядни станции

В комисията по транспорт обсъждат зарядни станции за електромобили

Столична община ще отдаде имоти публична общинска собственост за поставянето на 25 зарядни станции, 50 точки за електромобили. В София ще се изградят колонки на 25 локации. Това ще обсъждат днес общински съветници в Постоянната комисия по транспорт и туризъм за пускане на консурс.  Местата са съобразени с предварително изготвена схема на главния архитект Здравко Здравков. Другият въпрос, който трябва да бъде дискутиран е повишението на заплатите на работещите в градския транспорт. Шофьорите са недоволни от условията на труд и заплатите. Въпреки че трудовите им възнаграждение бяха увеличени преди месец те отново са недоволни. Според кмета на София Йорданка Фандъкова новото повишение няма да е преди юни. Общинските съветници трябва да решат кога и с колко ще е увеличението. Основният проблем е, че няма достатъчно шофьори и се налага да работят извънредни часове, които надхвърлят норматива. Прочети още...

comment 0
visibility 1116
Гараж Дружба

60 нови автобуса за градския транспорт тръгват към гараж Дружба

С още 60 чисто нови автобуса ще се обнови автопаркът на градския транспорт в София, научи Столица.bg. До края на тази седмица всички трябва да излязат от магазина на MAN в Божурище. Има график, по които автобусите на групи ще се придвижат до гараж Дружба, където ще останат до разпределянето им по линии. "Имаме договор и се прави подготовка, за да се придвижат автобуси до гараж", потвърдиха пред Столица.bg от магазина в Божурище. Рейсовете са бели и са на газ. От магазина излизат като базови модели. В гараж Дружба ще бъдат оборудвани с GPS, климатици и други допълнителни екстри. Все още не се знае по кои линии ще се движат новите рейсове. След оборудването ще бъдат разпределени в гараж Земляне и Малашевци, а една част отстават в гараж Дружба. С пускането на новите превозни средства в движение, средната възраст на автопарка ще бъде  5 - 6 години. Само допреди 2 години по повечето градски линии се движеха 30-годишни автобуси.

Прочети още keyboard_arrow_right
comment 0
visibility 6536
Нови електробуси

По-малко чакане по спирките, намаляват интервала на движение в градския транспорт

С над 1 млн. се увеличават километрите на градския транспорт в София и се намалява интервала на движение на автобуси, тролеи и трамваи, научи Столица.bg. Вчера СОС прие икономическата рамка, част от която е и транспортната задача за обществените превозни средства. За 2019 г. те трябва да изминат 62 354 000 км, а това е с 1 797 000 км повече от 2018 г. Това означава, че столичани, ползващи градския транспорт ще чакат по-малко по спирките, тъй като ще се увеличи броят на автобуси, тролеи и трамваи. Времето за чакане и придвижване с обществения транспорт ще се намали със средно между 1 и 5 мин., обясниха от ЦГМ. Другата новост е, че автобус 100, който е до кв. Бенковски вече ще се движи и през почивните дни. Досега той беше само в делнични дни. Анализи сочат, че ще има достатъчно пътникопоток, за да се оправдае пускането на линията и през уикендите. С приетата икономическа рамка транспортните оператори трябва да изминат повече километри, което означава, че ще пуснат по-голям брои превозни средства, за да се намали и интервалът на движение. В бюджета за 2019 г. на Столична община за транспорт е с 16 млн. лв. повече. В градския транспорт ще бъдат инвестирани близо 240 млн. лв. През настоящата година 90% от колите в обществения транспорт ще са нови и екологични. Модернизацията в сектора продължава със закупуването на 83 нови автобуси, 14 електробуси, 13 трамвая, както и с изграждането на метрото. В края на 2018 г. бе подписан и договорът за изграждането на тикет системата. Вижте кои транспортни средства и по кои линии ще чакате по-малко по спирките: трамвайни линии с номера 7 и 11, на тролейбуси с номера 2 и 9, на автобуси по линиите на 27, 31, 64, 67, 76 ,82, 100, 117, 120, 260, 314 и 304. Тролейбусна линия № 7 ще е с нов маршрут, удължен до бул. Гоце Делчев, а автобусна линия 100 до кв. Бенковски ще върви и в неделя.

comment 0
visibility 3433

Съдебно райониране изпраща жители от Кремиковци, Панчарево и Нови Искър в Елин Пелин, Костинброд и Самоков

Жителите на няколко крайни района на Столична община ще трябва да си променят районния съд.  Това сочи писмо на Висшия съдебен съвет до кмета на район Кремиковци, научи Столица.bg. То е във връзка с реформа в съдебната система, в чийто обсег попада и ново райониране на СГС. "Във връзка с постъпило предложение на Даниела Мирчева и Драгомир Кояджиков, членове на ВСС, за промяна на границите на съдебните райони на Софийски районен съд, Районен съд Елин Пелин, Районен съд - Костинброд, Районен съд Перник и Районен съд Самоков и съгласно решение по протокол № 28/25. 0 9.2018 г. съдийската колегия на ВСС възложи на Комисия "Съдебна карта, натовареност и съдебна статистика" да изготви становище по предложението след съгласуване с всички индтитуции, имащи отношение към направеното предложение", пише в писмото на ВСС до три столични района. В нови съдебни райони попадат жителите на район Кремиковци, Панчарево и Нови Искър. Според предложението хората от Кремиковци ще бъдат към районния съд в Елин Пелин. Това са с Яна, с. Желява, с. Долни Богров, с. Горни Богров, гр. Бухово, кварталите: Ботунец, Враждебна, Кремиковци, Сеславци, Челопец. А също така и с. Бусманци, което е към район Искър, както и кметствата на с. Кривина, с. Герман и с. Железница и с. Лозен от район Панчарево също ще ползват съда в Елин Пелин. С тези промени ще стане тотална съдебна боза, коментираха пред Столица.bg жители на районите Кремиковци и Искър. Другата част от район Панчарево пък отива към Районен съд Самоков.  Според новото съдебното райониране към Костинброд попадат кметствата на район нови Искър - гр. Нови Искър, селата Мировяне, Житен, Доброславци, Балша, Кътина, Подгумер, Световрачене, Кубратово, Негован, Чепинци, Локорско и Войнеговци. Кметствата на с Волуяк и с. Мрамор, които са към район Връбница и кметството на с. Клисура което е към район Банкя също ще пътуват до Костинброд. Аргументите на членовете на ВСС е, че тези съдилища са по-близо до живеещите в крайните райони, отколкото центъра на София, където е районният съд. Това не отговаря на обективната истина, отговаря на предложението районният кмет на Кремиковци Ивайло Панев. Той оборва предложението с факта, че въпреки близостта на Елин Пелин до там няма подходящ градски транспорт. И хората, живеещи в Кремиковци имат сигурен и удобен градски транспорт до центъра на София.  Предвид изложените аргументи и с оглед недопускане на излишно напрежение и недоволство сред гражданите, изразяваме категорично несъгласие за евентуално преминаване на населените места на район Кремиковци от СРС към РС Елин Пелин, пише в становището си до ВСС кметът Ивайло Панев.  

comment 0
visibility 3334
Трети лъч на метрото

Пускат три четвърти от третия лъч на метрото тази година

Трафикът в столицата е един от сериозните проблеми за населението и отнема голяма част от чара и блясъка на града. Именно за това всеки се пита кога ще бъде пусната третата линя на метрото която ще облекчи значително този трафик. Отговор на този въпрос даде инж.изпълнителният директор на Метрополитен Стоян Братоев пред Bulgaria on air.  В момента минаваме през изключително сложен терен осеян с подземни реки и плаващи пясъци. Третия лъч на метрото е разделен на цели 4 етапа. До края на тази година трябва да пуснем три от отсечките на линията. Всеки ден се работни но обектът е много голям и трябва време. Както знаете влаковете ще са чисто нови и ще мога да се управляват без машинисти, каза изпълнителният директор на Метрополитен. Първоначално влакчетата ще имат машинист, но той ще бъде с ограничени възможности. Идеята е по-скоро той да следи машината и да бъде придружител предружител. Братоев съобщи още,че влаковете в момента са 20 но ще има поръчка за още 10.На другите две линии имаме 58 влака, като част от тях са по стари от 90-те и скоро ще бъдат ремонтирани и обновени. Шефът на Столичния Метрополитен допълни още, че станициите на софийското метро са едни от най-хубавите в Европа. Те са над средното ниво за Европа и постоянно се модернизират, голяма част от станциите имат буферни паркинги.

Реклама
comment 0
visibility 2496

Американци се отказаха от метростанция, метрото в "Овча купел" е наполовина готово

Американска фирма се отказа да строи метростанция в София, между "Слевница" и "Обеля". Дружеството миналата година подписа договор със Столична община, но сега се оказва, че не може да осигури финансирането. Това обясни директорът на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев на срещата Urban Development Forum Sofia 2018. Чуждестранният инвеститор - "Арселанд Есперя" ЕАД, има интерес към изграждането на голям жилищен комплекс в тази част на София, собственик е на голям терен между "Люлин" и "Обеля" и сам предложи, през октомври 2017 г. сътрудничество със Столична община, припомнят запознати. В тази ситуация Столична община се ангажира с финансирането на плануваната метростанция, напомни проф. Братоев.  Докладът по този публично-частен порект бе гласуван миналата година от  Постоянната комисия по транспорт и туризъм към Столичния общински. Той предвижда изграждането на интермодален транспортен възел при пресичането на жп линията с метроучастъка МС - II "Сливница" – МС - I "Обеля". Там трябва да има нова метростанция, с финансиране наполовина от СО и американския инвеститор. Освен новата метростанция трябва да се изгради и нова жп гара от НКЖИ, което е част от проекта София – Волуяк, с финансиране от Механизма за свързване на Европа. Шефът на "Метрополитен" заяви, че на 76% е готова Линия 3 от етап 1 - от "Красно село" през централната градска част до моста "Чавдар". Тя включва 8 метростанции и 8 км трасе.  На 5 ноември трябва да пристигне и 10-ият влак, а до момента са внесени да 9. До 14 дни започва монтажа  на експериментален модул от стъклени прегради за обучение на персонала. В тази връзка в София пристигат представители на "Панасоник", подизпълнител на "Сименс", който спечели търга за доставка на метровлаковете, автоматизацията и стъклените прегради на Линия 3. През януари реалните системи за автоматизация и преградните елементи ще бъдат монтирани от доставчика на метростанциите в "Красно село" и на бул. "България". Завършването на етап 1 от Линия 3 на метрото е предвидено да завърши през есента на 2019 г. Почти наполовина - 48%, е готов етап 2 на третата линия в ѝ"Овча купел", но завършването на трасето е планувано за началото, февруари на 2020 г. През третия програмен период, 2021-2027 г., ще се строят етапи 3 и 4 от Линия 3. Това е продължението от моста "Чавдар" по "Владимир Вазов", разклонението от ул. "Шипка" след МС "Орлов мост" през кв. "Слатина" до бул. "Цариградско шосе" при Окръжна болница (МБАЛ "Св. Анна") и The Mall. При моламетростанцията ще има достъп до болницата чрез съществуващия сега подлез. На север ще достига подземно до сградите в местността Полигона и The Mall чрез 2 други входа. Ако има осигурено финансиране, през този период, ще се изградят междинната метростанция между МС "Сливница" и МС "Обеля", съответно на Линия 1 и Линия 2 от метрото и разклонението на метрото в "Люлин" към Околовръстното с буферен паркинг. След тях ще дойде ред и на продължението на подземната железница от Бизнес парк София до ИКЕА, "Ринг Мол" и лифта за Витоша. Проф. Братоев се надява за бъдещите разклонения на метрото да се намерят европейски средства по линия на туризма.

comment 0
visibility 2152

Метро в "Овча купел" през 2020, подготвя се проект за "Слатина" и "Гео Милев"

Метрото в "Овча купел ще тръгне през 2020 г. 8 станции от третата линия на метрото са готови на 74%, а до септември 2019 г. ще пуснат първите 5. Това обяснява изпълнителният директор на "Метрополитен“ ЕАД проф. Стоян Братоев, цитиран от 24 часа. До края на годината ще бъде възстановено движението по бул. "Цар Борис III". Готово е вече новото депо "Земляне", което ще обслужва третата линия на метрото. Строителните работи там трябва да приключат през следващия месец. Там вече са паркирани първите 6 от общо 20 нови влакчета. Мотрисите са високотехнологични и ще тръгнат до пролетта на 2019 г. Влаковете имат опция да се движат без машинист. Поне в началото, обаче, те ще бъдат управлявани от човек, обяви Братоев. Линията ще обслужва близо половин милион души, които ще използват ежедневно метрото. Третият лъч ще свързва големите жилищни квартали "Овча купел", "Красно село" и "Хаджи Димитър". Строителството на отсечката от бул. "Владимир Вазов", през центъра до "Красно село" започна през пролетта на 2016 г. 8 станции вече на приключване или на 74%. Останалите 36% от линията са предвидени за втория етап на строежа, който стартира година по-късно и предвижда изграждането на трасе от 5 км през кв. "Овча купел" до околовръстния път при кв. "Горна баня". Машината, прокопаваща тунелите за 6-километровото трасе в центъра, вече работи в новия участък между "Патриарх Евтимий" и Орлов мост. Най-вероятно през ноември ще достигне до Орлов мост, а през декември ще започне изграждането и на последния участък до Малък градски театър "Зад канала". Вече се подготвя и проекта за метро в "Слатина" и "Гео Милев", казаха от  Метрополитен. След завършването на третия лъч от подземния транспорт ще започне изграждане на нови 9 станции и 9-километрово трасе. Единият участък ще стига до зала "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе". "Правим проектни подготовки, за да може 2020 г. да сме готови и в следващия програмен период - 2021-2027 г., да ги заложим за строителство", каза изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД. В "Люлин" се планира продължението на линия 1 към бул. "Царица Йоанна". Там са предвидени 2 метроспирки. Готов е и проектът за продължението на метрото от "Бизнес парка" към "Икея", за да се направи връзка със Симеоновския лифт.

comment 0
visibility 2045

Строга наредба за обществения ред ще контролира шума в София

Очаква се на 26 юли да бъде приет текста на новата наредба за обществения ред в София. Съгласно тази наредба ще бъде забранено да се вдига шум, в следствие на строително-монтажни дейности в интервала от 22.00 ч. до 8.00 ч. и от 14.00 ч. до 16.00 ч. През учикенда трябва да има разрешение от районния кмет, за да се изпълняват тези дейности в регламентираните часове. При необходимост от извършване на домашен ремонт в почивните дни, трябва да се иска разрешение на съседите. Ако има недоволни, могат да сигнализират на тел. 112, информира Днес. Глобата за неспазване на часовете, разрешени за строителни дейности, е 100 – 200 лв. за физическо лице и 200 – 400 лв. имуществена санкция за юридическо лице. При рецидив, сумата нараства до 200 – 400 лв. Тези забрани не касаят ремонтните дейности, възложени от Столична община като булевардите и метрото. Очаква се да бъдат дефинирани изключенията за строежи извън блоковете, където има непрекъснат цикъл. Наредбата ще забранява шум на обществени места в интервала 22.00 – 8.00 ч. Изключение ще има само за новогодишния концерт на 31 декември. Фойерверките ще са забраненеи след 22.00 ч. Глобите за нарушение ще са от 100 лв. до 500 лв. Тези, които си позволяват да правят опасни каскади с ролери, велосипеди и скейтборд извън определените места, ще се глобяват със 100 до 300 лв. Ползването на общински имоти за артистични изяви също се ограничава. Ще бъдат глобявани уличните музиканти с озвучителни уредби с 50 до 100 лв. Ще се забрани появата на просяци, миещи стъкла на кръстовищата. Нарушителите ще се глобяват със 100 до 300 лв.

comment 0
visibility 2038
сесия на СОС

Откриват нова тролейбусна линия от Манастирски ливади до Люлин

Нова тролейбусна линия ще се открие в Столичния градски транспорт от началото на 2019 г. Тя ще тръгва от кв. Манастирски ливади, ще минава през Лозенец и центъра, и ще стига до Люлин. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова днес на сесията на СОС. Откриването на тролейната линия е част от мерките на Столична община за качеството на въздуха. Сравнително новият квартал Манастирски ливади, който попада в два общински района - Триадица и Витоша, все още няма добри транспортни връзки. Повечето от живеещите там ползват личните си автомобили. Именно затова там ще се пусне тролей, който да бъде и довеждащ транспорт до спирките на метрото. Столичният кмет днес отговори на въпроси на общинский съветници относно качеството на въздуха, в началото на сесията. Следващата седмица ще бъдат пуснати още 20 нови автобуси, които са екологични. А през 2019 г. в столицата ще се движат общо над 162 нови рейса, които са екологично чисти и съобразени с изискванията за по-чист въздух.

comment 0
visibility 1778
София

С 250 хил. души се е увеличило населението на столицата за 10 години

Населението на София се е увеличило с 250 000 души през последните 10 години по данни на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" (ГРАО) към МРРБ.  Общо 1 229 324 души са имали постоянен адрес в столицата през 2008 г. За сравнение към 15 декември 2018 г. броят на постоянните регистрации показва доста по-голяма цифра - 1 478 045. Двадесет и три хиляди души са се преместили да живеят в столицата в рамките само на една година. Тези данни не са съвсем пълни, защото показват само гражданите, които са се регистрирали, но има и такива, които не са го направили.  Има обаче и много хора, които само работят в града и пътуват всеки ден до родните си места, твърдят от общината.  Това, което привлича българите да идват в столицата са по-високите заплати и по-голямата възможност за намира на работа. Заплатите в София са с почти 50% по-високи от тези в другите области в страната според данни на националния статистически институт (НСИ). Средното възнаграждение в града е 1513 лв., което прави с 380 лв. повече от средното в цялата страна - 1135 лв.  София е областта с най-висок стандарт в България според изследване на Института за пазарна икономика. Брутният вътрешен продукт на човек е 28 465 лв. през 2016 г. Десет процента е делът на населението под линията на бедността, което в страната е 23 на сто. Безработицата е едва 2,8 на сто.

comment 0
visibility 1513

Улица в София ще носи името на столицата на Казахстан

Симеон Славчев - общински съветник в СОС от квотата на Политическа група 5 е внесъл доклад по време на Председателски съвет, доклад според който улица в столицата на България, ще носи името Астана - столицата на Казахстан. Към момента улицата няма име и се намира в Южен Парк 2, зад хотел "Хилтън". Докладът на Славчев е одобрен и се очаква на 15 март, по време на следващото редовно заседание на СОС, въпросната улица официално да получи името Астана. Докладът е изготвен вледствие на предложение на казахския посланик у нас Темиртай Избастиан. Г-н Избастиан е предложил на районният кмет на "Триадица" улицата да получи името Астана по случай 25-тата годишнина от установяването на дипломатически връзки между Република Казахстан и Република България. Столицата на Казахстан Астана е супермодерен, красив и подреден град. Това не е случайно - Казахстан е богата на петрол държава. Градът е основан през 1824 г. под формата на крепост. Тогава е носел името Ак Мола. В превод Бял гроб. През 1997 г. получава статута на столица на Казахстан, като е преименуван от неблагозвучното Бял гроб на Астана. Думата "астана" на български се превежда като "столица". Семпло и ясно. По данни от 2017 г. жителите на Астана наброяват повече от 1 милион души. Градът се намира по крайбрежието на голямата река Иртиш. И на прословутият Път на коприната, който в миналото е свързвал Китай със Средиземноморието.

comment 0
visibility 1504

Мария Ачкова: Редът в столицата не е просто сбор от забрани

Проектът за наредба за обществения ред на София не е юридически изчистен и може да създаде повече проблеми, отколкото да реши, смята кметът на район „Средец“ Мария Ачкова Ще се погрижа за „сърцето“, за да бъде здрав и хармоничен целият организъм. Като районен кмет ще работя активно, за да бъде нашия район чист и безопасен, зелен и устойчив, ефективен и интересен, добре управляван и демократичен. Това обеща кандидатът на Реформаторския блок за кмет в знаковия столичен район „Средец“ Мария Ачкова, когато преди две години получи безапелационната подкрепа на избирателите от столичния център. И го прави, не само, защото там е домът на семейството й, а защото познава проблемите на хората и вярва, че те са част от решенията. Мария Ачкова е родена в София, завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и магистърска програма по Право на Европейския съюз. Специализирала е в Университета в Нанси и Университета в Страсбург. Работила е като юрисконсулт в Областната администрация, Област София, в Държавна комисия по стоковите борси и тържищата, както и в Комисията за финансов надзор. Била е началник на отдел Правен в Столична община, а последните пет години преди да седне в кметския стол е била част от Управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“. Участва в граждански инициативи и неправителствени организации. Съпредседател е на работна група по “Устойчив туризъм” на CEEWEB. Като районен кмет имате привилегията да отговаряте за центъра на столицата. Какви са всекидневните предизвикателства с които се сблъсквате почти две години, откакто положихте клетва и станахте кмет на район „Средец“? Да, район Средец е „Сърцето на София“ – т.нар. „топ- център“, където се намират голяма част от културните и административни сгради, както и много от националните паметници и символи, от емблемите на градската култура и субкултура. Това е мястото, което концентрира много и различни хора, с различни идеи и потребности, съчетава разнообразни и понякога трудно съвместими функции. Всяко действие тук отеква на много нива - има въздействие и последици за различни социални групи, затова трябва да е много добре обмислено и балансирано. Управлението на градския център е –предизвикателство, което налага внимание и наблюдателност, мисъл и познаване, възможност за добро планиране и бързина на реакциите и най-вече – отношение към града и хората му. Това не е и не може да бъде привилегия само на един районен кмет. Много и различни органи на местната и централна власт имат грижа и отговорност за това. Като районен кмет ползвам една ясна разграничителна линия – интереса на местните хора, на тези, които живеят тук. Хората от центъра на всяка столица или голям град са носители на много информация, имат самосъзнанието за своята водеща обществена роля, за възможностите, които тяхното място на живот им дава. От друга страна, те са подложени на натиск от всички страни и енергията тук е по-концентрирана, съответно и негативната – фрустрацията е силна, и сякаш ежедневно отвоюват територията си от множество неканени гости. С какви проблеми ви търсят най-често хората от района? Най-разнообразни са, но основно – недостиг на местата за паркиране, на места в детски градини и училища, на детски площадки; проблеми с шума от заведенията, събарянето на стари сгради и изникването на все по-големи строежи, лоша достъпност – трудно преминаване по тротоари и през подлези. Основни проблеми за мен са замърсеният въздух, липсата на достатъчно добре оформени пространства за отдих - детски площадки и места за събиране на възрастни хора. При наличието на стадионите в центъра - безопасността и опазването на ред и имуществото при футболни мачове и други масови събития също е голям проблем. Как работи Съветът на общността към районната администрация на „Средец“, който беше учреден миналата година? Доколко гражданите имат възможност да участват в управлението на района и къде е разумната граница на компромиса между обществения и индивидуалния интерес? Включването на гражданите и градивната им енергия в процеса на взимане на решения е много полезно. То е намерило място в предизборната ми програмата, към която се придържам. Чрез програма „Европа“ на СО, която е насочена към стимулиране на гражданското участие и подобряване на взаимоотношенията между гражданите и администрацията беше учреден Съвет на Общността на районната администрация на Средец. Съветът е консултативен орган, в него влизат 15 членове – представители на гражданите, граждански организации и микро и малкия квартален бизнес. Приеха правила за работа и определиха основни направления, по които се формират работни групи. Към момента съветът успешно заседава, обсъжда и взима отношение и становища, реализира малки проекти. До момента е изразил становище по процедурата за бюджета на общината, програмата за чистотата на въздуха, участва в проект за храненето в детските заведения, за регистрация на кучетата – домашни любимци, чистотата, паркиране. Съветът потърси партньорство на други сходни структури като обществения съвет на район „Триадица“. В момента работят и върху свой самостоятелен сайт. Изразила съм подкрепата си и с удоволствие участвам в заседанията на съвета (когато ме поканят). Докъде стигна проектът за реконструкция на площад „Португалия“? Как ще изглежда тази знакова за столичани зелена площ и доколко тя ще бъде оформена по идея на столичани? Не знам доколко градинката „Португалия“ (или градинката пред Райфайзен банк“), сама по себе си е знакова за града ни, но със сигурност е центърът на квартала около улица цар Иван Асен II, които вече са знакови. Пространството не е ремонтирано от повече от 10 години, има статут на недвижима културна ценност и денонощно концентрира всички хора, които имат досег с квартала – от майки с деца, възрастни хора и банкови служители, до футболни запалянковци, пиянки и странни нощни птици. Ремонтът на това място беше едно от първите неща, които исках да направя. Оказа се, че никак не е лесно. Заварих един направен идеен архитектурен проект – за съжаление повърхностен и формален. Тогава СУБ реализира проекта си „Сподели квартала“ /отново по програма Европа/. Естествено център на многото дискусии, обсъждания и работа на терен стана състоянието и планирането на това място. Обсъждания течаха и в Съвета на общността към район „Средец“, канихме архитекти и урбанисти, на място в самата градинка организирахме събитие, в което – всички изразиха мненията и желанията си, децата изготвиха макети. Всички мнения бяха събрани и обобщени, заданието за проектиране (одобрено от НИНКН) беше обогатено с тези препоръки. Трябваше да се изготви проект. След допитвания и оферти се установи, че за проектирането са необходими около 15 000 лв, и започнаха преговори със СО и други частноправни субекти, с отношение към мястото, да финансират проектиране. След преговори (и откази), от „Полиграфия Офис Център" и архитектурно Ателие Серафимов Архитекти изразиха готовност да направят архитектурен проект и да го дарят на Столична община. От зам.-кмета по екология на СО – г-жа Йоана Христова, получихме „зелена улица“ и уверение, че Столична община ще изпълни проекта. Вече имаме готов идеен проект. В него има варианти и в момента е пуснат на сайта и ФБ страницата на района хората да го видят и да си кажат мнението. Постери ще бъдат залепени на място (за тези, които не ползват интернет). Надявам се, съвсем скоро да е готов и пълният работен проект и от Столична община да изпълнят обещанието си за реализация. Надявам се, че резултатът ще е добър. В район „Средец“ са едни от най-ценните културни паметници на града. В общественото пространство остава усещането, че не ценим наследството си и че често една историческа сграда се разглежда повече като скъпо място за нов строеж, отколкото като проект с добавена стойност. Какви са най-големите проблеми във връзка с опазването на сгради паметници на културата? Опазването на историческото и културно наследство е обществена мисия и нейното изпълнение зависи от самото общество от доминиращия обществен модел. Състоянието на старите сгради – паметници на културата (от които има доста в район Средец) е само част от проблема. Много от собствениците на сгради не ги поддържат – това е факт, идентифициран и вече събудил обществената чувствителност. Не само, красотата им е занемарена, а оставени да се рушат, те се превръщат в опасност. Недостатъчно добри регулации, слаб контрол, затрудненията и липсата на стимул за собствениците – всичко това е обсъждано и изтъквано многократно. Основното е, че в обществото ни едва сега напоследък се фокусира върху въпросите за културната ни идентичност в периода между двете световни войни (откогато са повечето от тези сгради), историята на обществения елит, поръчвал, проектирал, строил живял и стопанисвал тези сгради и това, което се случва след 9 септ. 1944 г. „Одържавяването“ на сградите, изселванията и разпиляванията на родовете, които са били техни стопани, промяната на функциите и предназначението и последвалите реституция, приватизация, заменки, като че са прекъснали радостта, желанието възхищението към тези къщи и, като че са прекършили живия дух в тях. Тези сгради са символ на своето време, на една специфична и бурна епоха, после – те са станали обект на престъпления и нарушения на домогвания и хитруване. Ако ние, като общество, нямаме знанието, отношението и оценката към епохата, хората и делата, които тези сгради символизират, трудно ще успеем да се погрижим добре за тях. Смятате ли, че публично-частните партньорства могат да създадат работещи решения за опазване на архитектурното наследство на града? За някои сгради може би. Като цяло възможностите на публично-частните партньорства не се използват в нашето общество, въпреки, че от Европейската комисия се опитват да ни насърчат в тази насока, като подходящ инструмент за финансиране, след безвъзмездната финансова помощ. В правомощията на СОС е да реши кои обекти могат да са предмет на такова партньорство. Обсъжда се нова наредба за обществения ред и по-високи санкции за някои нарушения. Ще помогне ли увеличаването на санкциите за нарушителите на реда? Освен, че чисто юридически проектът не е изчистен, не е преценен добре и ефектът, който Наредбата би имала – т.нар. „ефект на въздействие“, което задължително се оценява за всеки нормативен акт. Считам, че механичният сбор на императивни забрани няма да доведе до търсения ефект. Имаме вече провалени опити да се приеме подобна наредба - отменени са от съда заради противоречиво регулиране на същата материя в други действащи закони. Такива са Законът за шума, Законът за опазване на околната среда, Законът за управление на отпадъците. Санкциите в проекта и редът за налагането и събирането им не са съобразени изцяло със ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) и НПК. Действията и поведенията, които пречат на по-голяма част от хората – т. нар. „обществен“ ред“, отново трябва да бъдат предмет на обществен консенсус. За тази цел е необходимо да се направи един по-задълбочен анализ, планиране и широко обсъждане, в което задължително да бъдат включени представители на всички заинтересовани страни – представители на етажни собствености, браншови организации, на заведения, потребители. Смятам, също, че е необходимо да се направи и диференциация за различните части и зони на столицата – човек избира да живее в центъра заради едни предимства, и съответно - отива в спокойните крайградските райони заради други. Съответно трябва да приеме и недостатъците. Смятате ли, че забраната за употреба на алкохол на обществени места е работещо решение? Разбира се, че не е. Пиенето на бира в парка е едно от най-приятните и достъпни за всеки форми на почивка и общуване с приятели. Още повече, че самата редакция на този текст прави забраната неприложима. Записано е: употреба на алкохолни напитки…. „водеща до нарушаване на обществения ред и спокойствието на гражданите”. Всяка употреба на алкохол на открито ли е или само това, което е довело до резултата. Кога е наказуемо – преди да е довело до нарушаване на обществения ред и спокойствието на гражданите или след това… Как се преценява това? А ако нарушаването на спокойствието не е в резултат на употреба на алкохол или не е на открито? Още повече, че нарушаване на обществения ред и спокойствието на гражданите / обществото/ по закон е престъпление – чл. 325 от Наказателен кодекс. Същото се отнася и за т.9 – „чрез извършването на непристойни действия“ – това също е престъпление по смисъла на НК. Но както казах, този проект има много неясни разпоредби. Например – принципната и безусловна забрана в сгради в режим на етажна собственост да се извършват разрешените стопански дейности след 22 ч. влиза в противоречие с режима на работно време съгласно Наредбата за извършване на търговска дейност, където при конкретни условия това е допустимо (при съгласие на повече от 50% от собствениците и непосредствените съседи е възможно удължено работно време). Отново имаме грешна формулировка – „сграда в режим на етажна собственост“ не е жилищна сграда. Например Търговския дом, където са само офиси – също е в режим на етажна собственост. Тази разпоредба ще послужи за основание да бъде задълбочен един от основните конфликти в градския център – между заведения и ползватели на заведения и живеещите наблизо граждани. Разумно ли е да има глоба за шума, вдиган от домашни любимци и как трябва да се решават конфликтите в съседските общности? Този въпрос е свързан с предишните – задълженията за собствениците на домашни любимци са достатъчно и достатъчно ясно разписани. Има ги и в Закона за защита на животните, и в Наредбата за отглеждане на домашни животни на СО и в Закона за етажната собственост. Достатъчно е контролът за спазването да е по-ефективен. Колкото до решаването на конфликтите между съседи - това е въпрос с много търсения както в живота, така и в литературата и фолклора. Добрите междусъседски отношения са много важни за добрия живот. Както казахме, животът в центъра на столицата прави хората по „притиснати“, по-фрустрирани – съответно, и конфликтите са по-чести. Гражданите идват в районната администрация често именно в хода на такъв конфликт и се опитват да го решат в своя полза със санкцията на кмета. По този начин често въвличат и администрацията в конфликта и кметът става арбитър. Като обикновено информацията, която получава не е обективна. Мисля, че един добър начин е използването на един независим „помирител“ – медиатор, който извън административната машина и последващият съдебен процес, да накара страните да намерят обективно решение. Но, все пак основите остават в доброто възпитание и толерантността. Източник: streetwatch

comment 0
visibility 1490
Банята в Княжево е пред срутване

Какво прави МЗ: 20 години банята в Княжево тъне в разруха

Още една минерална баня в София е на път да бъде заличена от историята на града. Това е сградата в кв. Княжево. За съществуването й има данни от турския пътешественик Евлия Челеби, който посещава София през 1652-1653 г. От около 20 години сградата, която е паметник на културата тъне в разруха. Състоянието е аварийно и може да се срути, алармираха граждани пред Столица.bg. Собственик на имота е Министерство на здравеопазването или по-точно търговското дружество Специализирани болници за рехабилитация ЕАД. Очевидно е, че собственикът нехае за имуществото си. А лечебната вода остава неизползвана. Преди години минералната баня в Княжево е дадена под наем с договор. Наемателят обаче не е доволен от икиномическия резултат и бързо се отказва, без да вложи нито лев в обекта.  Живеещите в Княжево и Владая потвърждават, че банята е работела до 2000 г., след това започва окончателно да се превръща в руина. Земята също е собственост на здравното министерство и най-интересното е, че самият каптаж с минерална вода е в ъгъла на имота. Дебитът на водата е утвърден със заповед от 2016 г. на екоминистъра. Така обектът може да ползва ресурс - вода с дебит 5,7 л/сек., достатъчен и за басейна. Два сондажа от минералното находище са дадени на концесия на две компании за бутилиране на вода - с червен и син етикет, но това по никакъв начин не влияе на дебитът, определен за банята. В близост до банята в Княжево има градинка с малка чешмичка също с минерална вода, чийто дебит е 0,3 л/сек. Единственият ангажимент на Столична община е да прави мониторинг на тази чешмичка и на другата, която е на колелето на трамвай №5. През есента там завърши ремонта на градинката с чешмичката от район Витоша. Мястото се сдоби с детска площадка, ремонт на чешмата и поливна система с отпадната вода. В ангажиментите на общината е всеки месец да се носят проби от водата в чешмите за микробиология и химичен анализ. От Московска 33 са загрижени за рушащата се сграда, но са безсилни, тъй като собственикът не предприема никакви мерки. Преди дни, в Банкя, кметът на София Йорданка Фандъкова потвърди, че ще се борят за спасяването на всеки паметник на културата в Столична община. Пред очевидната незаинтересованост на собствениците обаче, не е ясно какво може да направи общината. Находището на минералната вода, с която се захранва банята има 5 сондажа и 1 каптаж с няколко водоизмерни съоръжения. Според стари свидетелства изворът се е използвал за балнеолечебницата и е бил с дебит 10л/сек. и температура 31.5 градуса. Съставът на водата е карбонатен, с приятен вкус, с алкална реакция РН 9-68, а радиоактивност 3,5 Е. Водата е лечебна чрез бани и пиене. Едни от първите сведения за минералната банята е оставил турският пътешественик Евлия Челеби.„Наблизо е Бали ефендивата баня, която се намира при село Бали ефенди. Банята е хладна с едно ниско кубенце , край една река (Владайската река) От много опит се знае, че тя е лековита вода", пише турският пътешественик. "Всред селото (Княжево б. р.) се намира държавната минерална баня с дебит 24 литри в минута. През 1936 г. са се окъпали в банята 70 210", сочат други исторически данни.  Сякаш историята се шегува с банята в Княжево. И през далечната 1893 г. общинският съвет в столицата решава „да се помоли Министерството на търговията, промишлеността и труда да отстъпи по законодателен ред държавния минерален извор в Княжево. Местната власт е искала обекта за ползване на вечни времена, при условие, че в четиригодишен срок общината ще построи нова баня и необходимите около нея постройки и планове, каквито министерството даде. Трябва ли сега отново Общинският съвет да се моли на Министерство на здравеопазването да се погрижи за имота си или да го даде на по-съвестнет стопанин? "Общинският съвет упорствува в искането си и обещава да разшири и разхубави банята по модерен начин, да създаде парк около нея, но министерството не отстъпва. По-късно бил изграден още един басейн и едва през 1938 г. при кметуването на Кирил Колчаков тя добива днешния си вид след един по-свестен ремонт. А местният лекар д-р Миладинов прави проекти за изграждане „парк с баня на открито“, подобно на баните в Баден или Бреслац при Виена", свидетелстват записките от миналия век.

comment 0
visibility 1435
Общинският съветник и председател на комисията по транспорт и туризъм Зафир

Зафир Зарков: Метрото ще промени облика на София и качеството на живот

Изграждането на метрото категорично ще промени облика на София, мобилността и качеството на живот, коментира общинският съветник Зафир Зарков пред Канал 3. Това е голям инфраструктурен проект, който продължава да се реализира. Изграждането на третата метролиния ще осигури транспортното обслужване на много квартали, сигурен е Зарков, който е зам.-председател на комисията по транспорт и туризъм в СОС. Според него с метрото ще се осигури качествен и бърз транспорт на кварталите „Горна баня“, „Овча купел“, които са от втория етап на третата метролиния. Жителите в тези квартали ще могат да ползват метрото през 2020 г. и ще има връзка с ж.п. линията за Перник. В първия етап линията на метрото ще премине през булевард „България“ и ще достигне до квартал „Хаджи Димитър“. От 12 километра, които са в строителство, осем ще бъдат пуснати тази година, през есента, казва Зарков. Над 500 000 пътника ще ползват метрото и това ще намали вредните емисии от трафика на автомобили в столицата, прогнозира общинският съветник. Той припомни, че скоро ще се осигури удобен транспорт и новопосторените "Манастирски ливади", тъй като в момента се изгражда ново транспортно трасе за тролей. То ще се пусне до няколко месеца. Маршрутът осигурява връзка на живеещите в „Манастирски ливади", „Гоце Делчев", „Стрелбище", „Иван Вазов" и „Лозенец" с центъра и с трите лъча на метрото. В столичния електротранспорт също са направени сериозни инвестиции и около 90% от тролеите в София са подменени. Целта е електротранспорта да сатне предпочитан, тъй като е екологичен. От 450 автобуса, които извозват софиянци, 400 са с най-високите екологични стандарти. Превозните средства покриват изискванията за придвижване на хора с увреждания и майки с детски колички. В сектора инвестициите възлизат на около 400 млн. лева. Те са много сериозно перо от бюджета на София“, добави още зам.-председателят на транспортната комисия. Целта на инвестициите е градският транспорт в София да стане по-модерен, удобен и бърз, но за толкова голям град това не може да се случи за един ден. Трябва упорита работа и резултатите се виждат, категоричен е Зарков.

comment 0
visibility 1431
Градски автобус

Привикват шефове на общински дружества на заседание на транспортна комисия

Пълна проверка на транспортните общински дружества. Ръководителите да информират постоянната комисия по транспорт и туризъм на СОС на заседанието в сряда. Това поиска зам.-председателят на комисията Калоян Паргов. След два дни директорите Слав Монов и Евгени Ганчев трябва да дадат обяснение за работното време на шофьори и ватмани, както и за това дали наистина има недостиг на кадри. Проверка и отчет на работата на дружествата от 1 януари 2019 г., иска Паргов. В справката трябва задължително да са посочени часовете положен извънреден труд от шофьорите, осигуряване на междусменните почивки и недостига на водачи на превозните средства. Зам-председателят на комисията ще настоява да бъде докладвано, дали са верни информациите, които се разпространяват в социалните мрежи, за недостиг от над 300 шофьори и ватмани в столичния градски транспорт. Членовете на комисията ще се запознаят и продължителността на смените, дали те са по 16 часа и как столичният градски транспорт гарантира сигурността на гражданите на София. Най-важно е да се реши какви мерки ще бъдат взети по отношение на транспортните дружества на Столична община. В петък автобус от градския транспорт катастрофира. Причината е, че шофьорът е получил инфаркт. След като му прилошало автобусът се ударил в друг. Минало е транспортното средство на технически преглед и шофьорът има задължителния медицински преглед, ще се разбере в сряда на заседанието на транспортна комисия.

comment 0
visibility 1258
Трети лъч на метрото

Къртицата на метрото ще излезе в близките дни до театър София

Къртицата, изграждаща финалните метри от отсечката на новият трети лъч на столичното метро в центъра се очаква да излезе на 20 февруари, при метростанцията на театър „София“, съобщи Монитор.Мегамашината, която се движи под северния край на бул. Евлоги и Христо Георгиеви вече мина пресечката с ул. „Оборище“ и е на около 150 м от бъдещата метростанцията и на 100 м преди бул. „Мадрид“, уточни Ангел Джоргов, зам.-началник Инвестиционна дейност в Метрополитен.Специалната шахтата за излизането на къртицата е напълноготова, каза още той.Преди време машината е вървяла под източното платно на булеварда, но вече е преминала под коритото на реката и вече се намира откъм западното платно. Причината поради която не се копае под права линия е геологията по трасето, а също така и вече стартиралото строителство на отклонението на метрото в посока към квартал Слатина.Там се работи от миналата година при пресечката на канала и на улиците Шипка“ и„Мизия, работи се и в югозападния край на Военна академия. Джоргов успокои гражданите, че тунелът, който се довършва при бул. Мадрид е далеч от прилежащите сгради.През месец октомври трябва да бъде пуснато движението на Красно село и Попа,а до края на тази и началото на следващата и трасето до бул. "Владимир Вазов", каза още Джоргов.Очаква се по новата линия на метрото в София да се движат 20 влака, 13 вече пристигнаха в депото в Обеля.Влаковете ще бъдат управлявани през изцяло нова система, която се очаква да бъде тествана тази пролет. През последните дни започна и обучението на специален тренажор на 25 от машинистите.

comment 0
visibility 1252

76 служители с нови автомобили за скоби ще контролират новата "зелена зона"

76 служители ще контролират новите 5500 места в разширената "зелена зона" в София, съобщиха от ЦГМ пред Столица.bg. Те вече са подписали договори и са готови да поемат контрола на новите зони. Платеното паркиране започва да действа от 1 ноември т. г. в 9 часа. То обхваща четири района на Столична община - „Възраждане“, „Красно село“, „Лозенец“ - горна част и „Оборище“. Новите попълнения на Центъра за градска мобилност са назначени на различни длъжности. Контролът ще се осъществява от екипи с нови автомобили за скоби, с които ще се движат в зоните за платено паркиране. "Смятаме, че тези хора са достатъчни, тъй като контролът ще се осъществява от екипи с автомобили. Ако има нужда по-нататък ще вземе допълнително хора", казаха от ЦГМ пред Столица.bg. По-голямата част от автомобилите в зоната на разширяването е за домуващи, които са с винетен стикер. Но и пристигналите ще имат възможност да си купят талони от служителите на ЦГМ или през интернет, или sms. В новите места вече си личи, че има ред, колите са подредени като войници, доволни са от ЦГМ, тъй като изчезна хаосът всеки да паркира където му скимне. От градска мобилност потвърдиха, че все още има изоставени коли по тротоарите, но паякът ще се справи и с тях. "Основната ни задача е да свалим колите от тротоарите", обещават от Центъра. Навсякъде маркировката е поставена и паркоместата са обозначени. На някои тротоари не са сложени антипаркинг колчета, тъй като са много разбити и предстои ремонт.  Към проекта на Столична община за ремонт на тротоарите се присъединява и ЦГМ с 2 млн. лв. Вече е приключил конкурсът и са избрани трима изпълнители. Засега обаче само едната фирма е подписала договор.  Съвсем скоро ще започнат ремонтите на тротоари, потвърдиха от ЦГМ.