Експерти: Средната възраст на автомобилите в София е 19 години

Експерти: Средната възраст на автомобилите в София е 19 години

Снимка: Столица.bg

Автомобилите в София се увеличават все повече, а средната им възраст е 19 години. Общата годишна поддръжка на една такава кола възлиза на около 3019 лв., като в сумата влизат застраховка гражданска отговорност, каско, данък МПС, годишна винетка, годишно обслужване (технически преглед, масла, филтри, гуми и др.), ремонти, гориво, почистване и аксесоари, посочват от „Екипът на София“.

Това изчисление правят експертите по транспортно планиране от „Екипът на София“ Николай Николаев, Петър Мънъри и Виктор Чаушев.  Те уточняват, че разходите варират според разхода на гориво, възрастта и мощността на автомобила, опита и възрастта на шофьора, както и честотата на ползване на автомобила.

На фона на годишните разходи за автомобил придвижването с градски транспорт с годишна карта струва 365 лв. или по 1 лв. на ден. В същото време данните сочат, че личните автомобили са паркирани средно 96% от времето и в действителност се движат само в 4% от него.

„Ако имате автомобил, вие трябва да вложите в него близо 8,3 пъти повече средства на годишна (и месечна) база от средствата, които влага човек, ползващ само градски транспорт. И 1,98 пъти повече средства от човек, ползващ влак за да се придвижи от и към София и градски транспорт, за да се придвижва в града.“, коментира Николай Николаев.

Огромният брой автомобили предизвиква и редица проблеми. Непроходимите улици и все по-големите задръствания са най-очевидният от тях.

Данните показват, че заетостта на паркоместата в синя зона е около 94%, а в зелена зона – 82%, като заетостта е почти на 100% пълна в диапазона 11:00 – 17:00.

„Предоставянето на още и още места за паркиране не облекчава ситуацията, а само води до по-големи задръствания. Всички са изнервени. Никой не е доволен, опасностите по улиците се увеличават и дишаме мръсен въздух.“, казва Петър Мънъри.

С увеличаването на превозните средства в София нараства значително и броят на пътно транспортните произшествия в столицата. Трафикът е причина и за повишеното замърсяване на въздуха и покачването на температурата в града. Така например в делничните дни в часовите диапазони от 07:00 – 08:00 и 17:00 – 18:00 ч., когато движението е най-натоварено, в столицата се наблюдават изключително завишени нива на фини прахови частици. Огромното количество превозни средства са причина и за чувствителното покачване на температурата в града.

Проблемите, предизвикани от наличието на твърде много автомобили в София, могат да се решат чрез насърчаването на използването на транспортни алтернативи:  градски транспорт, електрически автомобили, таксита, тротинетки и колела.

Експертите са категорични, че ефективните мерки включват:

- данъчни и административни облекчения при отказ от ползване на личен автомобил;

- улеснен режим на паркиране на тротинетки, колела, коли под наем и таксита;

- гарантиране на места в натоварените райони;

- увеличаване на автопарка на градския транспорт;

- увеличаване честотата на линии на градския транспорт;

- създаването на нови линии, които да отразяват актуалните транспортни нужди на населението.

Според „Екипът на София“ Столична община може да подпомогне по-бързото и спокойно придвижване в града като:

- Популяризира използването на алтернативен транспорт и закупи повече електрически превозни средства: автомобили, камиони, микробуси и автобуси. 

- Създаде ограничения с цел намаляване на автомобилния трафик и въведе  ограничения за ползването на коли в критични ситуации (например топлинна вълна), или в определени части на града, където е най-гъсто застрояването (центъра).

- Погрижи се за доставяне на повече електричество и водород, генерирани от възобновяеми източници.

- Свърже, обнови, подобри и разшири велосипедната мрежа, като се фокусира върху сигурността и избягването на конфликтни ситуации.

- Провежда информационни кампании, за да повиши обществената осведоменост, познания и нагласи по отношение смекчаването на климатичните промени.

- Въведе, подпомогне и популяризира железопътния транспорт за вътрешноградски и крайградски пътувания.

- Създаде нови линии на обществения транспорт, които да отразяват актуалните нужди на населението.

 

 

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 38 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 149 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Спортното министерство не дава стадионите „Септември“ и „Юнак“ на......

Министерство на младежта и спорта не е съгласно с искането на Столична община да придобие активите на стадион „Сеп...

Прочети още keyboard_arrow_right