Как да не прегряваме моторно масло при шофиране?

моторно масло

Снимка: Столица.bg

Двигателят никога не трябва да е напълно „студен“, но при температура, която не променя свойствата на моторното масло. Ако сте шофьор и пътувате много, сигурно сте чували малко по-различен шум в колата, подобен на звука на вентилатор. Този шум идва от охладителната система на автомобила и означава, че двигателят се вентилира. Радиаторът е част от система, която служи за увеличаване на издръжливостта на двигателя,  спестяване на бензин, предлага по-добри показатели и също така по-малко замърсява околната среда. Всички двигатели на превозни средства имат подвижни части,  които трябва да се смазват с моторно масло.

Можете ли да познаете причината за това? Това е, защото моторното масло намалява възможността за износване на двигателя. Това е така, защото кара всички движещи се части да се движат без да причиняват триене. В допълнение към тази цел маслото служи и за абсорбиране на топлина от определени части на автомобила и охлаждането им. Моторното масло директно взаимодейства с нагретите части на двигателя на автомобила. В резултат на това температурата на моторното маслото е доста висока. Маслото става толкова горещо, че дори надвишава температурата на охлаждащата вода.

В повечето автомобили моторното масло работи при температура приблизително 90 градуса, но това може да варира, разбира се. Температурата на маслото в превозното средство може да се повиши, когато двигателят на автомобила е силно натоварен.

Например, представете си, че шофирате в посока нагоре по стръмен участък и нямате много опит като шофьор. Без да знаете как да контролирате скоростта, вие ускорявате твърде много и карате автомобила на грешна предавка. Ако направите това, ще натоварите двигателя твърде много и температурата на маслото ще се повиши с повече от 90 градуса.

Какво ще стане ако температурата на моторното масло стане твърде висока?

Всеки път, когато мощността на двигателя се увеличава, последствие е генерирането на повече енергия и топлина, които ще променят температурата на маслото. Вискозитетът на двигателното масло ще се промени и дори ще надвиши максималната работна температура. Последицата от това е, че двигателят няма да бъде смазан както трябва. Ако температурата се повиши до повече от 115 градуса, моторното масло ще се разреди и ще загуби качеството си. В допълнение налягането му също ще спадне и масленият филм, който предпазва двигателя от триене и движещи се части, ще бъде скъсан. Въпросът е, че температурата на маслото на турбо автомобил, например, лесно надвишава 110 градуса. Ето защо, например, някои шофьори ползват охладител на маслото, който е важен за здравето на този тип превозни средства. 

В допълнение към смазването, моторното масло действа и като охлаждаща течност за отстраняване на излишната топлина от механичното оборудване. Например горещ двигател предава топлината на маслото, което след това циркулира през топлообменник (известен също като охладител на масло ), използвайки въздух или вода за охлаждане на маслото.

Всички моторни масла имат препоръчителен работен температурен диапазон и ако това бъде надвишено, вискозитетът на маслото може да бъде отслабен, намалявайки смазочните му качества. Ако прекомерната топлина продължава да се натрупва, способността на маслото да смазва компонентите ще бъде значително намалена и в крайни случаи вискозитетът може да се разложи, създавайки условия, при които металните компоненти се прегряват, което води до преждевременно износване. В крайни случаи това може дори да доведе до катастрофална повреда на компонентите. Тази ситуация може да възникне, когато оборудването трябва да работи при високи скорости за дълги периоди или когато климатичните условия изискват по-високи температури на атмосферния въздух. При тези условия добавянето на охладител за масло в системата за смазване ще премахне излишната топлина, като намали температурата на маслата, така че да е в правилния диапазон за защита на оборудването, удължавайки полезния му живот. Използването на охладител за масло с въздушно или водно охлаждане зависи от приложението и условията на работа.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 148 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Междусъседски спор в София: Псувни и хвърляне на пиратки на метри......

Викове, заплахи и хвърляне на пиратки на метри от 7-месечно бебе – всичко това преживява младо семейство от София ...

Прочети още keyboard_arrow_right