Безопасността на шофьора, пътниците и другите участници в движението зависи в голяма степен от състоянието на спирачната система - особено на спирачните дискове. Аварийно спиране, спиране по наклон - има много ситуации, в които спирачките трябва да работят правилно. В съответствие с правилата за движение по пътищата водачите не могат да шофират, ако спирачките са неизправни. Накратко, от решаващо значение е автомобилът да бъде проверен своевременно, а евентуалните проблеми със спирачните дискове да бъдат диагностицирани и отстранени.
Спирачният диск е част от хидравличния спирачен апарат. Самият диск е изработен от метал. По време на шофиране то се върти успоредно на колелото с една и съща скорост, а когато водачът натисне спирачката, то се притиска към спирачните накладки.
Какво представлява дисковата спирачна система? На първо място, това е самият спирачен диск (ротор), който се намира на оста на колелото на автомобила. Вторият е спирачният апарат, който се състои от две спирачни накладки (накладките се задействат чрез хидравлично налягане). Когато спирачката се задейства, накладките влизат в контакт със спирачния диск от двете страни; триенето води до намаляване на скоростта. Когато се сравняват дискови спирачки с барабанни спирачки, първите се считат за по-надеждни и ефективни, особено при високи температури и влажност.
Недостатък обаче е, че дискът на барабанната спирачка може да прегрее, което в крайна сметка намалява ефективността на цялата спирачна система. За да се избегне това, производителите разработват вентилирани и перфорирани дискове: топлината се отвежда от тях чрез система от вътрешни канали или през отвори. Счита се, че перфорираните дискове са по-ефективни по отношение на охлаждането, а също така поради тяхното разположение зоната на триене между накладките и диска е свободна от продукти на износване на фрикционните накладки.
Как сами да проверите състоянието на спирачните дискове
- Как се проверява хлътването на спирачния диск
При спиране на автомобила може да се получи изтъркване на диска, ако:
- дискът е износен или повърхността му е леко деформирана;
- шасито на автомобила не функционира правилно;
- гайките на колелото са разхлабени;
- дискът е изкривен;
- има изкълчена гума.
- Как да проверите спирачните дискове за деформации
Деформацията на спирачния диск обикновено е видима; по него може да има хребети, ребра или неравности. От друга страна, диагностицирането на изкривяването може да се окаже по-трудно.
Деформация на спирачния диск се получава при неправилно използване на автомобила. Например, ако дисковете са твърде горещи и изведнъж изстинат. Това може да се случи при шофиране в оживен град с интензивен трафик и задръствания или при продължително и силно спиране, когато в дисковете проникне вода. Внезапното охлаждане на диска, след като е бил прегрят, ще доведе до деформация на метала. Това може сериозно да повлияе на работата на автомобила.
Как да проверя дали спирачните дискове не се изкривяват? Трябва да повдигнете автомобила. При въртенето на колелото трябва да се обърне внимание на начина, по който то се върти - плавно или леко забавено. Ако дискът се върти гладко, той няма да бъде повреден, докато спирането на същото място показва наличие на деформация.
- Как да проверите износването на спирачните дискове
Първо, възможно е да се направи визуална проверка на дисковете, без да се демонтират колелата, и да се направи много груба оценка на състоянието им. На този метод обаче не може да се разчита. За да проверите дали колелото е деформирано и да определите степента на износване, трябва да го демонтирате.
Ако не можете да демонтирате колелата, но искате да разберете дали има проблеми със спирачната система, трябва да обърнете внимание на начина, по който се движи автомобилът.
Ако джантите на колелата са силно износени, следните симптоми са индикация за това:
- рязко спиране;
- писукане;
- писукане;
- други необичайни шумове;
- подскачайки върху волана;
- шум в педала на газта;
- блокиране на спирачната система при натискане на спирачния педал.
Как се сменя спирачен диск
Възможно е сами да смените спирачните дискове. Разбира се, това изисква определени знания, умения и инструменти.
Процедурата е следната:
- Първо се разхлабват гайките на колелото и след това колелото се демонтира.
- След това супортът се сваля.
- След това се отстраняват старите подложки и шайби. В някои случаи трябва да се демонтира и скобата на седалката на супорта.
- След това се демонтира самият спирачен диск. Дискът и главината могат да бъдат закрепени с гайка, която трябва да се отвинти, за да се демонтира дискът.
- Когато демонтажът е завършен, трябва да се провери закрепването на главината, тъй като то трябва да е непокътнато.
С това завършва смяната на колелото. Разбира се, преди автомобилът да бъде пуснат в експлоатация, трябва да се провери дали всичко функционира правилно. Това се прави на място, където няма пречки за движението на автомобила, и е важно да се кара бавно.
Източници на информация:
Как работят спирачните дискове в автомобилите - topavtochasti.bg
Коментари
Последни
Новините в София: Най-важното за деня 24 април 2024 г.
Столица.bg ви представя вечерния информационен бюлетин с акцентите от София на 24 април. Откриват х... Прочети още...
Преградиха пътеките към Витоша в столичния Княжево
Възмутени граждани показаха във Фейсбук, че пътеките към Витоша, които се ползват от поколения софия... Прочети още...
Откриват художествена инсталация на мястото на бившия мавзолей в София
В Градската градина – на площадката на бившия мавзолей – ще бъде открита официално худож... Прочети още...
Две общински болници увеличават капитала си
Столичният общински съвет ще обсъди на заседанието си в четвъртък три доклада, с които се увеличава ... Прочети още...
Виж също
closeМеждусъседски спор в София: Псувни и хвърляне на пиратки на метри......
Викове, заплахи и хвърляне на пиратки на метри от 7-месечно бебе – всичко това преживява младо семейство от София ...
Прочети още keyboard_arrow_right