Смазване, охлаждане и почистване на двигателните масла

моторно масло

Снимката е илюстративна

Видовете смазочни материали, използвани в двигателите днес, са различни от смазочните материали, използвани в миналото. Точно както реактивните двигатели (турбини) са произведени с по-голям капацитет, така че самолетите могат да летят по-високо. Експлоатацията на реактивни турбини на по-голяма надморска височина, по-хладни и по-високи вътрешни температури на двигателя създаде по-големи изисквания за смазване и следователно нови видове масла. Синтетиката, например, може да издържи много по-високи температури. Маслата с военна спецификация са първите синтетични масла, разработени да отговорят на тези изисквания. 

Смазочните масла трябва да изпълняват три основни функции: смазване, охлаждане и почистване.  

Маслото трябва да има нисък вискозитет, достатъчен за бързо протичане между частите, но и достатъчно висок вискозитет, за да се предотврати контакт метал-метал. Той не трябва да се „счупва“ при високи температури и налягане. Моторните масла трябва да имат достатъчна точка на изливане, за да стартират при изключително ниски температури. Тя трябва да има висока точка на възпламеняване, за да не гори или да се изпари при силна топлина. Не трябва да образуват и/или отлага въглерод, лак или мазнина в прекомерни количества.  

Двигателното масло трябва да охлажда движещите се части, отнемайки топлината от зъбните колела и лагерите. Това е важна функция, тъй като турбините имат много части, разположени близо до горелките или дисковете на турбините, където температурите са по-високи от 900° C. Течните смазочни материали се охлаждат чрез изпомпване или пръскане на масло около лагерите и/или зъбните колела. Маслото абсорбира топлината и след това я разсейва в радиаторите.

Друга основна функция на смазочното масло е почистването. Пренася замърсявания, карбонизация, малки метални частици, мазнини и лакове към филтри. Тази функция придобива все по-голямо значение с по-високи коефициенти на компресия, по-взискателни условия за ускоряване на двигателя, по-високи работни температури и по-строги допуски между частите на турбината. 

 

Анализът на моторното масло е важен

Смазването играе основна роля за правилното функциониране на двигателя. Следователно е необходимо да сте в крак с анализа на маслото и други процедури за предсказуема поддръжка в превозните средства. С прогнозна поддръжка е възможно да се предвиди необходимостта от намеса в двигателя, като по този начин се намали вероятността от повреди и съответно се удължи полезният живот на автомобила.

Подходящото смазване е нужно за намаляване на триенето. То не е нищо повече от съпротивлението на тяло или вещество, което се противопоставя на определено движение. Наречена „сила на триене“, това съпротивление присъства във всякакъв вид повърхност в контакт с друга в движение. Вследствие на триенето две твърди повърхности, движещи се една срещу друга, ще се износват. Един от начините за намаляване на такова износване е чрез използване на подходящо смазване. Намаляването на триенето е основната функция на смазочните масла, които образуват тънък слой между две движещи се повърхности, намалявайки триенето и неговите последици, което може да доведе до износване на компонентите.

Друга функция на смазочното масло е да почиства двигателя. Маслото премахва възможните частици, генерирани при изгарянето, предотвратявайки тяхното натрупване и образуване на кора, която е вредна за работата на двигателя. Корозията и износването могат да доведат до отстраняване на метала. Оттук и значението на антикорозионните и противоизносващи добавки в двигателното масло. Всички тези добавки, полезни за вашия автомобил се съдържат в нашите Shell Lubricants. 

В допълнение към смазването и охлаждането, смазочното масло действа като уплътнител, като по този начин предотвратява изтичането на смазката. Друга основна функция на смазочното масло, както споменахме вече, е да охлажда оборудването. В двигателя топлината се прехвърля към маслото чрез контакт с различни компоненти и след това към системата за охлаждане на маслото.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Факултетът по славянски филологии в Софийския университет с Ден н......

Факултетът по славянски филологии в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ ще проведе ден на отворените...

Прочети още keyboard_arrow_right