Спирачната система: ключови компоненти и чести неизправности

Спирачна система

Снимката е илюстративна

Тази критична за безопасността се състои няколко компонента, които си взаимодействат, за да поддържат стабилността на автомобила и да предотвратяват пътни инциденти. Тези части е нужно да се обслужват на редовни интервали, за да е сигурно, че могат да генерират достатъчна сила за спиране на въртенето на колелата. На шофьорите често се препоръчва да правят проверка на спирачките си веднъж на всеки шест месеца, дори и ако не са забелязали никакви проблеми. Рутинните прегледи и обслужване ще ви помогнат също и да спестите пари от ремонти.

Ключови компоненти на спирачната система 

Въпреки, че в днешни дни производителите използват голямо разнообразие от спирачни системи, тази статия ще се концентрира върху най-често срещаният вид - хидравличната спирачна система.

Основните компоненти на хидравличните спирачки са: 

  • Педалът: шофьорът натиска педала, за да задвижи спирачната система. Той кара течността да напусне главния спирачен цилиндър и да отиде към останалите компоненти.
  • Усилвателя на спирачките. известен също като вакуумен усилвател. Той помага на шофьора като усилва приложената върху педала сила, правейки по-лесно спирането на автомобила.
  • Спирачна течност: хидравлична течност, която се използва за усилване на приложената върху педала сила и предаване на налягането към другите компоненти на спирачната система.
  • Главният спирачен цилиндър. този компонент контролира налягането на хидравличната течност. Той насочва течността през клапан и система от маркучи към колесните цилиндри.
  • Спирачни накладки. всяка ос има по комплект накладки, които имат покритие от материал, който генерира триене. Забавянето на колелата се получава чрез триенето, което се създава от притискането на накладките към дисковете.
  • Спирачни дискове. тези фрикционни компоненти се монтират на главината и се въртят с нея.
  • Бутала. налягането задвижва буталата, които натискат накладките.
  • Спирачни апарати: накладките и буталата са монтирани в спирачните апарати. Има малки различия в начина на работа на спирачките, в зависимост от конструкцията на спирачния апарат.
  • Барабани: Някои автомобили имат барабанни спирачки, които работят с бутала и спирачни челюсти вместо спирачни апарати и накладки.

Колко издръжливи са тези компоненти?

Издръжливостта на тези разнообразни компоненти зависи до голяма степен от материалите, от които са направени, качеството им и както и начина по който работят и условията на шофиране, в които работят. Определени части като основните фрикционни компоненти трябва да издържат на по-високи температури и натоварвания от другите, което допринася за общото износване и амортизация.

В днешни дни средният период на експлоатация на спирачните накладки е около 70 000 километра. Въпреки това, те могат реално да издържат от 50 000 до 100  000 километра пробег. Обикновено притежават някакъв вид датчик за износване, който уведомява шофьора, че фрикционните им покрития са станали твърде тънки, за да работят ефикасно. Това често е малко парче метал, което започва да стърже по диска, когато фрикционният материал е износен. 

От дисковете се очаква да издържат по-дълго от накладките и понякога могат да се възстановяват, в зависимост от състоянието им. Ако автомобилът се поддържа правилно и те са части с високо качество, могат да издържат до 100 000 километра или повече. Спирачните апарати издържат повече и от двата вида фрикционни компоненти. Техният период на експлоатация може да е до 150 000 километра или 10 години. Други ключови части като усилвателя и главният спирачен цилиндър са направени да издържат толкова, колкото и автомобила.

Симптоми на неизправни спирачки 

  • Свети лампата за спирачките

Ако ръчната спирачка не е задействана и тази светлина се включи, колата ви може да се опитва да ви каже, че има проблем.

  • Силно скърцане или стържене

Този отличителен скърцащ звук често се причинява от индикаторите за износване на накладките. Въпреки, че частите може да не са повредени, не трябва да отлагате смяната на износени части. Ако отлагате твърде дълго, спирачките постепенно ще започнат да губят ефикасността си и има повишен риск от повреждане на спирачните дискове.

  • Мек педал на спирачките

Ако усещате, че педалът е мек или пада до пода, когато го натиснете, това може да е признак, че има попаднал въздух в системата или има теч на спирачна течност. Това може също да е признак, че частите са неизправни.

  • Локви от течност под автомобила. Възможно е да забележите мокри петна под или около автомобила, които са признак на теч. Спирачната течност може да е жълта или да е в по-тъмен кехлибарен тон и да прилича на моторно масло. Ако нивото на течността стане твърде ниско, би трябвало да светне лампата за ниво на спирачната течност.
  • Автомобилът тегли на една страна

Ако усещате, че автомобилът тегли на една страна, когато спирате, това може да е поради неравномерно износване на накладките или задръстване на спирачните тръби.

Причини за проблеми със спирачките

  • Влага в системата
  • Износени или повредени маркучи и уплътнения
  • Общо занемаряване (необслужване на спирачките на време)
  • Остаряване
  • Натрупване на прекомерни замърсявания и примеси
  • Загуба на налягане
  • Замърсяване на маслото

Съвети за обслужване

  • Преглеждайте визуално спирачните накладки, за да проверите дали е нужно да се сменят. Компонентите често могат да се видят през отворите в джантите. Ако можете да видите по-малко от 6 милиметра материал, те най-вероятно са твърде тънки. Можете също така да ги премахнете, за да проверите за признаци на гланциране или прегряване.
  • Експертите препоръчват да сменяте хидравличната течност поне веднъж на 2-3 години, тъй като течността е силно хигроскопична. Поради абсорбирането на вода нейната точка на завиране пада с времето и започват да се появяват въздушни балони.
  • Сменяйте гумените маркучи веднъж на всеки 5 години, за да поддържате хидравличното налягане. Тези компоненти постепенно се втвърдяват и започват да противодействат на налягането, което е нужно за задействане на спирачките.
  • Използването на пластини против скърцане и лубрикант може също да помогне за създаването на по-комфортно преживяване по време на шофиране, както и за плавната работа на нещата.

Източници на информация:

https://www.autodoc.bg/rezervni-chasti/spirachna_sistema

https://motointegrator.com/bg/bg/upytvaniq/braking-system/nakladkite-na-spirachkite-ustrojstvo-dejstvie-i-avarii

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 38 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 149 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Президентът награди алпинистите от първата експедиция до Еверест...

В Централния военен клуб в София официално беше отбелязана 40-годишнината от първата българска експедиция за изкачване н...

Прочети още keyboard_arrow_right