Един от най-красивите и обичани храмове в столицата - "Свети Седмочисленици", празнува своя храмов празник на днешния 27 юли. На тази дата през 1903г. църквата е била осветена.
Покровители на храма са светите Седмочисленици - Св. Кирил и Методи и техните ученици - св. Климет, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий. На днешния ден почитаме и тяхната памет.
Храмът има дълга и противоречива история. До 1900г. това е била “Коджа Дервиш Мехмед-пашовата джамия”, известна още като “Имарет джамия”, или "Черната джамия" в спомените на старите софиянци. По предания се смята, че джамията е изградена върху по-древен храм - християнски манастир, посветен на Св. Иван Рилски. След Освободителната война, джамията губи значението си, изоставена е и е превърната в склад за муниции. Сградите към нея - имарет и баня, са превърнати в затвор.
С провъзгласяването на София за столица идва и необходимостта в тази част на града да бъде построена църква. Идеята изоставената джамия да бъде преустроена в църква принадлежи на Петко Каравелов, който не доживява освещаването на храма, но е погребан пред олтарната стена. Тази идея трудно си пробива път, но след доста спорове, в края на краищата се налага.
"Хубавата сграда на джамията ще се запази от разрушение и с малко пари ще се обърне във великолепен храм, какъвто няма по цяла България, когато проектираната нова църква поради липса на достатъчно средства не ще се построи скоро и ще бъде малка и няма да се отличава от другите наши църкви. Нам ни трябват високи, светли храмове, да повдигат религиозното чувство – тесни, тъмни подземия имаме и тъй достатъчно”, отбелязва Каравелов във в. "Пряпорец" през 1900г.
Църквата е изградена с доброволни пожертвования от гражданите, предимно от енорията. Средствата за градежа първоначално са били набирани от старата църква “св.Петка”, в специален фонд , който възлизал на сума 37000 златни лева. Преустройството на джамията в църква е извършено върху цялостната постройка на джамията и по-точно около централния и корпус. Направена е само пристройка от притвора и камбанарията. Друга особеност е пробиването на югоизточната стена, за да се иззида олтарната абсида Освен това са отворени две странични врати с красиви колонади.
При освещаването си храмът все още не е напълно изографисан. Този процес продължава повече от 70 години - чак до края на 70-те години на ХХ век, а едва през 1996 г. стенописите са осветени.
Коментари
Последни
Временна организация на движението в центъра на София за протеста на синдикатите
Във връзка с националния протест, организиран от КНСБ и КТ „Подкрепа“ в столицата, се на... Прочети още...
Откриват художествена инсталация на мястото на бившия мавзолей в София
В Градската градина – на площадката на бившия мавзолей – ще бъде открита официално худож... Прочети още...
Две общински болници увеличават капитала си
Столичният общински съвет ще обсъди на заседанието си в четвъртък три доклада, с които се увеличава ... Прочети още...
Със 7% се вдигат заплатите на лекарите в столичната „Пирогов“
Новият Колективен трудов договор (КТД) в „Пирогов" беше подписан днес, съобщават от пресцентър... Прочети още...
Виж също
closeМеждусъседски спор в София: Псувни и хвърляне на пиратки на метри......
Викове, заплахи и хвърляне на пиратки на метри от 7-месечно бебе – всичко това преживява младо семейство от София ...
Прочети още keyboard_arrow_right