В Австрия обучението на младите шофьори продължава година, след като са взели книжка. И именно тази втора фаза е решаваща за начинаещите шофьори. Това казва в интервю Франц Шьонбауер, който е маркетинг мениджър в Центъра за обучение на шофьори към австрийския автомобилен клуб ÖAMTC. Той е в София по покана на Съюза на българските автомобилисти (СБА) и взе участие в конференцията „Заедно за по-безопасни пътища“.
На форума вниманието бе насочено към успешния модел на обучение на младите шофьори в Австрия и обучението на децата за пътна безопасност. При малчуганите то започва още в детската градина.
Ако не си платиш глобата в Австрия се влиза в затвора. Трябва да се плати веднага на пътя на полицая. Иначе започват за текат лихви, заяви Франц Шьонбауер. Там шофьорски курсове могат да се започнат на 15,6 години за леки автомобили, а за мотоциклет на 16. Първо се минават часовете по теория, а след това кормуването.
След това на кандидатите за книжки се дава възможност да изберат как да продължат обучението си. Единият вариант е да продължат цялото си обучение в школата или самостоятелно да се обучават с придружаващ шофьор.
При втория вариант начинаещият шофьор задължително трябва да измине 3500 км с наставника. Изпитът се взима на 17 години и едва тогава се дава книжка и имат право да шофират самостоятелно.
Във втората част, след получаването на книжка, обучението продължава още 12 месеца. Управляваш автомобила без придружител , но задължително трябва да караш в школата си, където ти наблюдават поведението.
Всичко приключва, когато успешно се премине през три модула за година след получаването на книжката. През цялото това време експерти те наблюдават и оценяват.
"Моделът е въведен през 2003 г. Сравнихме броя на загиналите млади шофьори от 2001 г. до 2016 г. Още през първата година има 71% намаление на броя на загиналите при младите водачи. В Австрия най-много загинали в ПТП е имало през 1972 г. – над 3500. Впоследствие през годините са въведени някои регулации. Всеки път, когато правителството е въвеждало някаква нова мярка, това е довеждао до спад на трагичните случаи. Първо е ограничението до 130 км в час по магистралите
. След това въвеждането на задължителното поставяне на коланите, лимитът за употреба на алкохол до 0,5. и т.н. През 2003 г. бе въведена втората фаза за обучение при младите шофьори. От последната промяна досега имаме постоянно намаляване на броя на загиналите", разказва Франц Шьонбауер.
Коментари
Последни
На 25 април гласуват освобождаването на общинския съветник Благовест Георгиев
Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров, заедно със зам.-председателят Бойко Димит... Прочети още...
Агресия на пътя: Мъж хвърли цигарата си по млада шофьорка и я хвана за врата
42-годишен мъж беше задържан в столичното Четвърто РУ след агресия на пътя, съобщиха от МВР. Сигналъ... Прочети още...
Косенето в столичния Подуяне започва до дни
Косенето на тревата в обществените пространства на столичния район “Подуяне” ще започне ... Прочети още...
Челна катастрофа затруднява движението край Бучин проход
Два леки автомобила са се ударили челно на пътя край село Бучин проход, съобщават във Фейсбук страни... Прочети още...
Виж също
closeМОН обявява 2 май за неучебен ден...
МОН ще предложи 2 май да бъде неучебен ден в цялата страна, съобщи служебният министър Галин Цоков, цитиран от БНР. Пре...
Прочети още keyboard_arrow_right