Кметът на "Витоша" пред Столица.bg: Свалянето на лифта до Малинова долина е предпоставка да се реализират два проекта

photo_library
  • кметът на район Витоша инж. Теодор Петков

    Снимка: Столица.bg

  • районнен кмет на Витоша

    Снимка: Столица.bg

  • кмет на район Витоша

    Снимка: Столица.bg

  • районен кмет на Витоша

    Снимка: Столица.bg

  • кметът на район Витоша инж. Теодор Петков

    Снимка: Столица.bg

  • кметът на район Витоша инж. Теодор Петков

    Снимка: Столица.bg

  • кметът на район Витоша инж. Теодор Петков

    Снимка: Столица.bg

  • кметът на район Витоша инж. Теодор Петков

    Снимка: Столица.bg

  • карта на район Витоша

    Снимка: Столица.bg

Инж. Теодор Петков има подкрепата на гражданите да се кандидатира за района за още един мандат

Кметът на район "Витоша" инж. Теодор Петков впечатли всички общински съветници на сесия на СОС на 22 ноември т. г. Той внесе доклад, според който Симеоновският лифт ще слезе до Малинова долина. След дългогодишни усилия и разговори инж. Петков и екипът му убеждават собственици на терени и те се съгласяват безвъзмездно и безсрочно да позволят линията на лифта да минава през техните имоти. С този доклад се спестява време и средства на Столична община, тъй като няма да има процедура по отчуждаване. Кога ще се реализира този проект зависи от Столична община. След приетитят единодушно доклад СОС възложи на кмета Йорданка Фандъкова да подпише договорите със събствениците. Район "Витоша" е най-големият в Столична община, след Кремиковци и Панчарево, където са предимно села. От единият до другият край на "Витоша" са около 34 км. Докато правим интервюто с инж. Петков работници през прозореца се вижда как изскачат като нинджи работници по скелето, защото в момента се прави санираме на районното кметство. Какво се промени в района през последните години и какво още искат гражданите, Столица.bg разговаря с кмета на район Витоша.

- Инж. Петков, доволен ли сте от приетия ви от СОС доклад на последната сесия на 22 ноември?

- Чудесно е, че бе приет единодушно от всички политически групи в СОС. Той е продукт на 2-годишен труд на районната администрация на "Витоша", главния архитект, кмета на София, Столина община. За да се стигне до там да бъде обезпечена тази добра идея се положи много труд да убедим собствениците на частните терени. Кога ще се случи този проект за свалянето на лифта до Малинова долина, аз лично не мога да се ангажирам със срокове. Но, ако зависеше от мен реално щях да искам още утре да се започне.

- Какво всъщност прави този проект толкова труден?

- Хубавото е, че успяхме да убедим собствениците на тези имоти да предоставят на Столична община безвъзмездно и бесрочно право на сервитетутни зони - по 10 м, за преминаването на лифта през тяхната собственост. А проектът е труден, защото е съвкупност от няколко проекта. Единият е на метрото, което ще има още две спирки след "Младост". Последната спирка е под Околовръстното срещу магазина за мебели. Реално идеята на СО е лифтът, който сега свършва на Симеоново, да бъде доведен върху спирката на метрото. И слизайки от метрото хората могат веднага да се качат към планината. Именно затова беше този доклад, че минавайки през частни имоти лифтът ще слезе до Малинова долина.

- Какво означава това?

- Когато започне реализацията на проекта няма да има процедура по отчуждаване и така се пестят време и пари. Собствениците на тези имоти предоставят общо 11 390 км. м. Предвижда се по линията на лифт да има отстрани 10-метрови сервитутни зони. Това е изчислено за 4 нови стъпки по линията в тази зона. Чувствам се щастлив, защото работим по една дългосрочна инвестиция, а кога и как ще реализира този проект знам, че няма да е в този мандат, но случилото се е предпоставка да се реализира.

- Дълги години бяхте заместник-кмет по строителството в район "Витоша". Сега сте кмет, ще се кандидатирате ли отново през есента на 2019 г., за да довършите започнатото?

- Има време за кандидатиране. Срещам подкрепа и желание от страна на гражданите да се каниддатирам още веднъж за кмет на района. Ще видим, има доста време.

- Казахте гражданите, какво искат те от вас?

- Те искат много бързо всичко да става, сега и веднага. Сигурен съм, че и всеки районен кмет го иска това, но е важно да се види с какво разполагаме в района и бюджета на Столична община с какво разполага.

- С какво можете да се похвалите през този мандат?

- Откакто през 2015 година станах кмет на район "Витоша" постигнахме доста неща.Това е един от най-големите райони в общината. Правейки нещо в Симеоново, жителите на другия край на района - във Владая и Мърчаево, много трудно могат да се облагодетелстват и да видят какво се получава. В момента строим 4 детски градини, две от тяхвече ги завършихме. В последните дни приключихме в Бояна и Драгалевци. През март открихме първата общинска детска градина в Бояна, защото там нямаше. През есента заработи новата детска градина, филиал на съществуващата в Драгалевци с още 4 групи. Сега строим, ето вижте, (показва през прозореца на кабинета си) бетонпомпа налива в разширението на градината в Павлово. Направихме разширения в Княжево в ДГ №60 "Бор". Спечелихме финансиране за ремонт на две училища по програмата "Национален доверителен екофонд", със съфинансиране от СО. Ако започнем в началото на годината, в края на мандата ще съм района, в който няма да има нито едно изцяло несанирано училище, подменени дограма, покрив и всичко.

- Кои са тези училища?

- Второ и училишето във Владая, което е с подменена дограма и остава да се санира и частичен ремонт на двора. Ще направим и пристроойка и разширения на Симеоновското училище, с нов физкулутрен салон. Догодина се надявам да стартира строежът на нова спортна зала. Район Витоша е един от петте района в столицата, който е одобрен проектът за изграждане на многофункционална спортна зала в двора на Второ училище. Тя ще бъде ползвана съвместно между района и училището.

- Колко ще струва това спортно съоръжение?

- Това ще е общинска инвестиция. Проектът е уточнен и скоро ще бъде устойностен. Ще бъде с 300 седящи места. Аз лично смятам, че ще бъде полезно да има толкова голяма зала, която става за много спортове.

- А относно инфраструктурата?

- Реализирахме доста проекти по инженерната инфраструктура и транспортните достъпи в района. Приключихме с ул. Боянска, тя е с изцяло подменено улично осветление. Това бе дългоочакван ремонт на една връзка, дълга около 1,2 км. Тази година оправихме моста на "Даскал Стоян Попандреев", продължението на бул. България. Беше ремонтиран основно и изцяло. Мостът на Околовръстното също. Аварийно се наложи да укрепим и моста в село Мърчаево по основния път. Изградихме доста улици през този мандат. Корекция на река Боянска, проект, с който много се гордеем. Звършихме наскоро проекта на обръщалото на трамвай 5 в Княжево. Там дълги години нищо не беше правено. Сега има градинка, детски площадки, възстановихме минералните чешми и старите, и подходът нагоре към бар "Шишарка". Направихме поливна система, която ползва от отпадната минерална вода от чешмата. Със сигурност има и много неща, които не сме успели да направим. Изключително много детски площадки изградихме от началото на мандата до момента. Три са само в кв. Манастирски ливади, изцяло общински. До момента в квартала нямаше нито една. Надявам се да започнем да търсим възможност за общински терени там, за да направим още каквото можем. Сигурен съм, че поне още две ще можем да изградим.

- А детска градина и училище?

- Проблемът с детската градина и училището в Манастирски ливади за момента е, че няма свободни общински терени. Тези, които намираме са с малка площ и не са подходящи за детска градина, нито за училище. Имаме нещо като идея, но нека поработим още заедно с ръководството на СО, за да видим дали ще може.

- Защо?

- Защото проблемът не е само от компетенциите на СО, а и на държавата.

- Какво искахте, а не успяхте да направите?

- Основните проблеми, които остават са в инфраструктурата. Изключително голям проблем ще се появи, тъй като районът е един от най-атрактивните за инвестиции и строителство в СО. Ние сме районът, който издава най-много разрешителни за строеж. Защото има интерес от страна на инвеститорите във Витоша и на гражданите да живеят в нашия район.

- Колко са разрешителните за година?

- Мисля, че са от порядъка на 500 -600, не по-малко. Не водим точна статистика това е приблизително.

- И какъв проблем очаквате да се появи?

- С пренаселването в Бояна Драгалевци, Симеоново и Малинова долина трябва да се търсят алтернативни пътища за слизане и качване към тези квартали. В момента това се извършва само по основните булеварди - Черни връх и Симеоновско шосе. В следващия мандат трябва изключително много да се работи в тази посока. Да се търсят варианти за изграждане на връзки на кварталите с Околовръстния път.

- Канализацията в тези квартали от дълги години е болна тема?

- Това е много сложен въпрос, по който ние не сме спирали да работим през целия мандат. И сега довършваме изграждане на канализация, 800 м, в Симеоново с инвестиция на Софийска вода за 1,3 млн. лв. Така че не сме спирали и работим относно необходимостта от отчуждаване, търсим терени, където най-безпробллемно ще се случи самото изграждане на канализация. Работим с фирмата, която изрработва РПИПА за СО и с екипа на Ирина Савина. Искаме през 2019 г. СО да кандидатства за финансиране по оперативната програма и една част от тях да са за района "Витоша". Това е работа, която гражданите със сигурност няма как да я видят, но за да се случат тези проекти се изисква много усилия от страна на колегите в район Витоша.

- Какво готовност има район "Витоша", ако получите финансиране?

- Подготвили сме изключително много трасета, които не се нуждаят от отчуждаване, готови проекти и да се започне реализацията. Знам, че гражданите очакват навсякъде да се изгради канализация, но това е невъзможно. Много са проблемите, те са всекидневни и ние търсим решение. Мисля, че сме един от най-успешните райони в СО, колкото и нескромно да звучи, относно тези мини БКС-та, които се създадоха за поддържане на зелените площи. Изключително много развихме това звено, поддръжката е много по-евтина и видима според гражданите относно това как се работи.

- Колко часа на ден работите?

- Обикновенно пристигам към 8.40 ч. сутрин на работа. Никога не съм си тръгвал преди 18 ч., редовно съм тук до 19 ч. в зависимост от натоварването. Естествено въведох една практика, която приключваме с последна среща със жителите на кварталите пролет и есен. Приклюихме с Манастирски ливади Запад, което също е след работно време. В някой от кварталите обсъждахме проблеми с гражданите до 21, 22 ч. Аз живея в района - в Драгалевци и обикалям много, както и заместниците ми. Екипът ми е много добър.

- Какви са ви впечатленията от срещите с гражданите?

- Вижте, аз очаквам повече хора да идват на тези срещи. Върнах, това което последните няколко години бе закрито - координаторите за съответните квартали. Те са нашите очи и уши - като квартални. Защото няма как, ние от тук да знаем всичко, колкото и да искаме. Благодаря на колегите за тяхната работо, свеждат ни проблемите и така улесняваме комуникацията с гражданите. Постарахме се много да популяризираме тези срещи и въпреки това за Павлово, Бъкстон беше много слабо посетена. В Драгалевци Княжево и Симеоново, Мърчаево срещите минаха с голям интерес. Във Владая преди 2 седмици нямаше толкова хора, колкото на мен ми се искаше. Лично аз искам повече хора да идват, защотото освен администрацията, кмет и зам.-кмет, присъстват по наша покана представители на Софийска вода, инженера за района, от ЧЕЗ също, кварталните от полицията, присъства началника на Столичен инспекторат и колегата отговарящ за съответния квартал.Така гражданите могат да зададат въроси не само към нас, но и към другите институции и да получат директно отговор от тях. Защото повечето от тях свързват позицията кмет с решаването на всички проблеми, а районният кмет в София не е кмета на СО, каквато те си представят и искат. На нас доста са ни ограничени правомощията и отговорностите.

- Ще имали довеждащ транспорт от Владая и Княжево до Горна баня и Овча купел, където ще минава метрото?

- Коментирахме го с колегите от СО. Ще се мисли за реорганиация на транспорта, да има довеждащ транспорт до метрото, кото основно ще трябва да свали жителите на Владая и Мърчаево, и гости влизащи до тази част на София. Модернизираният трамвай 5 и трасето ще бъдат такъв транспорт. Знаете, че поради отказа на фирмата изпълнител Джи Пи Груп, поръчката бе прекратена. Сега предстои нов конкурс за избор на изпълнител. Финансирането е подсигурено, около 50 млн. лв. по европейска програма. Това ще даде добра връзка на Княжево с метрото, а също и до Красно село. Проектът с реконструкцията на трамвайното трасе по "Цар Борис III" е важен за нас, защото той ще доведе до облагородяване на района, спирки.

- Когато не сте бил кмет, правило ли ви е впечатление за проблеми, които трябва да се решат от кмета?

- То е доста отдавна за съжаление това време. От 2009 г. съм зам.-кмет, а преди това не живеех в района. Винаги има какво да се направи.

- Някога мислили ли сте си, че ще станете кмет и вие ще трябва да решавате проблеми на гражданите?

- Не никога не съм си мислил. Макар че преди това пак съм работил в сферата на строителството в общинска структура.

- Кое ви обижда и кое ви радва, когато сте сред хората?

- Да ви кажа, трудно някой може да ме обиди. Но най-ме обиждат слуховете, които се пускат за постове като нашия, защото е несправедливо. Ако много се засягам, значи не съм за този пост. Трябва в определени моменти човек да е по-широко скроен. Радвам се, когато на събранието в Бояна, нескромно може да звучи, 20 минути нямаше въпроси към мен, а имаше благодарности от страна на гражданите за това какво сме направили. Вярно е, че много от нещата, които сме постигнали са благодарение на спонсори и инвеститори в района - детски площадки, например. Това е показателно, че има добра комуникация между нас и тях. Хората очакват, понеже много се строи в района, едвали не ние да спрем този процес. Само че няма как да се случи това, ако нямаме мораториум и не се каже, че в този район не се строи. Винаги има недоволство, защото хората мислят, че те като живеят в дадена кооперация и вече около нея няма да се строи. Тябва да следят и да си проверяват какво ще има около тях. Не може просто да разчитат на едни голи обещания на инвеститори, чиято цел е само да си продадат апартаментите, да спечелят и от там нататък не ги интересува какво се случва. И тук адмирирам действията на главния архитект на София, че започна да не въвежда сгради, ако не е изградена инфраструктура от тротоар, асфалт, осветление. Защото те на другия ден гражданите идват в общината и започват: Ние купихме апартамент, плащаме данъци и ако обичате, моля ви се, веднага да асфалтиране и да осветите улицата. А това няма как да стане веднага.

- Имате много ангажименти, а семейството?

- Имам подкрепата на семейството и проявяват разбиране по отношение на служебните ми ангажименти и честите отсъствия. Към днешна дата, това което така ми дава самочувствие да мисля, да се кандидатирам отново е, че все още идвам с желание на работа, а това означава, че има още какво да дам на района и мога да се справям. Ясно ми е, че това е неблагодарна работа. Ние кметовете сме виновни за всичко, но аз ги оправдавам гражданите, не им се сърдя.

 

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (22%, 30 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 36 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 17 Гласове)
  • Ще има нови избори (29%, 40 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 15 Гласове)
Общо гласували: 138 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Хората, които са непрекъснато кисели, в следващия сиживот се прераждат в туршия

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

В столичния "Витоша" ще обсъждат строеж на нов жилищен комплекс...

Въпреки експертните мнения, според които капацитетът за застрояване на южните райони на София е изчерпан, в столичният "...

Прочети още keyboard_arrow_right