До 10 000 лв. е глобата за търговци на некачествени горива за битово отопление

  • Информационно табло за замърсяването на въздуха в София

    Снимка: Столица.bg

КАТ могат да спират автомобилите от движение от днес, ако очевидно колите замърсяват атмосферния въздух. Това гласи обнародвания в Държавен вестник Закон за чистотата на атмосферния въздух. Особено интересно става в столицата, където всеки пети автомобил бълва чернилка.

Коя е главната причина за замърсяването на въздуха в София ще анализира Институтът по метеорология и хидрология. Битовото отопление на твърди горива или транспортът е основен замърсител в столицата ще трябва да кажат от Института. Друг проект, по който работят трябва да покаже каква част от замърсяването се дължи на външни за София влияния, казва заместник-директорът на Института Христомир Брънзов, цитиран от БНР.  Резултатите от проектите Столичната община с подкрепата на МОН ще бъдат ясни след година.

До 10 000 лв. може да стигне глобата за некачествени дърва за огрев, гласи новият Закон за чистотата на атмосферния въздух. Той е обнародван в в Държавен вестник и влиза в сила. Максималният размер на имуществената санкция пък може да е до 50 000 лв. Това е максималният размер, ако продажбата на твърди горива се извършва без регистрация. Санкциите могат да бъдат наложени за продажбата на некачествени твърди горива за битово отопление.

Промените в закона бяха напревни и по предложение на кметът на София Йорданка Фандъкова през септември 2018 г. Горенето на некачествени дърва и въглища, както и боклуци е един от основните причинители на замърсяването на въздуха в столицата. Както вече е известно Столична община реализира пилотен проект като бяха монтирани специални филтри на комини в един от най-замърсеният район расна поляна.

Такива устройства има на БСК Красна поляна, както и на още 11 адреса на частни къщи. Едновременно с това мобилни екипи на Столичния инспекторат следят безкомпромисно за замърсяване, както и за горене на открито.

При замърсяване на въздуха от строителни и ремонтни дейности, разрушаване на сгради, транспортиране на земна маса и строителни отпадъци също се налагат санкции от 100 до 1000 лв. При повторно нарушение глобата става двойна, а парите влизат в бюджета на общината.

Законът позволява гратисен период от година за кметовете, които през това време трябва да разработят и изпълнят програма за по-ниски нива на замърсяване в градовете. Глоба от 5000 лв. за общините ще се налага през 2020 г., ако няма резултати от ипълнението на програма или липсва такава, гласи законът.

Редактор: Александра Никова

Времето в София

Въздухът в София

Този месец Ви питаме

Трябва ли да бъдат повишени заплатите на служителите в столичния градски транспорт?
  • Да. Заслужават по-високи заплати. (59%, 63 Гласове)
  • Не. И сега получават по-високи заплати от здравните работници и учителите. (25%, 27 Гласове)
  • Не. Преди избори винаги искат увеличение (3%, 3 Гласове)
  • Да. Имат много извънреден труд (13%, 14 Гласове)
Общо гласували: 107 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2.19386
  • USD
    1.72594
  • CAD
    1.30991
  • CHF
    1.72731
  • JPY
    1.51968
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

comment 0
visibility 130
Камъни по влакове

От 54 обстрела с камъни по влакове 21 са в София

Влаковете, влизащи и излизащи от София са застрашени от нападение с камъни. Проблемът е доста отдавна, но той продължава да бъде нерешен. Това съобщиха пред Столица.bg от БДЖ. От 54 случая на обстрел с камъни по движеща се композиция в страната, 21 са в София през 2018 г. съобщиха от сигурността на БДЖ. Така всеки трети влак е мишена на хулигански нападения в столицата. През миналата година в София има пострадал 35-годишен мъж от Благоевград. Както пътувал във влака при нападение с камъни се чупи спрозореца на втори вагон от композицията и ранява пътника в главата, припомниха случая от БДЖ. Най-много случаи на обстрел има по жп трасето между столичните Захарна фабрика и Горна баня. Именно в този участък е пострадал и пътника през миналата година. В този район са регистрирани 10 нападение с къмъни. Друга опасна зона е Волуяк около Връбница и Обеля, посочиха от БДЖ. Проблемът е решен около Нови Искър. Там е било засилено полицейското присъствие. Миналата година са хванати децата, хвърляли камъни и от тогава няма нападение. При движещ се влак, ако камъкът счупи процореца може да убие човек, предупредиха от БДЖ. Другата проблеман зона продължава да е около Искър и Казичене. За целта от полицията имат инициатива и ходят по училищата в тези райони, за да разясняват колко опасно е и до какви последици води хвърлянето на камъни по движещите се влакове. Засега щетите са предимно материални. За съжаление от БДЖ не могат да предприемат никакви мерки, защото в техните правомощия и контрол е единствено движението на влаковете. За жп трасето, прелезите, пероните и гарите отговорна е Националната компания железопътна инфраструктура, уточниха от БДЖ. В момента набезите продължават и в кв. Факултета, където се изхвърлят и тонове отпадъци. Там обаче беше издигната преградна стена, с която се намалиха атаките с камъни и боклуците по релсите. Прочети още...

comment 0
visibility 276
Столична община

Сестрите от яслите и градините в София искат по-високи заплати

Медицинските сестри, които се грижат за децата в яслите и градините към Столична община, взимат най-ниски заплати сравнено с колегите им от останалите големи общини. Медицинската сестра Мая Костадинова настоява да има подобаващи заплати, съответстващи на огромната отговорност, която тя и колегите и носят за здравето на най-малките столичани, съобщава БНР. Въпреки договарянето между синдикати и Столична община възнагражденията им години наред не са мръднали от 605 лева. Исканията на сестрите от ясли и градини в столицата са една малка част от проблемите на медицинския персонал в цялата страна. Утре ще има втори протест пред Здравното министерство. Първият протест бе на 1 март. Тогава хората дадоха 20 дни, в които здравният министър трябваше да представи обстоен анализ за реалната картина в общинските и областните болници. И да предложи на медицинските работници решения на проблема. Едно от нещата, които ще бъдат поискани на утрешния протест, ще бъде стартовото възнаграждение да стане три минимални работни заплати, защото на повечето места вече хората взимат две минимални заплати. Следобед протестиращите ще разговарят по исканията си със здравния министър, обясни Марияна Шиякова, председател на столичната колегия на професионалистите по здравни грижи. Прочети още...

comment 0
visibility 434
Ограничители по ул. Граф Игнатиев

Стилни боларди може да сменят "перките на акули" по "Графа"

Красиви, стилни и безопасни чугунени боларди (ограничители) най-вероятно ще сменят „перките на акули“ по столичната улица „Граф Игнатиев“. Все още всичко е на ниво проект, варианти и предложения. Това обясни пред Столица.bg главният архитект на София Здравко Здравков. Той подчерта, че най-важното е да се гарантира сигурността на гражданите, защото наистина има опасност да стане инцидент, ако няма ограничители. По улицата, която е споделена зона - пешеходци и трамвайно трасе има хора, които гледат във витрините, други в телефоните и може да не забележат идващите трамваи, които след ремонта са безшумни, аргументира се арх. Здравков. Чугунените боларди, удебелени колчета, които в горната си част са заоблени, са подходящи да разделят релсите от пешеходната зона и стилистично ще подхождат на цялата обстановка по ремонтираната улица. Арх. Здравков обясни, че се обсъжда височината на болардите - 40 или 60 см. Вече е направена връзка и с производители. Сред предложенията за ограничители има и такива за неръждаеми кабърчета, които ще са високи към 5 сантиметра, но като падне сняг няма да се виждат. Здравков допълни, че предложенията за видовете ограничители ще бъдат представени следващата седмица на заседанието на Комисията по архитектура.  Той бе категоричен, че нормативната уредба не позволява по "Графа" да няма ограничители. Законът за движение по пътищата казва, че трябва да съществува разграничаване между зоната за пешеходци и трамвайното трасе. Освен това трамваят е по-широк от самите релси и има една зона от около 30 см, която е опасна за пешеходците. Очакваното демонтиране на „перките“ по ремонтиращата се все още улица, трябва да стане до края на този месец. Пак до края на март трябва да бъдат сложени и новите ограничители. Прочети още...

Реклама

Виж също

close

Парите от разрешителни за строеж да отиват за инфраструктура в София...

Средствата от строителни разрешения целево да отиват за изграждане на инфраструктура в София. Това е едно от предложения...

Прочети още keyboard_arrow_right