Комисар Любомир Костадинов пред Столица.bg: КАТ София ще работи на две смени до 20.30 часа

Комисар Любомир Костадинов

Снимка: Столица.bg

Следващата година се очаква пик на смяната на шофьорски книжки

Комисар Любомир Костадинов доскоро беше зам.-началник на отдел "Пътна полиция" пред СДВР. От 12 август т. г. има заповед и той е началник, и. д. на отдел "Пътна полиция". Роден е в София и е завършил висшето си образование в Академия на МВР, специалност "ООР и контрол на пътното движение". От 1986 г. е на работа в системата на МВР. Преминал е през цялата йерархия на системата. Бил е командир на взвод "Специализиран транспорт НОБОС", полицейски инспектор в КАТ - София началник смяна 05-та група, началник група 02-ра към 02-ри сектор КРОМ при отдел "Пътна полиция", а след това и началник на сектора. По-малко от месец преди началото на учебната година комисар Костадинов предупрежава за опасните участъци по улици и булеварди в столицата. Пред Столица.bg началникът на "Пътна полиция" сподели и за промяната и удължаването на работното време на КАТ София, за да се улеснят гражданите.

- Комисар Костадинов, защо толкова често има срив в системата на "Пътна полиция" София и се налага хората да чакат с часове?
- За този проблем трябва да се обърнете към дирекция "Информационни системи" в МВР. Но ще ви кажа при нас, практически какво се случва. Ние използваме Системата за българските документи за самоличност (БДС), с която работят всички служби в нашата система. Без нея няма как да работим, за да издаваме свидетелства са управление. Явно системата много се натоварва и се получават някъде сривове, технически грешки и това влияе върху самата функция. Вероятно има претоварване от многото потребители и сривовете се получават. Това мога да ви кажа като нетехническо лице и необслужващо тази система. Като потребители ние това забелязваме. Колегите от "Информационни системи" казват, че работят за отстраняването на проблемите. Те поддържат системата на МВР, те са отговорни и най-добре могат да кажат, тези сривове на какво се дължат.

- Гражданите се оплакват, че служителите на гишетата много често имат почивки?
- Всичко е съгласно Кодекса на труда. Аз не искам да се оправдаваме, явно че някъде има проблем с обслужването. Но на ден ние нормално обслужваме между 1500 и 2500 човека при този секретен състав, който имаме. Служителките са претоварени изключително много. А ние очакваме един изключително голям бум на смяна на книжките, защото през 2020 г. изтича 10-годишният срок на издадените през 2010 г. на всички свидетелства за управление. Това ние го усещаме още отсега. Голяма е натовареността ни, но каквото зависи от нас го правим. Всички гишета са отворени, имаме хора в отпуска, както и в болнични, и въпреки всичко правим необходимото, за да обслужим всички граждани.

- Как ще стане, казахте, че се нуждаето от още служители?
- Вече сме направили предложение в МВР и искаме да ни отпуснат малко повече служители, да бъдат назначени на работа. Така ще можем да минем на двусменен режим на работа.

- От колко служители имате нужда?
- Около десетина души, ако дойдат при всички положения ще преминем на двусменен режим на работа.

- Ще се удължи ли работното време?
- Да, ще работим до към 20.30 часа. Това е предложението ни, което е одобрено и сега работим по изчистването на техническите подробностите технически, за да може и хората, които ще бъдат назначени да знаят какво предстои, защото те ще работят тук на трудови договори по КТ. А това е малко по-различно отколокото другите държавни служители. Вижте, всичко, което правим е да бъде по-добре за гражданите и да ги улесним.

- Столична община закупи газанализатори, с които работи КАТ и трябва да се санкционират и спират от движение автомобилите, които замърсяват въздуха в София. Колко санкционирани има?
- Да, ползват се на техническите пунктове и понякога ги изнасяме навън, по улиците, когато имаме СПО - Специализирана оплицейска операция. От началото на годината до този момент има 117 автомобила, които са блокирани и не са допуснати да се регистрират. Реално те са спрени от движение до изчистване на проблемите, констатирани от газанализатора. Около 1000 - 1200 автомобила са проверени., но ние не проверяваме абсолютно всички на техническите пунктове, защото чисто новите коли отговарят на стандарт Евро 6 за екологичност.

- Колко са санкционираните шофоьори за нарушения в столицата  от началото на тази година?
- 72 845 нарушители има от началото на 2019 г.в София. Горе, долу се разпределят така: около 14 479 са актовете, съставени за нарушение на Закона за движение по пътищата и около 58 366 са фишовете. Това е една сравнително добра административно-наказателна дейност, защото тук не включваме нарушенията за скорост и алкохол, те са отделно. Това са нарушенията само за отнемане на предимство на пешеходци, неправилно движение, паркиране, говорене по телефон, колани, каска, детско столче и др. В общи линии това са приоритетите, по които най-вече се работи. Има и други - светлини и неправилно движение. За съжаление хващаме изключително много шофьори, които не си плащат глобите и съответно ги принуждаваме да си ги платят. На ден в София се спират около 30 - 40 души и им взимаме книжките за неплатени глоби.

- А за алкохол и скорост какво показват цифрите?
- Наказанията за алкохол са 734. При около 300 от случаите е установено, че са с над 1,2 промила и носят наказателната отговорност. За неправоспособност имаме около 900 водачи, които никога не са изкарвали свидетелство за управление, изтекли книжки или са лишени и продължават да шофират.

- Колко е най-голямато количество алкохол, с което служителите на "Пътна
полиция" са заловили шофьор?
- Преди две седмици (около 1, 2 август т. г.) хванахме с 3,8 промила, мисля, че беше на жена. Доста интересен случай. Но то и 2,8 промила също е много голямо количество. В тази статистика обаче не сме отделяли наркотиците, защото наказанието е едно и също.

- С какви наркотици сте хващали хора зад волана?
- С абсолютно всички - кокаин, амфетамини, с всякакви. Това не са наши приоритети за вида на дрогата, защото ние ги хващаме, установяваме нарушението и ги предаваме.

- Комисар Костадинов, 90% от нарушенията и катастрофите са заради несъобразена скорост, какво показва статистиката на нарушителите?
- Ще ви я разделя така: около 500 акта имаме, които са за превишение над 50 км и имаме лишаване от правоспособност за управление. Това е само превишение на скорост от стационарни камери, фиксирани. Имаме още 37 585 електронни фиша от мобилните камери. И това е само за София град. Знаете ли какво показва това? Около 38 - 40 човека на ден превишават скоростта в рамките на тези 6 месеца.

- Къде в София е най-тежък трафикът?
- Трафикът започна да се измества в зависимост от ремонтите където са. Но в момента знаете, че работи Център за трафика в София (дирекция "Анализ и управление на трафика" към Столична община). По трасетата, по които имаше пътни полицаи вече ги няма. Регулирането става автоматично от този център. Имам забележки, но това си е чисто служебно.

- Кажете поне една от забележките?
- Трафикът1 които е Люлин - Младост, по "Тодор Александров", Цариградско шосе и "Цар Освободител" е изключително натоварен, както входа, така и изхода. Сутрин автомобилите стигат от хотел "Плиска" до "Мария Луиза". Какво да ви кажа, там проблемът е или в самите водачи, тъй като при излизането вече във височината на "Цариградско шосе" към "Младост" светлината им пречи или и ние не можем да си обясним защо. Но трафикът е огромен.

- Какво трябва да се направи?
- Инфраструктурата според мен не отговаря на натовареността от автомобили. Ние на ден в София регистрираме между 700 и 900 автомобила. Нали си представяте тези автомибил като влизат в София къде отиват - по улиците и булевардите. Тези ремонти, които прави общината са ок, но ние нямаме пътна инфраструктура, която да ги поеме тези автомобли. И няма начин, да няма задръстване.

- Кои участъци в София са опасни и предразполагат към шофиране с високи
скорости и концентрация на ПТП-та?
- Концентрацията на ПТП-та е сложна процедура. Но рисокви са всички новопуснати отсечки. Всички водачи, по наши сведения, където се пусне нова, хубаво направена отсечка или улица, или е ремонтирана, веднага насочваме екипи натам, защото правят гонки. Веднага получаваме сигнали, което никак не е добре. Една гонка става за секунди. Ние докато се насочим, те го направят и избягат от там, което е много, много рисково.

- Продължават ли гонките в София?
- Да, продължават. Появяват се на Околовръстното - Южната дъга, на "Владимир Вазов", до Балмакса, "Люлин" и кръговото, което направиха около "Младост". В Бояна също правят гонки, но там ги тушираме, защото имаме постоянни постове. Другото, което ми прави впечатление. Изключително много младежи, с нови свидетелства за управление, влизат в кръговите и дрифтът с висока скорост. Това води до ПТП-та. Има много такива младежи, включително и в "Надежда" на кръвотото, което е до метрото. Там има концентрация на ПТП-та по тази причина - самокатастрофират и то е ясно защо. Но всички нови участъци ни правят впечатление, че се използват за превишаване на скоростта.

- Намаляват или се увеличават ПТП-тата?
- Имаме намаляване на катастрофите и то чувствително. Мога да ви кажа, че тежките катастрофи са с около 100 по-малко в сравнение с шестмесечието за 2018 г., а леките са около 900 по-малко. Същевременно обаче имаме леко увеличение на
тежките ПТП-та с ранени. Според нас причината за това са агресивността, пренатовареността, тапите, които стават в София, некоректността на водачите и агресията водат до катастрофи, при които има пострадал човек. Да не пропускаме обаче и пешеходците. Колкото вина имат шофьорите, толкова е и на пешеходците. Мога да го кажа категорично, въпреки че човекът е на пешеходна пътека и има предимство, той трябва да се съобрази, както казва Законът. Нали разбирате, че автомобилът е техника и има технологичен път. Повтарям водачите са длъжни да се съобразяват с тези неща, но нека и пешеходците да имат едно наум, че не са застраховани и може да се случи инцидент.

- Събраните пари от глобите от "Пътна полиция" къде отиват, защото имаше идея част от тях да отиват в общината?
- Парите от санкции отиват в Републиканския бюджет. Имахме предложение и искахме тези произшествия, които ние покриваме и работим със застрахователите по документацията, някакъв процент поне да влиза при нас. Не знам дали ще стане.

- Столична община закупи и постави 40 камери, за да се следят нарушителите в буслентите в София. Повече или по-малко шофьори карат в тези ленти, откакто се наблюдават?
- Миналата седмица имахме Национално съвещание и извадих една статистика за общото наказание за буслентите, като мислех, че ще говорим по този въпрос, но просто не ни остана време. До юли т. г., преди да се пуснат камерите на общината по буслентите, имаме съставени 2566 фиша, което никак не е малко. Още се уточнява кой, как ще санкционира и за наказателната отговорност на нарушителите от тези камери. Но ние получаваме информацията и от общината, и на месец има около 200 - 300 нарушители от записите, които виждаме.

- Има ли вече санкционирани, откакто Столична община сложи камерите за
нарушителите в буслентите?
-Да, има, има, но е малко по-тежка процедурата, защото си има нормативни документи, които трябва да регламентират, кой трябва да обслужва тези камери, кой да наказва. Вече работят общинските камери, повечко Столична община наказва, но и ние имаме право и пускаме наши документи на нарушителите. До десетина дни ще се урегулират нещата и ще започне регулярно да се санкционира.

- А къде ги гледат тези камери в "Анализ и управление на трафика" или при вас в КАТ?
- Сигурно и там гледат, но ние записите ги гледаме при нас, търсим водачите, викаме и ги санкционираме. Реално погледнато все още не ни е вменено това като функция.

- Къде трябва да има камери в София, а няма?
- Хубаво е навсякъде да има камери. Това оказва влияние и дисциплинира, но когато има адекватно наказание. За какви камери говорим - за скорост или за следене на нарушители по пътища? Ако е за скорост, те са достатъчно. Имаме мобилни, които ги местим навсякъде. По скоро трябва да има такива за наблюдение на нарушители, за да гледаме джигитите. Според мен на Околовръстното трябва да се сложат по цялото продължение, също и на Скоростната тангента, Южна дъга, Северна, навсякъде, "Цариградско", "Брюксел", това новото в Овча купел - "Монтевидео", Люлин. Вижте, този тип булеварди в кварталите трябва да се обхванат с камери, защото там се получават тези проблемни ситуации на каране с превишена скорост, агресия, дрифтене и т. н. А когато знаят, че все пак някои ги вижда и ще им се търси отговорност се съобразяват. Много е важно и при нарушението да имаме бързо наказание веднага, което дисциплинира. Иначе си губи ефекта. И не трябва да има вратички! (смее се).

- Има ли мода в регистрационните номера и кои цифри най-често си поръчват?
- За мода не знам, но хората си избират. Законът го позволява и всичко, което е с осем знака може да бъде на регистрационната табела на автомобила. Имам един познат, който сега помоли астроложка и тя му каза, че номерът трябва да завършва на 8. Това, което гледам и слушам най-често е комбинация между 1, 2, 8, и 9, някакви сметки си правят. Има някои фаталисти, а други да покажат, че могат да вземат чист номер и го взимат. Законът позволява имена в рамките на тези 8 знака. Аз няма да коментирам какви са тези хора. Позволява го законът, плаща си и получава!

- Кое най-много ви е впечатливо като ексцентричност в регистрационния номер?
- В момента в София, мисля, че и в Благоевград се движи един автомобил, няма да казвам марката, който е с хиксове (смее се).

- Какво искате да кажете на всички участници в движението в София - шофьори, деца, пешеходци, велосипедисти, мотористи и водачи на двуколесни за началото на учебната година?
- Живот и здраве на учениците, да пазим децата и не само, да спазваме Закона за движение по пътищата. Но най вече да не бъдем агресивни. Всеки бърза за някъде, всеки стига някъде, но молбата ми е, дали 10 минути по-рано или по-късно, мисля, че не е фатално, но може да бъде фатално за човешкия живот. Спазвайте разпоредбите на Пътна полиция. Имайте предвид, че хората, които са навън, служителите на КАТ не ви мислят лошото. Те са там, за да насочват, помагат и каквото могат да допринесат за пътната безопасност. Но без самосъзнание и без култура на поведение в движението няма да стане.

- Има ли инциденти, да са нападани, бити или обиждани пътни полицаи?
- За съжаление има! Обиждат ги, налитат им на бой, оплаквания, че са им взели пари. Имаме много случаи, в които полицаи са набеждавани и то без всякакви основания. Знаете, че сме оборудвани с камери и микрофони и почти всичко се вижда. Има я агресията и тя трябва да се премахне, защото днес те обиждат, утре пак и накрая става инцидент. А този човек, служител на "Пътна полиция", има семейство. Пишат във фейсбук глупости, измислици, които не отговарят на истината. Обиждат полицаите и полицайките. Ние се стремим да вкарваме някакъв имидж на тази полиция с красиви, интелигентни и млади хора, а не както бяха преди - дебели. Има служители, които приемат нещата по-лично и им се убива желанието за работа. Но нямаме мерки, всеки във фейсубк си пише каквото си иска.

- Има случаи, когато са помогнали, благодарят ли им?
- Да, имаме много такива случаи. Младите, които влизат на работа при нас са интелигентни, но като им напишат две, три глупости или пък за някоя хубава дама напишат щуротии и е доста неприятно. Те също са хора и имат достойнство!

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Къде ще прекарате лятото?
  • В София (39%, 69 Гласове)
  • На българското черноморие (21%, 38 Гласове)
  • Гърция или чужбина (28%, 49 Гласове)
  • На село (7%, 12 Гласове)
  • Не съм решил (6%, 10 Гласове)
Общо гласували: 178 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2.19386
  • USD
    1.72594
  • CAD
    1.30991
  • CHF
    1.72731
  • JPY
    1.51968
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Хората, които са непрекъснато кисели, в следващия сиживот се прераждат в туршия

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

София празнува!...

На 3-и април 1879 г. София е обявена за столица на Княжество България от Учредителното събрание. Сто години по-късно &nd...

Прочети още keyboard_arrow_right