1360 лв. е средната брутна заплата на контрольорите в градския транспорт на София

Контрольори

Снимка: Столица.bg

В столицата има три типа гратисчии, редовните пътници заставали на страната на нередовните при скандал с проверяващи

Стар и тлеещ е конфликтът между пътници и контрольори в столичния градски транспорт. Проверяващите за превозен документ често са обвинявани в агресия и липса на всякакъв възпитание, като последният случай е от преди два дни. Същото обаче може да се каже и за хората, които минават за твърди гратисчии и смятат, че се прецакали общината или държавата.

Истината е, че всичко е въпрос на възпитание и манталитет. Недопустимо е обаче да има сред контрольорите невъзпитани и агресивни служители. Първо защото са служители на общината и второ, защото заплатите им идват от данъкоплатците. Избиване на комплекси или просто усещането, че им е дадена макар и малко власт, кара някои от проверяващите да действат брутално по отношение на пътници без билет.

Столица.bg се опита да разбере от какво е продиктувана агресията на общинските служители и на пътниците. Контрольорите получават средно брутна заплата от 1360 лв. Основната е 650 лв., но върху нея се начислява стаж и получават купони за храна и пари за работно облекло. За хора без образование заплатата е повече от прилична. Те обаче нямат допълнително заплащане за брои хванати гратисчии.

От ЦГМ определят, че има три типа гратисчии. Първите са хора на социални помощи или без постоянни трудови доходи. Те си живеят с мисълта, че общественият транспорт трябва да е безплатен за тях. В 90% от случаите това са представители на ромиския етнос. Втората група са такива, коита търсят играта и се забавляват да пътуват с повишено внимание. Удовлетворение им носи усещането, че са „прецакали“ държавата. Третата група са твърди гратисчии, които не приемат никакви правила и нормативни разпоредби. Те са сред най-агресивните и с удоволствие чакат проверка на контрольорите, за да могат да се скарат и дори да опитат физическа саморазправа.

Представители и на трите групи гратисчии изобщо не се стряскат от контрольорите. Имат си изградени механизми за защита и все им се разминава санкционирането. Потърпевши от контрольорския поризвол обаче стават редовни и възпитани пътници. Преди седмица контрольор се нахвърли на жена и ѝ хвана ръката в момента, в който тя постави билета в перфоратора. Издърпа я силно назад, за да не успее да си продупчи билета. Наложи се другите пътници да потвърдят, че сега се е качила на спирката.

Контрьольорите нямат право да докосват пътниците. На тяхно разположение има два полицейска екипа и когато има проблем се викат представители на МВР, обясниха от Центъра за градска мобилност. 

В градския транспорт на София разполагат с 240 контрольори и на всички е ясно, че 80% от тях са далеч от доброто възпитание и обслужването на пътниците. В превозните средства често пъти перфораторите не работят, развалени са или са пълни с хартия от билети. Гражданите питат, кой е длъжен да ги почиства и подъдржа? Често пъти и шофьорите нямат билети, какво се прави в тази ситуация?

Според общинската наредба пътникът е длъжен да има точно приготвени пари или щом е без билет веднага да слезе. В XXI век обаче, когато хората кацат на обратната страна на Луната в София още си продаваме хартиени билетчета и ги дупчим на перфоратори!, коментират граждани, ползващи градския транспорт. Недоволството им е и заради мръсните превозни средства и постоянните скандали между контрольори и гратисчии. 

В старият и вечно тлеещ конфликт между контрольори и грътисчии редовните пътници винаги застават на страната на нередовните пътници. И това не е, защото са им по-симпатични, а защото липсва възпитанието на голяма част от проверяващите в градския транспорт и се държат арогантно. Иначе логично е редовните пътници да са на страната на проверяващите, защото гратисчиите бъркат в джоба на всички столичани.

Проверките се правят на принципа да се спре масовото пътуване на гратисчии. Така от ЦГМ определят в дадена седмица, коя линия да се проверява масово. Работата и дейността на самите контрольори пък подлежи на проверка от инспектори. Парите от купуването на превозни документи за градския транспорт в София отиват за плащане на транспортните оператори за километрите пробег. Само през 2018 г. не са платени около 60 млн. лв. на оператори заради това, че не са изпълнили транспортната си задача", обясниха от ЦГМ.



Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (30%, 44 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 146 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Виж също

close

По сигнал на Столица.bg бул. Витоша ще се почиства по често през ......

Увеличена е честота на изхвърляне на кошчетата за боклуци по столичния бул. Витоша през уикенда, съобщиха от Столичен ин...

Прочети още keyboard_arrow_right