Проф. Братоев за аварията в метрото: Водният стълб е достигнал до 19 метра от обилните валежи

Проф. Братоев за аварията в метрото: Водният стълб е достигнал до 19 метра

Снимка: Фейсбук

Причините са 5-милиметровото надигане на релсите на метрото в участъка между метростанция "Театрална" и "Хаджи Димитър" са обилните валежи. Водният стълб е достигнал 19 метра при предвидени 14 и натискът върху хидроизолацията е бил огромен. Това обясни пред журналисти директорът на Метрополитен проф. Стоян Братоев.

Това е най-трудния участък на метрото и от над 40 км метро имаме около 30 м проблемни. Важното е, че системите сработиха и няма пострадали хора, убеден е проф. Братоев. той бе категоричен, че няма никакви нарушения, деформации и проблеми по конструкцията.

"На всеки етап от работата ще се дава информация за промените и строителнити дейности, за да бъдат информирани гражданите, защото най-важното нещо е тяхната сигурност. Вчера възложих да се увеличат еипите на работниците, ще ви информираме за всяка пормяна и ще се дава информация, какво предстои да се прави. Досега работеха малки машини от днес се вкарват големи машини и срок не може да се даде", каза кметът на София Йорданка Фандъкова.

"На 19 януари т.  г., около 18 часа, ме информираха се има леко надигане. То надвиши нормативите и разпоредихме спирането на движението между "Театрална" и "Хаджи Димитър". Зоната, която е проблемна е в близост, на 200 - 250 м до метростанция "Хаджи "Димитър. Започнахме да анализираме причините.
По метода, по който  е строен тунелът, имаме над 5 км  тунели.

В момента придошлата водата вече е освободена, за да се работи по отстраняването на промблема. "Носещата конструкция не е мръднала. Има надигане на хидроизолацията. Ще се прави нова изолация, ще се постави допълнителна армировка по новия порект с показатели за по-голямо натоварване. В момента се разкрива релсовия път, защото проблемът е вътрешната облицовка на дъното на тунела", обясни проф. Братоев.

"Обилните валежи за покачили нивото на водата в Перловската река, територията е наводнена и подземните води са били на нивото на терена. По проект водният стълб е 14 метра, а се е получил водън стълб от 19 метра. В тази част на тунела хидлооизолацията е натиснала подложния бетон. Носещата конструкция няма индикация за дефекти, но като се разкрие ще се разбере", каза проф. Братоев.

Веднага са започнати сондажи и единия в проблемната зона и на около на 19 - 20 метра сондажа се напълнил с 6 м вода, пясък и водна леща. През 100 м в тунелите се правят геоложки отвори, за да се следи нивото на водата. В тази зона лещата е  попаднала между тези колони и се е увеличил водния натиск", допълни директорът на столичния Метрополитен.

Към момента продължава разкриването на участъка - премахнати са релсите, траверсите, бетона и под него има 1,5 м бетонов пълнежен бетов, което е част от вътрешната част.

"Бетоновият пълнеж се отстранява, разработен е нов проект, който свързва конструкцията с новата хидроизолация с увеличеното ново натоварване. Проектът е готов и има още детайли, но строителите трябва да разкрият една ивица, за да се върже едната изолация с друга. Взехме проби, лаборатории от УАСГ и НИСИ, първите показват изключително здрав бетон и трудно се премахва. В новия проект се залага бетон със същата якост, армировката е увеличена, за да поеме допълнителните натоварвания", обясни проф. Братоев.

Той уточни, че участъкът е в гаранция и към този момент не може да каже чия е вината, защото е комплексна причинита - водна леща и допълнително натоварване. За ремонта Столична община няма да плаща, защото, строителите ще си изпълнят ангажимента да отстранят проблема. "Накрая ще калкулираме и времето за неработеш участък и каква неустойка ще има, което е извън гаранцията", заяви проф. Братоев.

Метрото е тежко и трудно съоръжение, но този участък от "Театрална" до "Хаджи Димитър" е при много подземни води.  Подземни води има и в участъците по "Черни върх", "Младост", "Надежда", но този е единствения екстремен с толкова високо ниво на подземните води.  Възложена е и изцяло проверка на проекта и на място. Това е най-дълбокия участък, заяви проф. Братоев.

Той уточни, че идейният геоложки порект е на Метропроект Прага, а работният проект е на шведска фирма, подизпълнител на изпълнителя, която е работила по метрото в Копенхаген, Брюксел и други градове и имат международни референции.

 

 

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (30%, 44 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 146 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Зам.-кметът на София по екология: Само в столичния "Връбница" не ......

Единствено в столичния район Връбница не е започнала обработката на зелени площи срещу кърлежи. Във всички 23 района на ...

Прочети още keyboard_arrow_right