Д-р Райна Стоянова: Организмът ни може да усвои около 120 мл вода за 10 минути, важно е пием често

Д-р Райна Стоянова: Организмът ни може да усвои около 120 мл вода за 10 мин

Снимка: Личен архив

Лекарят препоръчва изпиването на чаша вода непосредствено след ставане от леглото, за да се освежим

Особено трудно е във времената на карантина, в които живеем, да запазим теглото и оптималното си здраве. От изключителна важност е да подходим отговорно и сериозно, за да не наддаваме килограми и да противодействаме срещу обездвижването.

Това препоръчва Д-р Райна Стоянова е специализант по ендокринология и болести на обмяната в Клиниката по ендокринология и болести на обмяната за лечение на метаболитни нарушения при УМБАЛ „Царица Йоанна-ИСУЛ“ и докторант по Хранене и диететика към Медицинския университет в София.

При ограниченията, наложени от противоепидемични мерки заради COVID-19 д-р Стоянова дава ценни съвети как да не се наддава тегло, как да се храним и припомня, че най-важното нещо е хидратацията на организма.

Важно е да организираме деня си, така че да не забравяме за правилната хидратация. Редовното пиене на вода сякаш остава на заден план в тези времена, а именно хидратацията е в основата на добрата форма.

От хилядолетия водата е символ на живот, дълголетие и сила, както и средство за пречистване на токсините от организма. Тя е универсален елемент за поддържането на баланса в тялото ни и живителен източник на енергия, здраве и красота. Обичайно имаме навика да държим бутилка вода до бюрото си в работа, но изглежда забравяме тази жизненоважна практика, докато сме принудени да останем задълго по домовете си.

Първата препоръка, когато сте затворени вкъщи е да не наблягате на други напитки. Съвсем лесно и просто е да изберете пиенето на вода пред алтернативите и в моментите, когато започнете да изпитвате лек глад. Жаждата и гладът често биват бъркани, особено в настоящото ежедневие на повишен стрес.

Хидратацията е лечебна практика при дехидратация от повишен прием на алкохол, подсладени напитки и кафета. Лесно можем да останем в зоната на балансираното и здравословно хранене като пием повече вода.

Всички сме чували, че трябва да пием вода, за да бъдем здрави и добре хидратирани. Това, което обаче е важно да знаем е, че организмът ни може да усвои около 120 мл вода за 10 минути. Ето защо няма полза да пием по 500 мл вода наведнъж, а по-скоро е важно да пием вода през целия ден: често, на малки глътки, като водата е хубаво да е със стайна температура.

Приемът на ледено студена вода не е препоръчителен. Жаждата е сигнал, че тялото ни вече е дехидратирано, а това може да доведе до редица негативни последици като главоболие, умора, раздразнителност, болки в мускулите и др.

Изследванията показват, че приемът на вода за период от 24 часа е препоръчително да бъде между 2 500 и 3 000 мл., тъй като близо половината се губи чрез отделителната система, кожата и дишането.

Хидратацията има ключова роля за възстановяването на водния баланс в организма. Това е особено важно сутрин, тъй като по време на сън тялото губи енергия и течности през дихателната, сетивната и отделителната система. Ето защо препоръчвам изпиването на чаша вода непосредствено след ставане от леглото, за да се събудим, освежим и заредим с енергия за целия ден.

Водата е отговорна за редица жизненоважни процеси в организма. Тя подобрява храносмилането, регулира телесната температура, допринася за изгарянето на мазнините и за моделирането на мускулите. Водата е отговорна за правилния обмен на хранителни вещества, за пренасянето на кислород до клетките, както и за транспорта на хормони и ензими.

Не е за подценяване и ефектът, който тя има върху нашата психика, тъй като подобрява настроението, гони лошите мисли, ободрява и възвръща енергията и тонуса на тялото. А всичко това се отразява позитивно на здравето и външния ни вид. И това не е всичко – водата спомага за по-лесното извеждане на ненужните вещества от тялото и пречиства организма.

При храненето основните препоръки остават избягването на „бързите“ храни и пърженото. Нека има превес на прясната и домашно приготвена храна, пресните плодове и зеленчуци, супите, смутитата. Не забравяйте малките закуски между храненията за ускоряване на метаболизма и за правилното отслабване. В момента има изобилие от безплатни тренировки в домашни условия и то такива, които не отнемат много време за изпълнение. Възползвайте се от интернет ресурсите в полза на здравето.

По отношение на видовете вода в България имаме богат избор – изворна, минерална, трапезна, филтрирана и дори чешмяна вода. България е втората европейска държава след Исландия по ресурси на натурална минерална и изворна вода с естествен произход, специфичен състав и питейни качества.

Страната ни от векове е известна с високите качества на своите води, които са подходящи както за профилактика на различни заболявания, лечебни и спа-процедури, така и за ежедневна консумация. Изворната вода е най-подходяща за всички – от новородени до възрастни. Тя се добива от естествен източник и не се обработва при бутилиране. Тя е природно чиста, като подпис за марката е съответният географски произход.

Чистотата на мястото, където се намира водоизточникът, също е от значение, и оказва влияние върху качествата на водата. Ако сме по-активни (аматьори или професионални спортисти) – приемът на повече електролити и минерали с водата е препоръчителен и тогава може да има и повишена консумация на минерална вода.

Трапезната вода е филтрирана или пречистена вода, преминала през механична или химична технология, за да отговаря на законовите норми и в този смисъл не е естествена като добив. Не е вредна, но и не носи добавена стойност на организма.

Чешмяната вода е хлорирана и обработвана, за да бъде годна за употреба. Професионалната ми препоръка е да пием основно изворна вода или минерална, в зависимост от това доколко сме активни и какви са личните ни вкусови предпочитания.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще пуснете ли детето/децата си на детска градина?
  • Да, веднага. (38%, 88 Гласове)
  • Да, но когато видя как се спазват мерките. (13%, 29 Гласове)
  • Не, още има Covid-19 (21%, 48 Гласове)
  • Не, имам възможност да работя от вкъщи. (11%, 26 Гласове)
  • Нямам дете/деца (17%, 38 Гласове)
Общо гласували: 229 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2.19386
  • USD
    1.72594
  • CAD
    1.30991
  • CHF
    1.72731
  • JPY
    1.51968
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Пешеходна обиколка разкрива тайните на "Влюбена София"...

Тази вечер пешеходна обиколка ще разкрие любопитни неща от личния живот на писатели, поети, политици и монарси. Турът е ...

Прочети още keyboard_arrow_right