Ниски цени, вкусна храна и добри хора привличат младите туристи в София

Александър Невски

Снимка: Столица.bg

Столицата ни привлича най-вече младите туристи до 34 години, с цел културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня. Това показва проучване от експертен екип Икономика към Визия за София. Изготвения анализ оценява положителна насока наличието на стратегия за София като туристическа дестинация и обособеното звено за изпълнението ѝ в администрацията (ОП Туризъм), а също и това,че града има туристически сайт на английски език, въпреки ниският дял на туристически бизнес, които публикуват услугите там.

Доклада отчита сериозен ръст на туризма за последните години, което е добра индикация за наличието на конкуренти предимства. Показани са възможностите пред сектора, които са свързани с привличането на нови туристи и информирането им за различните културно-исторически атракции, събития и дейности, както и засилване на инициативите между бранша и общината, а също и допълване на туристическият културен профил на София с множество туристически услуги в областта на спа и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивални и международни културни мероприятия.

Според анализа трябва да се подобри капацитетът на столичното летище, дигитализирането на маркетинг усилията в тон със световните тенденции, достъпа до туристически забележителности в покрайнините на столицата, както и проблемите множеството “фалшиви” таксита. Важна посока на развитие е задържането на туристи за по-голям престой. В момента София успява да задържи туристи средно 1,8 дни, като над 70% от анкетираните чужденци са краткосрочно пребиваващи от 1 до 3 дни.

На въпрос кои са конкурентните предимства на София чуждестранните отговарят най-вече, че: “Хората са добронамерени.”, “Има много зелени площи и паркове.”, “Евтино е.” и “Храната е вкусна.”, а българите добавят и “добрия градски транспорт” - мнение, което не е споделено от чужденците в същата степен.  Сред областите в които София изостава са чистотата, поддръжката на сградите, пешеходната настилка и информацията за забележителности. Проучването сочи, че туристическият бранш познава добре мненията на туристите в столицата и сигнализира за подобни впечатления. Докладът прави основният извод, че разнообразието и предлагането на услуги е голямо, но качеството на услугите и информацията за тях могат да бъдат подобрени. Мнозинството чужденци обаче заявяват, че категорично ще препоръчат София като туристическа дестинация на близки и приятели.

В изследването са засегнати шест тематични линии, които описват туристическия продукт на града, като информационна обезпеченост, пътуване до София и придвижване в нея, качество на настаняването, качество на възможностите за хранене, културно-познавателна дейност, събития и атракции. Тези шест области са допълнени и от информация за целта на посещение и дължината на престоя на туристите, както и ключовите понятия и образи, с които те свързват града.

Относно мотивите за посещение и потребителското поведение на туристите в града, анализът установява, че София е основно младежка дестинация за екскурзии с приятели, предимно с културно-познавателни цели. Най-голям брой от посетителите на столицата (45%) я посещават именно с такива цели, следвани от посетителите с бизнес цели (23%) и тези с развлекателни цели (20%).

Градът се посещава за първи път от туристите и е единствената дестинация при пътуването им . София затвърждава имиджа си на “бюджетна дестинация” в проучването доминиращи са туристи, които харчат на ден в града до 50 лв. и демонстрират удовлетвореност от цените на туристически услуги в най-голяма степен. Градът е интересен с историята си, културата си и традициите си, това е най-важната причина те да предприемат пътуване до българската столица, но удобните и евтини самолетни билети са на второ място по важност и в неизменна връзка с първостепенния им мотив.

Мнението на приятели и близки също има главно значение като носител на информация, от която туристите като цяло за първи път научават за възможностите на София , но всъщност тя е много по-важна за българите, хората със средно образование и не толкова за чужденците . Социалните мрежи и туристическите блогове също се оказват най-важните източници на информация за туристическите възможности на града за чуждестранните туристи.

Чужденците преимуществено пътуват със самолет , а за българските гости на столицата е най-важен автобусният транспорт. Удовлетвореност от пристигането в дестинацията е сравнително висока в самолетния вариант и по-умерена в автобусния и сред българите като цяло. Откроява се обслужването в крайната точка на пристигане в дестинацията като по-ниско удовлетворителна, което донякъде засяга и тематичната линия за качеството на настаняването. Противоречива остава оценката и за инфраструктурата на летището и автобусните и влакови терминали. Докладът отправя препоръки за подобряване на връзките между терминалите и града, за подобряване на обслужването на възрастни посетители, и за по-лесен и удобен достъп до информация.

Придвижването в града сред гостите му се осъществява основно пеша и с метро, като наземният транспорт и такситата също имат известен дял. Като цяло качеството на публичния транспорт не се оценява като част от конкурентните силни страни на града. Цена, разнообразие и наличност остават по-добре приетите му характеристики, а препоръки в това отношение са свързани със системата за таксуване, информационната обезпеченост и качеството на инфраструктурата.

Що се отнася до настаняването, данните показват голям дял на наети домове, например чрез AirBnB. Тази нова тенденция измества традиционното настаняване в хотели в рамките на няколко години. Те разбира се са най-важни и най-избирани от чужденците и на второ място като възможност за настаняване за българите . Цените за настаняването са отново най-високо оценения показател като единствено при него има най-голям брой напълно удовлетворени посетители . При самото настаняване в София чужденците се оказват дори по-недоволни от българите и то най-вече спрямо качеството на настаняването, наличието на информация и разнообразието на възможности за настаняване. От доклада става ясно, че са необходими подобрения чрез превод на уебсайтовете на чужди езици, подобрения в разпространението и качеството на информацията, свързана с настаняване в София по различни комуникационни канали.

Много добре са оценени начините за хранене в столицата за разлика от други туристически услуги. Въпреки,че чужденците разчитат на много висока категория заведения за хранене, за разлика от българите те са малко по-неудовлетворени от тях по показатели като качество на услугата, наличието на информация и достатъчна наличност. От друга страна са цените, които отново са отлично оценени от чужденците, те обаче остават по-ниско оценени от българите, най-възрастните посетители и тези по работа в града.

Най-предпочитани са традиционните български ресторанти с фолклорна програма и ресторантите с интернационална кухня като начини на изхранване на чуждестранните посетители, за разлика от българите, които се хранят предимно при роднини и приятели или в заведения за бързо хранене. Качеството на услугата е нито удовлетворяващо, нито е неудовлетворяващо за 39% от всички анкетирани. Наличието на информация обаче е най-ниско оцененият показател с най-сериозен дял “нито удовлетворени, нито неудовлетворени” на фона на останалите показатели.

Мащабният анализ установява, че качеството на услугите в туристическите атракции има голяма необходимост от подобрения в сферата на начините за прекарване на времето. Такива подобрения биха могли да включват модернизация и нови технологии, повишаване качеството на туристическите преживявания чрез допълнителни услуги, възможност за закупуване на комбинирани билети и карти за забележителности и др.

Наличността на атракции е оценена като средна в по-голяма степен от туристите на екскурзия в София, което подкрепя актуалната тенденция в момента в града да се откриват нови забележителности и атракции за туристите. 37,9% от туристите, посещаващи София с цел екскурзия и 26% от чуждестранните посетители на София заявяват, че съчетават идването си в града с разглеждане на още дестинации извън България, което означава, че съществува пазар за обиколни пътувания, които включват София и други дестинации на Балканите или в Европа.

Интересен е факта, че почти никой от туристите в столицата не ползва организирани туристически услуги. По-голямата част от тях разглеждат свободните исторически забележителности в центъра на София като ротондата “Св. Георги”, храм-паметник Ал. Невски, останките от древния римски град Сердика и др. Що се отнася до туристическите атракции, за които е необходимо да се плати входна такса, те са предпочитани в по-голяма степен от чужденците за разлика от българите. Гостите от чужбина разглеждат още градската архитектура, зелените площи и парковете, а посещението на нощни заведения е дейност, която е по-скоро допълваща, отколкото основна при визитата им. Пазаруването, посещението на Витоша и на нощните заведения в столицата са предпочитаните туристически дейности на българските туристи в града, за разлика от чуждестранните гости. Заключението на докладът не се доказва, че голяма част от чуждестранни туристи посещават града единствено заради неговия нощен живот и заведения.

Нивото на удовлетвореност от нощния живот в София е средно. В клубовете и заведенията и местата за забавления се отбелязва нужда от подобрение на качеството на предоставяните продукти и услуги, обслужване, квалификации на персонала, наличие на информация. Спортните възможности на столицата носят най-ниска удовлетвореност на туристите със средни оценки между 2 до 2,9, а културните събития и пространства следват цялостната тенденция на удовлетвореност от туристическите услуги в града с преобладаващи малко по-ниски средни оценки. Като те все още не са популярни сред туристи в столицата. В дългосрочен план създаването на повече възможности за спорт и релакс в столицата, както и привличането на международни културни събития би обогатило културна и туристическа палитра.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Обърнете повече внимание на вътрешната красота днес – кожен салон, затоплящи се седалки, климатроник …

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

На дискусия в УНСС: София има голям потенциал на дестинация за ко......

София има голям потенциал и отлична инфраструктура за развитие на конгресен, MICE, туризъм и да се первърне в желана тур...

Прочети още keyboard_arrow_right