Неспешни случаи правят опашка пред УНГ в столичната ИСУЛ

-

Снимка: Столица.bg

За 60 лева такса за преглед в спешен кабинет разказа пред btv зрителка, която завела дъщеря си в столичната УМБАЛ "Царица Йоанна - ИСУЛ". Детето е било със силни болки и възпаление на ухото, разказа майката.

„Дойдохме в спешен кабинет вечерта в 20:00 ч. Когато дойдохме, имаше около 20 човека, които чакаха. Беше половина на половина – деца и възрастни. Всички чакаха пред кабинета за спешна помощ „Уши нос и гърло“. Три часа сме
чакали. Около 22:30 ч. минахме прегледа“, разказа Рени Иванова, майка на детето.

По думите ѝ на пациентите са раздадени декларации, в които са упоменати спешните случаи. След прегледа всеки е излизал с документ, в който е имало вписана такса от 60 лева.

„Попитах как се определя спешността на прегледа, когато влязох. Казаха, че лекарят преценява. Пет минути бяхме на преглед. Дадоха ми бележката с тази такса за заплащане. Реших, че нещо трябва да подпиша за диагнозата. Казаха ми, че е бележка за такса, дадоха ми рецептата и излязохме“, каза още Рени Иванова.

По думите ѝ пред кабинета е имало деца в недобро състояние, които са чакали с часове. „Децата бяха с болки, плачеха. Една от майките отиде и помоли да вземат детето ѝ, защото е с висока температура, но казаха, че всичко е по реда си“.

В отговор на твърденията на оплакването от болница "Царица Йоанна - ИСУЛ" пуликуваха коментара на уважавания адвокат по медицинско право Мария Шаркова по повод казусите, които непрекъснато възникват пред Спешния УНГ кабинет на болницата във връзка с пациенти, чието състояние не е било спешно и съответно са били помолени да си заплатят прегледа:

"Съществува заблуда сред пациентите, че всяко посещение в спешно отделение е безплатно, а това съвсем не е така.

Законът за здравето действително предвижда, че спешната помощ е безплатна, като в една наредба се детайлизира, че държавата заплаща оказаната спешна помощ на пациенти до тяхната хоспитализация.
В лечебните заведения за болнична помощ се оказва спешна помощ в спешните отделения и те нямат право да изискват заплащане от пациенти в спешно състояние.

Когато обаче пациентите не отговарят на дефиницията за спешност, те следва да заплатят оказаната им медицинска помощ. Дали състоянието е спешно или не, се определя от лекар, а не от пациента или неговите близки. Не всяка болка, температура или кашлица представляват спешно състояние.

Според медицинския стандарт по спешна медицина, спешно е това състояние, което има потенциал да доведе до смърт или до тежки или необратими морфологични или функционални увреждания на жизненозначими органи и системи, в това число критични нарушения в жизненоважните функции, загуба на функция на орган или на част от тялото, временна или постоянна инвалидизация, ако не се предприемат незабавни медицински действия. Ако ползваме за пример случая в репортажа, болката в ухото обикновено не е свързана със спешно състояние и не налага оказване на спешна медицинска помощ. Иначе, разбира се, никоя болка не е приятна и е логично, че пациентът иска бързо решаване на здравословния му проблем.

Всички състояния, които не отговарят на горната дефиниция, не са спешни и когато ползваме Спешното отделение за диагностика и лечение на неспешни състояния, болниците имат право да въведат цена на тази медицинска услуга и да получат заплащане от пациента.

Много често пациентите не са наясно, че при неспешни състояния или възникнали здравословни проблеми извън обявеното работно време на общопрактикуващия им лекар, могат да потърсят медицинска помощ от друг лекар/кабинет, с които ОПЛ е сключил договор. В тези случаи пациентите няма да заплатят за оказаната им медицинска помощ, защото тя се оказва в рамките на задължението на всеки ОПЛ да осигурява медицинска помощ денонощно на пациентите от своята листа. Кои са тези лекари/кабинети се посочва на видно място в кабинета на съответния ОПЛ.

Защо в ИСУЛ има струпване на толкова много пациенти пред спешните кабинети? Защото те се ползват за диагностика и лечение на неспешни състояния, като заместители на ОПЛ, на специалисти в извънболничната помощ и на кабинетите за неотложна помощ, с които ОПЛ сключват договори за обслужване на пациенти извън работното им време.

Не без значение е и ниската здравна култура и желанието на всеки един пациент здравословният му проблем да бъде решен възможно най-бързо дори в случай, че не е спешен и то в удобно за него време. В моята практика съм имала много примери за пациенти, които търсят помощ в Спешно отделение, защото през деня били на работа и не можели да отидат на преглед при ОПЛ в удобно за тях време. Или просто защото искат непременно веднага да имат достъп до лекар, без значение, че състоянието им не е спешно.

Би било любопитно да се направи репортаж от едно нощно дежурство в Спешен кабинет и да се установи колко неспешни пациенти ползват услугите на тези кабинети за едно денонощие и с какви симптоми и диагнози са те."

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (25%, 37 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 45 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 147 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Безплатни консултации за възпалителни чревни заболявания в столич......

Безплатни консултации за пациенти с Хронични възпалителни чревни заболявания ще се провеждат в Световният месец за борба...

Прочети още keyboard_arrow_right