Стрес на работното място. Какво най-често го предизвиква?

Стрес на работното място

Стрес на работното място

Буквално всеки, в даден момент от работата си, е усещал натиска на стреса. Всяка работа има такива моменти, независимо колко обичате работата си и работното място. В краткосрочен аспект, може да усетите напрежение само от това, че наближава краен срок на дадена задача или пък да сте изправени пред ново професионално предизвикателство. Това не е чак такъв проблем, защото все пак се случва еднократно. Проблемите започват, ако това е хронично напрежение. С други думи, ако вие сте под непрекъснат стрес от задачи и крайни срокове, това може да причини едновременно ментални, емоционални и физически проблеми.

Кои са симптомите на стрес?

Сред най-честите симптоми на хроничен стрес са честите закъснения за работа,често излизане в болнични, бързо изчерпване на платения отпуск и раздразнителност. Други характеристики на стресираните служители са честите промени в настроението – когато се дистанцират от останалите, изключват се от дискусии, губят мотивация, имат крайни емоционални състояния – агресия, или плач.

Какво предизвиква стреса на работното място?

Има определени фактори, които са най-често срещани при висок стрес на работното място:

Прекалено много задължения 

Понякога се случва даден служител да получи повече задачи -  обикновено в края на годината или пък след отпуск, когато са се натрупали повече неща за вършене. Когато обаче това е перманентно състояние, неминуемо се появява и стресът. Служителят ще започне да чувства много по-голямо напрежение и има риск или да напусне, или да изпадне в бърнаут.

Лоша работна атмосфера 

 Различията в мнението са полезни за прогреса на дадена компания, но когато те те се превърнат в дълбоки конфликти и водят до траен разрив във взаимоотношенията между служителите, това води до стрес и в двете страни. Лошата работна атмосфера може да е резултат и от друг тип взаимоотношения – сплетни, интриги, говорене зад гърба на колега. 

Това трябва да бъде коригирано по най-бързия начин от мениджмънта и тези, които са инициаторите на подобно поведение, трябва да бъдат предупредени, а при липса на промяна и отстранени от работа, тъй като създават негативна  среда. Мениджмънтът на компанията също може да допринася за лошата работна среда, ако поставя нереалистични задачи, комуникира лошо, неглижира доброто представяне и резултати, фаворизира едни спрямо други или критикува прекалено или дори неоснователно. 

Недостиг на финансови средства 

Дори нищо от горните фактори да не е налице, дори обратното, средата е чудесна, взаимоотношенията са оптимални, работата в рамките на нормалното, служителите могат да изпитват стрес поради факта, че получават заплата, която е значително под нуждите им. Тогава стресът идва в резултат на невъзможността да покрива ежедневните си потребности и не е пряко свързан с естеството на работата, но може да причини същите последици, а най-значимата за работодателя да е напускането на талантлив и ангажиран служител.

 

Как да намалим стреса на служителите си?

  1. Говорете с тях – следете нивото на стрес във всеки един от тях. Когато забележите някой от симптомите, потърсете причините за стрес и направете всичко по-силите си да им помогнете да го преодолеят.
  2. Поддържайте приятелска и позитивна атмосфера на работното място – средата е важна, нека офисното пространство е приветливо и здравословно. Стимулирайте откритата комуникация, достъпът на информация да не е ограничаващ, мениджмънта да дава реалистични и постижими задачи, да ги комуникира правилно, да се уверява, че всеки ги е разбрал.
  3. Гъвкаво работно време – понякога служителите имат нужда да свършат някаква лична задача по време на работа, нека това не е проблем за тях. Няма да спечелите нищо, ако ги ограничавате в това и им задавате прекалено строго работно време, така ще ги превърнете в чиновници.
  4. Време за възстановяване и презареждане – стимулирайте своите служители да си почиват, да прекарват време навън, да спортуват, по възможност да се хранят здравословно.
  5. Забавлявайте се на работното място – организирайте неочаквани партита на работа /с повод и без повод/. Излизайте с тях на заведение или организирайте тийм билдинг. Помогнете им да се опознаят по-добре и да прекарват повече време заедно.
  6. Уверете се, че служителите са добре платени – дори да не успеете да увеличавате заплатите регулярно, помислете и за други социални придобивки, които биха били от помощ за бюджета на служителя, например ваучери за храна, бонусна схема, отстъпки в търговски обекти, допълнителни дни отпуска..

 Научете за още идеи за справяне със стреса на работното място.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 38 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (31%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 16 Гласове)
Общо гласували: 149 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

ЕРМ Запад изпълни плана си за обезопасяване на щъркелови гнезда в......

ЕРМ Запад обезопаси 88 щъркелови гнезда и 125 електрически стълба на територията на община Самоков в рамките на проекта ...

Прочети още keyboard_arrow_right