Какво предстои в градоустройството на София през идната 2020 г. Какви нормативни документи ще се приемат и как столицата ще се промени? В края на миналата седмица главният архитект Здравко Здравков съобщи за новите елекронни услуги в портала на НАГ, както и за приемането на нормативни документи, които ще регламентират строителството и градската среда. Пред Столица.bg арх. Здравков съобщи за подробности около приемането на Наредбата за градската среда, която ще наложи стил и уеднаквяване на новото строителство.
- Арх. Здравков кой е най-важният проблем, с който в НАГ се справихте през изминалата година?
- Не мога да ги разделям проблемите на важни и маловажни, защото НАГ се занимава с архитектура и планиране в изключително сериозни мащаби. Това е свързано с комплексното застрояване, включително до урегулирането на някои части на някой собственик. Например в Мало Бучино, ако на собственика на имот му липсва улична регулация за него е проблем. Другите пък са свързани със застрояването не терените за комплексно жилищно строителство, което е абослютно разнородна тематиката. Затова не бих ги приоритизирал проблемите. За всеки човек най-важен е неговият. Ако в съседния двор има законна ограда или незаконен гараж, това си е неговия най-важен проблем, независимо, че живеете в Кокаляне.
- Обявихте, че ще улесните гражданите и бизнеса с надграждане на платформата през 2020 г. и вкарване на пълната история от нормативни документи в картата на ГИС-София?
- Това е една от най-важните задачи, които променят начина на работа на НАГ, защото колкото повече информация, по качествено и географски е обвързана, толкова по-малко ще се налагат тези колеги, граждани и хора да търсят информация. Желанието ми е да скъся предоставянето на информация посредством електронната система.
- Какво означава това?
- Безспорно през миналите години, последните 3, са визуализирани всички ПУП-ове и системата се надгражда с всички административни актове. В момента се обвързват с геогррафската система актовете, които са с издадените разрешения за строеж. Както споменах вкарването в електронната система на удостоверенията за въвеждане в експлоатация предстоят и те също да бъдат обвързани както заповедите за контрол, премахване на сгради и решенията на СОС. Това е изключително облекчение за всеки един, след като ще може от компютъра вкъщи да влезе в приложението, да щракне върху имота си и да установи има ли, няма ли, правени административни актове, съответно кои са действащите планове. Ще може да се види цялата хронология на имота. Това е нещо, което ще спести огромно време и на хората и на собствениците вместо да идват до НАГ или районната администрация и да се търсят съответните справки за имота.
- До къде стигна Наредбата за градската среда, чието изработване бе анонсирано през май 2019?
- Наредбата за градската среда, след професионалните консултации, които се проведоха в началото на лятото, постъпиха редица предложения. В момента съвместно с екипа на общинското предприятие "Софпроект" провеждаме обществени консултации по всички основни теми, които са залегнали в наредбата. Първо по отношение на начина на зониране на града, второ по отношение на функциониране на наредбата като правен механизъм. После предстои и да обсъдим самите стандарти и по главата "Контрол и санкции". Така че след обобщаване на всички тези работни групи, ще бъдат представени като една обобщена справка. Най-вероятно ще се нанесат корекции в самата Наредба и аз се надявам до пролетта на 2020 г. за стартиране на едната обществена консултация. Успоредно с това работим по наредбата за транспортните проучвания, която беше възложена на УАСГ, колегите да я разработят. Имахме допълнително консултации с дирекция "Транспот" на Столична община и с колегите от "Софпроект", така че и тя ще бъде представена в началото на годината за обществени консултации.
Имаме и ангажименти по Закон за устройство и застрояване на Столична община ЗУЗСО и работим по тези две нови наредби. Още нещо, което правим нормативно е за регламентиране на стандартите за летните градини и фасадите по заведенията. И този стандарт предстои да бъде обществено консултиран в началото на пролетта и промените, които правим съвместно с МРРБ по отношение на заявените и от г-жа Фандъкова изисквания към промени в сградите за ателиета, общежития апартаментни хотели, както и нормите за гариране и паркиране.
- Трябва ли да се увеличи бюджетът и какви пари са необходими за стартиралата пилотно през 2019 г. програма "Културно наследство" за възстановяване на исторически сгради?
- В момента имаме интерес от 10 собственика на такива сгради. След като заработи програмата, нека да стартираме сега първоначално, да видим как се усвоява и ако има интереси и за в бъдеще, ще говорим и с колегите от районните администрации да стимулираме собствениците да кандидатстват. Бихме могли да търсим и допълнително финансиране. Нека първо да стартира работата по програмата да може да кажем как усвояваме средствата пред СОС, за да мога и аз аргументирано да кажа тези средства в каква степен трябва да нараснат. В момента не сме усвоили все още средствата. Затова сега ми е трудно да кажа каква трябва да бъде крайната сума, затова решихме да останем с този бюджет.
Коментари
Последни
Новините в София: Най-важното за деня 2 май 2024 г.
Столица.bg ви представя вечерния информационен бюлетин с акцентите от София на 2 май. Оранжев код з... Прочети още...
Изложба в памет на Ставри Калинов беше открита в галерия "Средец"
Възпоменателна изложба Post Mortem в памет на Ставри Калинов, който ни напусна на 12 септември 2023 ... Прочети още...
Съдът отмени решението по ОВОС за инсталацията за горене на RDF в София
Върховният административен съд окончателно отмени решението по оценка на въздействието на околната с... Прочети още...
260 разрешителни за строеж на нови сгради в София за първите 3 месеца на 2024 г.
260 са разрешителни за строеж на нови сгради в София, издадени от районните администрации през първи... Прочети още...
Виж също
closeДеца и възрастни в неравностойно положение са част Великденски ба......
Благотворителен Великденски базар ще се проведе днес от 11:00 до 14:00 часа в сградата на ул. „Московска“ 33...
Прочети още keyboard_arrow_right