Карлос Контрера към ДБ за транспорта в София: Тотална неграмотност

Карлос Контрера към ДБ за транспорта в София: Тотална неграмотност

Снимка: Столица.bg

Тотална неграмотност – така общинският съветник от ВМРО в СОС Карлос Контрера определи позицията на „Демократична България“ относно градския транспорт в София.

Според него колегите му от ДБ нямат представа как функционира системата и много от нещата, които те изговарят са или са лъжа, или са продиктувани от некомпетентност.

Контрера подозира, че от ДБ „подготвят почвата“ за увеличение на билетите в градския транспорт.

Ето какво написа във Фейсбук Карлос Контрера. Публикуваме текста без редакторска намеса.

Тотална неграмотност проявяват от Демократична България по темата с обществения транспорт. Следя поредицата им от изказвания в тази насока и се чудя дали тези хора въобще имат представа как функционира системата. По ирония на съдбата следващите четири години те уж трябва да я управляват.

Така например общинският съветник Симеон Ставрев от ДБ, който е втори мандат общински съветник и прекара четири години в транспортна комисия като член, заявява, че "Финансовата нестабилност на Център за градска мобилност (ЦГМ) възпрепятства и възможността трите транспортни оператора да повишат заплатите на служителите в сектора." Според него това е и причината  общинското дружество да не инвестират в нови автобуси, тролеи и трамваи.

Това е крайно невярно, да не кажа лъжливо твърдение. И е направено или от неграмотност, или от някакви скрити подбуди. Не може да се лъже така безогледно.

Първо "Център за градска мобилност" ЕАД не е финансово нестабилен. Дружеството си обслужва задълженията, редовно и в срок си погасява вноските по кредите. Назначеният одит от кмета, разбира се, е добра стъпка, но не очаквайте някакви кой знае какви резултати.

Второ - приходите от карти и билети (превозни документи) са функция от общинската наредба, която се приема от СОС. Там са регламентирани цени, отстъпки, компенсации. Същото важи и за платеното паркиране. Така че приходите в ЦГМ от билети, карти и платено паркиране са следствие от политиката на общината.

Абсолютна лъжа е, че с парите от превозни документи и платено паркиране са се купували някога нови автобуси, тролейбуси, електробуси и трамваи. Това може да каже само човек, който не познава начина на функциониране на транспорта в София.

Припомням на ДБ и лично на лицето Симеон Ставрев, че:

- метрото се строи с европейски средства и с пари от бюджета;

- последната доставка на трамвайни мотриси (Песа) се извърши с европейско финансиране;

- 52-та електрически автобусчета се доставиха с европейски средства;

- съчленените автобуси МАН от 2019г. се доставиха с европейски средства;

- туристическите автобуси за витошките линии Мерцедес Интуро (Евро 5 и Евро 6) се доставиха с пари от бюджета на Столична община;

Парите от картите, билетите и платеното паркиране се ползват за заплащане на текущи разходи - заплати, горива, електроенергия, резервни части, ремонти, консумативи и т.н. С тях не се обезпечават инвестиционни разходи. Ако Ставрев беше чел отчетите на транспортните дружества за последните години, щеше да види, че те работят на планирана загуба, т.е. пари за инвестиции няма в следствие от оперативната им дейност...

Единствено, когато са придобивани автобуси чрез лизинг, част от средствата са калкулирани в цената на км/пробег, т.е. една част от тях се плащат чрез парите от карти, билети и платено паркиране. Само че цената на лизинга не се покрива на 100% от възнаграждението (парите, които плаща на километър ЦГМ на операторите, т.е. със средствата от превозните документи). Това лесно се вижда във всяка икономическа рамка на транспорта, стига да си я чел и да разбираш кое какво значи... Няма как с 0.4-0.5 лв. на километър (това са парите от карти и билети) да плащаш целия лизинг на автобус, който струва 500 000 лв. бройката...

Ако се направи сравнителен анализ на приходите в системата, то картите, билетите, платеното паркиране покриват едва около 1/5 в най-добрия случай 1/4 от нужните средства всяка година, за да се движат метрото, автобусите, тролеите и трамваите. Всичко друго идва от бюджета на общината и държавата под формата на компенсации, субсидия и регламент за покриване на загубата. Това са базови положения, които всеки прекарал четири години в транспортна комисия, трябва да е поне разбрал.

Опашата лъжа е, че заради ниските приходи от карти и билети (т.е. по вина на ЦГМ) нямало пари да се увеличат заплатите в транспорта. Ако приемем, че говорим за 15 % увеличение, това са около 40 млн. лв. с осигуровките за четирите дружества. Откъде точно ЦГМ ще събере през 2024г. с 40 млн. лв. повече от карти и билети? За да дойдат тези пари, при тези цени, това означава поне 20% ръст на годишна база на пътникопотока. Това е утопия!

Аз подозирам, че ДБ подготвят почвата да предложат увеличение на цените на картите и билетите. Иначе няма никаква логика да се говорят откровени глупости. Така че според мен Демократична България готви поредната тесла за столичани като се кани да вдига цените на превозните документи и вероятно на платеното паркиране.

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 32 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 39 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (30%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 17 Гласове)
Общо гласували: 152 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Председателят на СОС се включи в благотворително боядисване на яй......

Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров се включи в благотворителното боядисване на яйца с участието н...

Прочети още keyboard_arrow_right