Карлос Контрера, ВМРО: С кмета успяхме да преведем Столична общината през три кризи - не спря инвестиционната програма

Карлос Контрера, ВМРО:  С кмета успяхме да преведем Столична общината през

Снимка: ВМРО

"Зона 30" е безсмислена, ако няма контрол от Пътна полиция, приеха я ГЕРБ и Демократична България, ние бяха категорично против, заяви общинският съветник

Карлос Контрера е съветник в СОС от 2015 година. През отиващия си мандат той бе председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност в СОС. Дни преди последната за политическия сезон сесия хвърли оставка заради разрив с ГЕРБ-СДС в софийския парламент. Групата на "Патриоти за София", водена от Контрера бе малка като численост, но ефективна в работата си и решаваща за приемане на Бюджет'23, както и други доклади на ГЕРБ-СДС.

Пред Столица.bg Карлос Контрера споделя за причините за разрива, проблеми в СОС и политическото напрежение в последните дни на Съвета.

- Г-н Контрера, защо хвърлихте оставка като председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност на СОС?
- Заради въртележките на ГЕРБ с Демократична България. Очевидно е, че те пробваха и пробват да прехвърлят националната сглобка на местно ниво в София. ВМРО не желае и няма да участва в съглашения с умно-красивите. Така че взехме политическо решение съветниците от ВМРО да се оттегля от председател на комисията и да продължим по своя път.

- В СОС съветниците от "Патриоти на София" сте 5, но с решаващо присъствие, защо подкрепихте проекта за Бюджет'23 на Столична община?
- До последно нямаше политическо решение за подкрепа. ГЕРБ се бяха договорили с Демократична България, отказваха разговори по същество, не ни приемаха предложенията. Както казах - опитаха да прехвърлят некоалицията, сглобката от държавно ниво на ниво СОС. Само че когато си тръгнал да правиш политика с нефелници, резултатът е такъв, какъвто го видяхме. ДБ ги излъгаха, извъртяха се и се оказа, че цяла София е заложник на политическите врътки на Да, България, ДСБ, Зелените. Разговорите с ГЕРБ бяха много тежки, но ние не подкрепихме бюджета заради ГЕРБ, а заради София. Логиката беше или да подкрепим един бюджет с всичките му кусури, не че е лош, но му липсва фокуса, или да стреляме в тъмното и да оставим града без финансова рамка с ясното съзнание, че след изборите въобще не е ясно дали и как ще се вземат решения. Има риск София да кара с бюджета за 2023 г. и цялата 2024 г. заради невъзможност да се постигне базов консенсус.

Карлос Контрера: Ако нямаш сили да приемеш решение, което ти носи негативи, не си готов да управляваш

- Предупредихте за проблем с липса на водачи в градския транспорт на София, какво ще предприемете в последните дни на мандата на този Общински съвет?
- Ситуацията от лоша става кризисна. В автотранспорта липсват над 200 души, в електротранспорта над 100. Алармирам поне от година, не че получих особена подкрепа. Решението има два аспекта - увеличаване на възнагражденията, за 2024 г. - с 15%, увеличаване на парите за храна, смяна на старите превозни средства с нови и основен ремонт на депата и гаражите, за да подобрим условията на труд. Това изисква политическа воля, усилия и финансиране. В същото време, вие видяхте, имаше внесено предложение за намаляване на парите за транспорта. За щастие ГЕРБ се вразумиха и отложиха доклада за подробно представяне на разчети.

Карлос Контрера: През есента София ще се изправи пред проблем - липса на шофьори в градския транспорт

- Внесохте доклад за подмяна на стари автобуси, каква е съдбата на предложението, колко е належащо да се подменят?
- Абсолютно безумно ГЕРБ, ДБ и БСП го отхвърлиха. Още юли предложих работещо, гъвкаво решение, което даваше хоризонт. От една страна процедура за доставка на новопроизведени газови автобуси, от друга доставка на употребявани, но по-нови и климатизирани, които да заменят 20 годишни автобуси. ГЕРБ ме бламираха, съюзиха се с ДБ и Спаси София и отхвърлиха доклада. Чия е сега отговорността и хората, които го направиха ще излязат ли да обяснят на столичани защо и през 2024, и през 2025г. ще се возят на автобуси, които трябваше да са спрени? Разбира се, зад тези абревиатури - ГЕРБ, ДБ седят конкретни имена, хора. Пак питам - ще понесат ли лична отговорност за позиците си, за решенията и гласуването си срещу доклада? Едва ли, защото са свикнали да се крият зад нечий друг гръб. Предложиха ни една инвестиционна програма за нови автобуси, тролеи, трамваи, но без осигурено финансиране. Едно пожелание, за да се направи малко пиар, а ние да чакаме 2029 г., забележете... Това сериозно ли ви се струва. Имам чувството, че тотално са скъсали връзката с реалността. Между другото – от Демократична България не се усетиха какви бомби се залагат за следващия мандат с тези гласувания и решения.

Карлос Контрера: Градският транспорт в София се нуждае от финансова подкрепа от държавния бюджет

- Има ли разрив между "Патриоти за София" и ГЕРБ-СДС в СОС и защо? Вие бяхте конструктивни партньори в отиващия си мандат, до преди 4 месеца?
- Има противоречия, спорове, има и разрив. В никой случай обаче няма да отрека, че заедно с кмета Фандъкова и екипа й, заедно с групата общински съветници на ГЕРБ свършихме и доста работа. Успяхме да преведем общината и всички системи през три кризи, инвестиционната програма не спря, въпреки трудностите оптимизирахме доста неща и в транспорта. Смятам, че проявихме разум и отговорност през този мандат. Иначе спорове и противоречия винаги е имало, нормално е защото има въпроси,по които ГЕРБ и ВМРО сме на диаметрално противоположни позиции, но има и теми, по които гледахме и гледаме в една посока. Ще припомня, че ключовият инвестиционен заем, който обезпечи финансирането за бул. Ломско шосе, ремонта на тунела на „Люлин“, изграждането на бул. Източна тангента и т.н. се случи с подкрепата на ВМРО. Без тази подкрепа нямаше да бъдат възможни тези проекти.

- За градския транспорт този мандат на СОС е успешен с въвеждането на тикет системата, ефективни ли са всички електронни услуги за гражданите за пътуване в градския транспорт?
- Смятам, че въпреки критиките електронната система за таксуване работи успешно. Въведохме плащане с банкова карта - изключително удобство за пътниците, лесно и бързо. Въведохме нови видове превозни документи - билет за време. Предложенията на ВМРО за годишни карти за ученици и студенти, младежка карта, карта за родители също бяха приети. В превозните средства има 100% видеонаблюдение, което е важно за подобряване на сигурността и на пътници, и на водачи. За нас от ВМРО това е много важна тема и успяхме да стигнем до резултати. Безспорно електронната система тръгна и направи пътуването по удобно. Заедно с общинските съветници от ГЕРБ положихме много усилия, имахме много тежки спорове и караници, но резултатът за града е положителен, а това е най-важното.

Карлос Контрера пред СОС: Скандалният „София прайд" трябва да бъде спрян и забранен

- Какво не успяхте да приемете в СОС за градския транспорт в този мандат?
- Разбира се, че има и въпроси, които останаха нерешени. Например основният ремонт на депа и гаражи, подмяна на над 60 стари, неклиматизирани автобуси. например по линии 88, 78, 79 се движат стари автобуси, те трябва да бъдат сменени. Интервалите на движение също са големи по тези линии, трябва да бъдат намалени. Има какво да се подобрява и занапред.

- Защо?
- Не искам да звучи като оправдание, но от март 2020 г. ние работихме в непривична обстановка. Епидемията, цените на горивата, финансово-икономическата криза, политическата нестабилност и хаоса в държавата от 2021г. Обективно целият мандат беше борба с кризи и извънредни ситуации. Все пак заедно с ГЕРБ съумяхме да преведем транспорта през всички перипетии, защото видяхте в други държави се стигна дори до спиране на обществения транспорт, до едни огромни задължения, десетки и стотици милиони евро, които транспортните оператори генерираха. София успя да се възстанови доста бързо, смятам, че към 2024г. ще се върнем на нивата на пътникопотока от 2019 г.

- Общинските съветници въведохте зона 30 в центъра на София, от 1 януари влиза в сила малък и голям ринг за забрана на движение на стари автомобили заради замърсяването на въздуха, но големият проблем остава паркирането и пътната безопасност?
- "Зона 30" е безсмислена, ако няма контрол от Пътна полиция. Нискоемисионната зона си я приеха ГЕРБ и Демократична България, от ВМРО бяха категорично против. Не виждам как като разделиш софиянци на бедни и богати, като накажеш по-бедните как ще решиш проблемите. С този малък, а после и голям ринг – просто ще създадеш задръствания по периферията. Има ли значение дали ще мина по бул. Васил Левски или по съседната улица Любен Каравелов? По-чист ли ще стане въздуха? Въобще това е една глупост и сега ми е любопитно като дойдат софиянци с тоягите пред общината кой ще излезе да си защити дивотиите. Между другото за районите, където безогледно се горят отпадъци, черчевета, гуми – там няма нискоемисионна зона. Звучи безумно, защото е безумно. Питайте хората, които го приеха, да обяснят този парадокс.

- "Влязохте в кварталите" - вече има довеждащ транспорт, има бусове - какво не успяхте от обещанато през 2019 г. да направите, вие от СОС?
- Що се отнася до кварталите практически остава огромната задача за рехабилитацията на кварталните улици, за разкриване на нови линии, които да обхванат слабо обслужени или необслужени въобще с транспорт квартали. От март 2020 г. реално всички идеи, програми, проекти бяха на пауза. Виждате, че едва през 2023 г. започваме някак леко да се връщаме към дневния ред, борбата с кризите и техните последвали ефекти отнеха ценно време на града. Оптимист съм, че през следващия мандат това може да бъде наваксано. Разбира се, за целта са нужни мъдри, разумни решения, а не общи приказки, ала-бала и фотошоп политика с картинки и колажчета.

- Как оценявате работата на районните кметове и на кметовете на ВМРО?
ВМРО ще има ли пълна листа за София и София област на предстоящите местни избори?
- Има райони с добри кметове, има райони с кметове средна хубост, има райони, където кметовете са провалиха. И тук не става дума за партийната окраска на кмета, а какво е свършил в района си. Видяхте в Красно село – тотален провал на кмета на Демократична България. Парадокса е, че тези, които са първи борци против корупцията, лошите практики, злоупотребите издигнаха и избраха кмет, който беше отстранен за конфликт на интереси. Говоря за Демократична България. Сега те пак се натискат. Извинявайте, ама Лозенец и Овча Купел продължават да се презастрояват под управлението на Демократична България!

- Защо? Нали щяха да спират презастрояването... Сега пак се кандидатират.
- Аз смятам, че кметовете на кметства от ВМРО се представиха добре, изпълниха не малко от поетите ангажименти. Двама от тях бяха до толкова високо оценени, че бяха поканени да се явят от ГЕРБ (смее се).

- ВМРО се явява самостоятелно на Местни избори'23, нямаше ли с кого да направите коалиция?

- Да, ВМРО се явява самостоятелно на тези избори. Имаме кандидат за кмет, кандидати за кметове на райони и кметства. Направили сме балансирана листа, включили сме като гражданска квота ескперти в много области. Може би над 60% от кандидатите са гражданска квота, а не партийна. Разчитаме на силен отбор от професионалисти и експерти.

Александра Никова

Времето в София

Въздухът в София

Присъединете се
към нашата общност
във Вайбър

viber-button

Анкета

Ще избере ли СОС председател?
  • Да, ще избере (21%, 31 Гласове)
  • Няма да избере (26%, 39 Гласове)
  • Да, на ротационен принцип (12%, 18 Гласове)
  • Ще има нови избори (30%, 46 Гласове)
  • Ще почакаме до пролетта (11%, 17 Гласове)
Общо гласували: 151 Обратно към гласуване

Фиксинг на БНБ

  • EUR
    1.95583
  • GBP
    2,21747
  • USD
    2,00516
  • CAD
    1,48428
  • CHF
    2,04478
  • JPY
    1,40273
Реклама

Виц на седмицата Виж Още

Защо в София пукат гумите на варненци?

Защото им се диша свеж морски въздух.

Късмет на деня

Обърнете повече внимание на вътрешната красота днес – кожен салон, затоплящи се седалки, климатроник …

Коментари

Реклама

Последни

Реклама

Виж също

close

Иван Таков: Инатът на заместник-кмета по транспорт ще струва мног......

„Инатът на заместник-кмета по транспорта Илиян Павлов и на общинските съветници на "Спаси София" ще струват много ...

Прочети още keyboard_arrow_right