Хартиеният билет за еднократно пътуване, закупен от каса в метрото остава с цена 1.60 лв. и няма да се увеличи на 2 лв. Това бе прието с 10 гласа "за" и 2 "въздържал се" на днешното заседание на Комисията по бюджет и финанси на СОС. На него присъства и председателят на СОС Георги Валентинов Георгиев, който направи 4 предложения за промени в доклада от Комитета за наблюдение на тикет системата за новата тарифна политика в градския транспорт на София.
Едно от предложенията бе именно за цената на хартиеното билетче в метрото. Комисията по финнаси и бюджет не е водеща, такава е правна комисия, и утре се очаква поредната дълга дискусия, кавато имаше и днес в Бюджетна.
Другите три предложения на Георги Георгиев бяха закупените превозни билети от каса или автомат задължително да подлежат на активация, да не се премахват привилегиите на хора работили над 15 години в транспорта и СОС да одобрява ценоразписа и отстъпките, а не съдържанието на всеки договор за отстъпка при закупуване на превозни документи (карти). "Нецелесъборзано е СОС да се произнася по съдържанието на всеки договор", каза пред членовете на комисията Георгиев.
По-рано днес и кметът на София Йорданка Фандъкова каза, че не трябва да се увеличава билетчето в метрото.
начало на дискусията постави председателят на групата на БСП в СОС Иван Таков. Той също предложи цената да се запази 1.60 лв. за билет в метрото и в новата тарифна политика да се върне месечната карта за пътуване по една линия.
"Не може заради гратисчии да наказваме пътниците. Гратисът се контролира от ЦГМ. Това да се коригира и бих подкрепил всичко останало", категоричен бе финансистът.
Предложението му срещна сериозно обяснение от общинский съветник и зам-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност и член на Комитета по наблюдение на тикет системата Замфи Зарков.
Кметът на София: Цената на билета в метрото трябва да остане 1.60 лв.
"Двата поставени въпроса са обсъждани многократно в Комитета за наблюдение на тарифната политика към тикет системата, дори и в петък, последно когато се събирахме поставих поне единия от двата въпроса за обсъждане. Бяха изразени становища в обратна посока, което е по отношение на метрото. Извън това, че има много нови начини да се снабдят гражданите с превозни документи при еднократно пътуване - няколко варианта преди хартиения. И колегите изразиха становище, че това ще наруши по някакъв начин цялостната философия на тарифната политика, като влиза в противоречие, като евентуално продаване от автобус за цена от 2 лв., а пък може да е за 2 - 3 спирки и видите ли, че за метрото за цялата метромрежа. Всъщност цената ще е по-евтина отколкото за автобус за няколко спирки. И затова остана това становище като решение, което остана в доклада по този начин. По отношение обаче, особено на картата за една линия, то е на исторически принцип, преди години, когато отпадна двете линии, отново от БСП имаше сериозни щения и желания да остане тази карта за две линии. Излизаме извън това, че в Европа такава карта няма и не се среща, защото тя не насърчава, не само по-малко ползване на градския транспорт, защото предимно се казва, че е само за трудови пътувания. И хората, които имат карта само за една линия използват само за трудови пътувания, а в другото време не използват градския транспорт. Затова и смятаме, че като дадохме възможност годишната карта да се плаща на три вноски, която сравнително е близка по цена, ако ползвате за 12 месеца за една линия, ще ви даде възможност да ползвате целия градски транспорт на града, което допълнително ще стимулира хората да ползват повече градски транспорт, а не само и единствено за трудовите си пътувания. От друга страна не случайно подчертах, че е важно да запазим цените на основните превозни документи и да подходим отговорно към това да има някакъв ангажимент и към самата транспортна система. Защото знаете в последните години бюджета на столицата драстично нараства по отношение на градския транспорт, което пък ни лишава от други политики и всяка едно прибавяне на някакъв превозен документ или премахването му, съответно се отразява и финансово на самите приходи в истемата. И поради тази причина картите за една линия специално са от съществено значение за философията на цялата тарифна политика", обясни Зарков.
"Разбирам част от аргументите, но не ме убедихте, защо да няма превозен документ за една линия. Ние трябва да създаваме повече удобства за хората, нали искаме да слязат от автомибилите и да се качат на градския транспорт. И след като има желание и търсене е добре да остане във възможностите за пътуване и като превозен документ", контрира Иван Таков.
Решаващо се оказа присъствието на председателя на СОС Георги Георгиев, който е бивш председател на Комисията по бюджет и финанси. "Радвам се, че Иван Таков се присъедини към възраженията ни с г-жа Фандъкова за увеличение на цената на еднократния билет на каси в метрото. Правя предложение в параграф 42 цената от 2 лв. да се намали на 1.60 лв. и корекцията да се направи сега в Комисията по финанси. По данни на Метрополитен ЕАД 30 000 са дневно продадените еднократни билети. Уважаеми колеги, добре е, че има единодушие в Комитета за наблюдение на тикет системата. През целия период, от ноември досега, цената на еднократния билет, продаван в метрото, не бе поставян за обсъждане и за първи път фигурира в предложението на Комитета, в предложението за наредба. Към него няма по същество финансов анализ и оценка, която да показва какво го налага. Удобството не може да бъде за сметка на гражданите и разходи директно от техния джоб. Няма логика електронният билет да бъде по-евтин от хартиения. Това би затруднило до голяма степен възрастни хора, хора, които нямат достъп до технологиите и по други причини и не улесняваме живота на гражданите. Поради това, ви моля, освен, ако не чуем днес разчети конкретни, какво точно налага да увеличите и да направите по непривлекателен хартиеният билет, ви моля, Комисията по финанси да приеме това предложение, да остане цената и без да бъде увеличавана. Това е част от общите усилия, които бяха полагани, знаете за финансиране от държавата, основният ни приоритет бе тук да не се ощетяват гражданите и да не се оскъпява услугата. Няма логика система, която струва над 80 милиона лв. да води до оскъпяване на услугата за гражданите, които в крайна сметка са платили същите тези пари за системата", каза Георги Георгиев пред Комисията.
Утре новата тарифна политика ще бъде дискутирана във водещата Правна комисия на СОС. Засега не е ясно кога влиза за приемане от сесията на софийския парламент.
Коментари
Последни
Новините в София: Най-важното за деня 2 май 2024 г.
Столица.bg ви представя вечерния информационен бюлетин с акцентите от София на 2 май. Оранжев код з... Прочети още...
Изложба в памет на Ставри Калинов беше открита в галерия "Средец"
Възпоменателна изложба Post Mortem в памет на Ставри Калинов, който ни напусна на 12 септември 2023 ... Прочети още...
24-годишен открадна автомобил от паркинг на "Цариградско шосе" и кара пиян и надрусан в Со...
Столични полицаи задържаха 24-годишен, противозаконно отнел лек автомобил и шофирал след употреба на... Прочети още...
Организация на движението за честване на Възкресение Христово в София
Във връзка с честването на Възкресение Христово на 05.05.2024 г. в централната част на София... Прочети още...
Виж също
closeИван Таков: Инатът на заместник-кмета по транспорт ще струва мног......
„Инатът на заместник-кмета по транспорта Илиян Павлов и на общинските съветници на "Спаси София" ще струват много ...
Прочети още keyboard_arrow_right